menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hanggeranium

Ga naar meest recente reactie

HappyDeez

HappyDeez

Normaal sterft deze buiten af, maar ik wil net de bak leeghalen en zie allemaal nieuw jong groen.
Wat kan ik het beste doen? Weggooien? Snoeien? Of anders?

Bloemen & Planten

woensdag 23 april 2014 - 12:49
HappyDeez
woensdag 23 april 2014 - 12:50
Marei

Marei

Dat moet je zelf kiezen. Hanggeraniums (Pelargonium peltatum) kun je heel goed overhouden en met deze afgelopen zachte winter kunnen ze blijkbaar ook buiten overleven.
Wat je moet om deze opnieuw aan de groei en weer een mooie plant te krijgen, is zodanig afknippen dat je aan iedere stengel een paar groene uitlopers overhoudt en daarna in verse potgrond oppotten.

Groetjes, Marei.
woensdag 23 april 2014 - 13:19
krissie

Krissie

de afgesneden stukjes kan je stekken ,1 cm onder een bladknop afsnijden
en in stekgrond steken .
Bladknop onder de grond , daar maken ze wortels aan .
woensdag 23 april 2014 - 19:21
HappyDeez

HappyDeez

Bedankt , ik ga het morgens eens bekijken en proberen.
woensdag 23 april 2014 - 19:32
Roeli

Roeli

Mijn geraniums staan en hangen nog op zolder, maar bijna alle éénjarige hangers, die gewoon buiten zijn blijven hangen, lopen weer uit.
Afgelopen winter nooit water gegeven. Ze moesten immers toch worden weggegooid.
Nu maar wel weer begonnen te gieten.
Zij hebben hun best gedaan, daar moet ik ze nu voor belonen.
De dode takjes er uit halen en nu lijkt het al weer heel wat.
Ik ben benieuwd hoe goed ze gaan bloeien.

gr. Roeli
woensdag 23 april 2014 - 19:37
HappyDeez

HappyDeez

Dat heb ik ook, omdat ze zo hun best doen kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om ze weg te gooien. Ik wist niet dat ze zo goed over te houden zijn. Daar ga ik mij toch een beetje in verdiepen.
woensdag 23 april 2014 - 19:42
wilma*15

Wilma*15

Het scheelt in ieder geval ook weer aan geld voor de nieuwe planten die nu niet meer nodig zijn.
De winter heeft ons dus niet alleen geld uitgespaard op stookkosten maar ook op het aanschaffen van 1 jarigen die toch nog een beetje kou kunnen hebben.

Wil je geraniums weer volop laten bloeien wel wat gaan snoeien om een mooiere bos te krijgen.
Je moet ze dan net zo behandelen als fuchsia's die uit hun winterslaap komen.

Groetjes
woensdag 23 april 2014 - 23:32
HappyDeez

HappyDeez

Ik heb ze inmiddels flink gesnoeid. De takjes zijn nu zo'n 15 cm.

Ik heb ook nog gewone staande geraniums die nu knoppen vormen. En eigenlijk de hele winter door hebben gebloeid

Wat kan ik daar het beste mee doen?
donderdag 24 april 2014 - 10:43
HappyDeez

HappyDeez

mijn gewone geranium heeft het hele jaar door gebloeid. ik zie geen jonge scheutjes, wel nog volop knoppen. wat kan ik er het beste mee doen?

Bloemen & Planten

donderdag 24 april 2014 - 13:15
Marei

Marei

@ Wilma, je noemt Pelargoniums ten onrechte eenjarig, dat zijn ze natuurlijk niet! Het zijn vaste planten die niet winterhard zijn. Ze worden behandeld als kuipplanten.
Het kenmerk van een eenjarige is dat deze wordt gezaaid in het voorjaar, bloeit in de zomer en in hetzelfde jaar afsterft.
Geraniums zijn winterharde vaste planten voor de tuin.

@ HappyDeez, mijn Pelargoniums (ruim 200 verschillende soorten) knip ik vroeg in het voorjaar af als ik zie dat ze opnieuw gaan uitlopen/groeien. Dit ook om te voorkomen dat ze 'spichtig' worden en ik geef ze nieuwe grond. Het is nu een beetje laat, maar dat kun je best nog doen, ze bloeien dan wel wat later, maar je plant wordt er mooier van.

Groetjes, Marei.
donderdag 24 april 2014 - 16:57
HappyDeez

HappyDeez

Wow 200 soorten! Danken je vast heel veel ruimte

Ik zal hem dan toch maar gaan snoeien. Dankje.
donderdag 24 april 2014 - 18:57
wilma*15

Wilma*15

Marei

Je hebt volkomen gelijk met de Pelargoniums.
Maar zoals de topic schrijfster ze de hele winter buiten had gehouden met de bedoeling om deze lente weer nieuwe te kopen.
Zij/hij beschouwde dus de Pelargonium als 1 jarige.
Vandaar dat ik dit schreef.
Zelf heb ik ook enkele Pelargoniums al enkele jaren en die behandel ik hetzelfde als de fuchsia's.

Groetjes
donderdag 24 april 2014 - 19:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon