menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Clematis Montana - Bruidssluier - Trompetbloem

Ga naar meest recente reactie

Patat

Patat

We zijn van plan om binnenkort de tuin aan te (laten) leggen. Daarbij moeten we nog heel wat beslissingen nemen, o.a. de keuze van klimplanten.

Wij dachten aan Clematis Montana , Bruidssluier of de Trompetbloem . Over de Clematis Montana las ik niets dan goeds en ziet er bovendien goed uit. De Bruidssluier ken ik nog van de tuin van mijn ouders: stevige groeier met uitbundige bloei. Er staan geen andere planten in de buurt, dus woekering zou geen probleem mogen zijn. De Trompetbloem hebben we afgelopen zomer in Zuid-Frankrijk leren kennen. Vraag is of deze het even goed zal doen in een minder warm klimaat in België.

Uiteraard zal het een kwestie van smaak zijn, maar als er iemand pro's of contra's heeft van genoemde opties, dan kunnen die ons zeker helpen bij het maken van de juiste keuze.

Tips dus zeker welkom! Alvast bedankt.
donderdag 20 februari 2014 - 09:28
Wannus

Wannus

Bruidssluier ga je zeker in toom moeten houden , hij kruipt overal.
Is wel mooi in bloei .
Ik had vroeger ook een , maar heb hem verwijderd door
de woekering en omdat ik teveel witte bloempjes moest opvagen .
donderdag 20 februari 2014 - 09:37
Tuinprins

Tuinprins

Clematis montana heeft ook een flinke groeikracht. Eerste jaren valt het nog mee maar daarna gaat het hard. Verder bloeit Clematis montana tamelijk vroeg en persoonlijk zou ik kiezen voor iets dat later bloeit.
Trompetbloem bloeit in Nederland en België ook maar heeft een warme standplaats nodig. Een probleem zou kunnen zijn dat er verschillende klonen van de trompetbloem in de handel zijn. Sommige bloeien matig of pas na vele jaren.
Eten onder een bloeiende bruidsluier is een ultieme belevenis (meestal eenmalig)

Gegroet, de tuinprins
donderdag 20 februari 2014 - 19:32
hanninkj

Hanninkj

Clematis montana kan erg groot worden maar kan goed teruggesnoeid worden. Enkele motana's zijn lekker geurend(Elisabeth, Fragrant Spring, Mayleen, var wilsonii en nog meer). Een mooie en goede klimplant.
Trompetbloem doet het op een goede zonnige plaats erg goed maar deze moet ook goed worden gesnoeid. Nadeel is dat je overal uitlopers vindt.
Bruidsluier wordt erg wild en heeft niet mijn voorkeur.

Ton
donderdag 20 februari 2014 - 21:59
Plantadvies

Plantadvies

Voordat u een beslissing neemt, dient u eerst te weten hoe de zonnestand en de grondsoort is. Dan kunt u de juiste beplanting kiezen.
vrijdag 21 februari 2014 - 04:53
jdcoster

Jdcoster

Ik vrees dat we niet meer over die tuin gaan te weten komen.
zaterdag 22 februari 2014 - 12:04
Patat

Patat

De grondsoort is matig nat lichte zandleembodem. De oriëntatie van de tuin is Zuidgericht.

Alvast bedankt voor de eerste reacties.
zaterdag 22 februari 2014 - 12:21
Paronoto

Paronoto

Zo heb ik ( of had?) er ene en die staat naar het zuiden gericht, aan de voet constant schaduw....Ik durf niet zeggen of die verleden jaar ook gebloeid heeft

Bloemen & Planten

zaterdag 22 februari 2014 - 16:32
Paronoto

Paronoto

En deze witte heb ik ook lang gehad.... = verleden tijd. Tijdelijk heel mooi maar...slakken en te natte winters gevolgd door plotse vorst waren er te veel aan.

Bloemen & Planten

zaterdag 22 februari 2014 - 16:37
hanninkj

Hanninkj

Dit is prima grond voor planten. Bij Clematissen moet je toch altijd een goed plantgat maken en goede grond en compost in dit gat te doen.

Ton
zaterdag 22 februari 2014 - 16:38
Paronoto

Paronoto

Voilà, zo brengt die de winter door.....

Bloemen & Planten

zaterdag 22 februari 2014 - 16:53
hanninkj

Hanninkj

Waarom staan die platen daar?
zaterdag 22 februari 2014 - 16:58
Paronoto

Paronoto

Om die Isomo bij mekaar te houden zoniet vliegt die weg bij ietwat hevige wind.....
zaterdag 22 februari 2014 - 21:02
hanninkj

Hanninkj

Ik was bang dat dit hetzelfde is als in Nederland waar ze dan zo´n stomme dakpan tegen de Clematis zetten waardoor deze niet voldoende water krijgt. Telkens hoor ik tijdens mijn lezingen dit NOG steeds en geef dan de mensen aan dat een dakpan op het dak hoort.

Ton
zaterdag 22 februari 2014 - 21:10
Plantadvies

Plantadvies

Om terug te komen op uw vraag. De benoemde planten kunnen prima op uw grond en in uw tuin staan.
zondag 23 februari 2014 - 08:31
Wannus

Wannus

Mijn bruidssluier die ik vroeger had kroop door de haag
in de bomen van mijn gebuur , maar ik had een goeie buur
op dit vlak . Maar tis maar dat je er rekening mee moet
houden . In een zeer korte tijd zit hij meters ver .
zondag 23 februari 2014 - 09:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon