menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hulp voor mijn vlinderstruik

Ga naar meest recente reactie

Ash116

Ash116

Beste allemaal,

Ik ben sinds een jaar verhuisd en heb voor het eerst een voor -en achtertuin. Als nieuweling in het tuingebeuren ben ik nu op deze website terecht gekomen.

Mijn vraag: in mijn achtertuin staat een Buddleja davidii (Pink Delight) van meer dan 2,5m hoog. Ik dacht dat het een boom was maar bet blijkt een struik te zijn.

Zo te zien is deze ooit een keer in zijn leven gesnoeid -ik vermoed een jaar of twee/drie geleden- en daarna nooit meer en vervolgens zo groot geworden. Het hout gedeelte is ongeveer bijna 1m, waarna de takken met daaraan bloemen pas beginnen.

Kan ik deze, als straks de tijd daarvoor geschikt is, wel terugsnoeien naar 45 - 50 cm.? Of zou hij dat niet overleven? Omdat het houtgedeelte zo groot is. Of maakt dat niet uit.

Ik hoor het graag. Bedankt!

Alvast bedankt!!
dinsdag 13 augustus 2013 - 13:54
sugar

Sugar

Een vlinderstruik overleeft dat wel. Wel pas snoeien na de vorst, dat zou moeten in orde zijn.
dinsdag 13 augustus 2013 - 19:54
minouke

Minouke

Jawel die lopen terug uit, maar zoals al gezegd na de vorst in april/mei. Lichte nachtvorst is niet zo erg.

gr
Chantal
dinsdag 13 augustus 2013 - 20:57
Bombycilla

Bombycilla

Mijn ervaring is dat je oudere ongesnoeide B. beter gelijk na de bloei flink kan inkorten,de kans dat de verhoutte stam dan opnieuw uitloopt is groter
woensdag 14 augustus 2013 - 10:00
iecee

Iecee

als je toch een nieuwe tuin aanlegt zou ik ook een verse vlinderstruik planten
zo lang leven ze niet als ze bijna nooit gesnoeid zijn
en het wodt waarschijnlijk een lelijk ding al je hem zo drastisch moet snoeien
woensdag 14 augustus 2013 - 14:59
sirius

Sirius

"zo lang leven ze niet" ???

komaan zeg, ik geraak er hier nooit vanaf! en er komen er steeds m
woensdag 14 augustus 2013 - 18:21
Ash116

Ash116

Allen: bedankt voor de reacties.

Ik ga 't gewoon proberen: na de bloei snoeien tot ca. 1 meter en na de vorst, in 't voorjaar tot ca. 40-50cm.

Ik laat nog weten of het gelukt is.

Bedankt!
vrijdag 16 augustus 2013 - 11:27
Pistachio

Pistachio

Ik heb mijn vlinderstruik twee jaar niet gesnoeid en dit jaar in maart tot ongeveer 2m, nu is hij 4m hoog en neemt gans ons terras in (hij staat in wat grond niet meer dan 40 vierkante centimer op de hoek van het terras). Onze tuinmeubelen kunnen zelfs niet meer staan maar hij is zo prachtig met bloemen van net boven de grond tot 4m hoog ... schitterend. Dit was enkele jaren terug een onnozel scheutje dat spontaan gekomen is. Succes ermee.
maandag 19 augustus 2013 - 15:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon