menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Chamaecyparis obtusa Nana Gracilis

Ga naar meest recente reactie

cokky1

Cokky1

Wanneer is de beste snoeitijd ? En hoever snoeien

Bvd dhr ColeeDeze vraag is gesteld vanop Chamaecyparis obtusa Nana Gracilis.
zondag 29 september 2013 - 14:41
Plantadvies

Plantadvies

Niet te vaak snoeien, dat is eigenlijk niet nodig. Zeer weinig over geschreven wanneer snoeien. Ook in mijn boeken niets terug te vinden. Op google het volgende gevonden. Snoeien doet u in november tot en met februari. Of dit juist is, zou u moeten ondervinden.

Plantadvies
zondag 29 september 2013 - 21:12
Tuinman65

Tuinman65

Snoeien van deze al zo trage groeier is inderdaad eigenlijk niet nodig.
Wanneer wel nodig, dan best in april en zeker niet terugknippen tot in het bruine gedeelte. Niet te fel inknippen dus.
Leo
zondag 29 september 2013 - 23:05
vloeiende

Vloeiende

Kan best wel groot worden, toen ik 18 jaar geleden mijn woning kocht stond er een exemplaar in de tuin van meer dan 3meter breed en even hoog. Vorig jaar heb ik hem uitgedaan omdat sterk terugsnoeien niet mogelijk is, was bijna 4meter breed en het was een Ch. o. Nana Gracilis.
maandag 30 september 2013 - 20:44
minouke

Minouke

Hier stond ook éne die wel meer dan 2m hoog was maar van de strenge vorst met een ganse kant ros geworden, dus uitgesmeten. Want te ver snoeien zou toch kale plekken gelaten hebben.
Een kennis heeft het anders aangepakt, die heeft al de takken kaal gesnoeid en alleen aan de top een toefje groen gelaten en ronde bollen gesnoeid.
de teveel aan takken ook weggehaald.
Ik zou dat wel niet voor de winter doen maar vroeg in de lente.
Voor de winter zou ik bang zijn voor de vorst en in de zomer voor verbranding.(naar mijn gevoel hé)
Dat geeft dan zoiets ongeveer :

Bloemen & Planten

maandag 30 september 2013 - 22:06
vloeiende

Vloeiende

Minouke,
Op foto is wel geen Ch. o. Nana Gracilis, die groeit niet zo stijl omhoog en groeit bijna even breed als hoog.
En over smaken valt niet te discussiëren maar als vraagsteller er mee geholpen is, dan OK.
maandag 30 september 2013 - 22:27
Tuinman65

Tuinman65

Ik heb gewoon op de vraag geantwoord en in het geval als snoei nodig was raad gegeven zeker niet in het bruine gedeelte te snoeien.
Al de rest wat ik hier lees heeft daar niks mee te maken, zeker niet wanneer andere planten getoond worden want dat lijkt me eerder een gwone Chamaecyparus of een Thuya.

Leo
maandag 30 september 2013 - 23:24
Tuinprins

Tuinprins

Goed lezen wat Minouke schrijft: "Dat geeft dan zoiets ongeveer".

Foto lijkt mij dus alleen ter illustratie van het effect dat je dan krijgt als je de "Nana Gracilis" snoeit zoals Minouke beschrijft.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 1 oktober 2013 - 09:41
Tuinman65

Tuinman65

Ik had het idd. wat beter moeten lezen want dan had ik dit gisteren al geschreven:
Wanneer je gelijk welke conifeer (behalve Taxus) snoeit zoals Minouke beschrijft, dan ben je verplicht om in het kale hout te knippen.
En dat schiet nooit meer uit.
Getoonde foto is meer dan waarschijnlijk een aankochte plant die van jongsaf zo is opgekweekt.
Leo
dinsdag 1 oktober 2013 - 16:09
minouke

Minouke

De foto was inderdaad als voorbeeld bedoeld.

De toefjes die hij gelaten had waren de bestaande takjes, die zijn niet later aan gegroeid maar wel in model geknipt (niet te diep).
Het was ook niet de bedoeling dat de plant weer zou uitlopen na het snoeien.
Ik gaf dit voorbeeld in geval de plant niet meer te redden was omdat te diep snoeien in het dode hout de plant helemaal lelijk zou worden.
Ik vond deze dan wel een oplossing... en die man, een professionele tuinman had zijn beschadigde Ch.obtusa Nana zo een andere look gegeven.

Dus vermits je Ch.obtusa Nana niet echt kunt snoeien en die lelijke rosse plekken niet kunt weghalen was dit een optie.
dinsdag 1 oktober 2013 - 21:16
Tuinman65

Tuinman65

Ik zou die oplossing alleszins niet in mijn tuin willen.
Ik kan me voorstellen dat zoiets wel heel speciaal is.
Daar gaat hij ook nooit ergens een prijs mee halen, denk ik.
Leo
dinsdag 1 oktober 2013 - 23:34
minouke

Minouke

Wel ik vond het wel mooi!
dinsdag 1 oktober 2013 - 23:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon