menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Protea algemeen - Protea

Ga naar meest recente reactie

jvanspijk

Jvanspijk

Ik heb zaad van de Protea uit Zuid Afrika gekregen. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet verwerken om goed resultaat te krijgen?
Wat is het beste tijdstip om te zaaien?
Samenstelling van de grond?
Voorbereiding van het zaad?Deze vraag is gesteld vanop Protea algemeen - Protea.
woensdag 18 december 2013 - 15:28
groenbloemeke

Groenbloemeke

Moeilijk geval
Kiemt enkel op in brand gestane velden
Eens probleren met de potgrond in je BBQ te zetten (ergens onder)
zodat daar as en roet in komt
Dan pas zaaien
zaterdag 21 december 2013 - 14:06
Tuinprins

Tuinprins

Op de volgende YouTube video zie je hoe je Protea zaad moet behandelen om het te laten ontkiemen.

http://www.youtube.com/watch?v=8612mDbwMX8


Het schijnt dat er ook een kunstmatige "Smoke Primer" in de handel is waarmee je Protea zaad kunt behandelen.


Probleem met Protea en verwante soorten is dat deze planten heel veel licht nodig hebben willen ze het goed doen. In de wintermaanden is er bij ons te weinig licht om ze het naar de zin te maken. Ik weet niet of kunstmatige verlichting in een verwarmde kas uitkomst biedt.


Gegroet, de tuinprins
zondag 22 december 2013 - 11:44
groenbloemeke

Groenbloemeke

Die smoke primer heb ik ook geprobeerd
de zaden zijn niet eens gekiemd
vrijdag 17 januari 2014 - 18:59
lorretje

Lorretje

Hallo

Ik heb een jaar of 3 geleden 11 zaadjes gekregen van een kennis. Heb ze allemaal gezaaid en er zijn er twee uitgekomen. Ze zijn nu beide zeker een meter groot! onderaan hebben ze een wat houterige stam gekregen. Ieder jaar komt er een groot stuk bij net na de zomer. Tijdens de winter staan ze in de veranda en 's zomers buiten. Nu vraag ik me wel af wanneer ze eens zullen bloeien? Maar ik betwijfel of het bovenste stuk van de stengel het gewicht van de bloem zal houden???

Ik heb ze in van die bruine kleine papier/kartonnen potjes gezaaid (in de handel verkrijgbaar) en in een plastiek miniserre gezet in de veranda. Met een mengeling van turf, perliet, zand en een beetje goedkope potgrond. Eens ze waren uitgekomen, met potje in een grotere pot gezet (die bruinen potjes verteren). Een protea is zeer gevoelig aan de wortel!

Grtz.
dinsdag 21 januari 2014 - 19:24
Toineke

Toineke

Anderhalf jaar geleden heb ik 8 Protea cynaroides zaadjes meegebracht uit Zuid-Afrika.
Drie van deze zaadjes zijn gekiemd, twee ervan hebben het na enkele maanden opgegeven.
Het derde is momenteel al uitgegroeid tot een plantje van ongeveer 17 cm hoog, het ziet er zeer gezond uit. Het zit nog altijd in de oorspronkelijke grond, een mengsel van perliet, turf en rijnzand.
Ik geef het iedere 14 dagen een beetje regenwater, meststoffen heeft het tot hiertoe nog niet gehad.
Wat moet ik nu doen? De pot is voldoende groot, dus verplanten is nog niet echt nodig.
Heeft iemand ervaring hiermee?

Bloemen & Planten

dinsdag 29 maart 2016 - 08:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon