menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe giftig is aconitum monniskap

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Omdat het paars van Aconitum henryi 'Spark's Variety' me mooi te combineren lijkt met Anemone 'Honorine Jobert' heb ik een paar plantjes gekocht. Maar nu lees ik overal dat aconitum erg giftig is en dat het sap door je huid kan dringen.

Geldt dat ook voor cultivars zoals "henryi 'Spark's Variety'"?

Moet je, bij wijze van spreken beschermende kledij aantrekken wanneer je bv. ertussen wil wieden? En wat met huisdieren?

wat zijn de vergiftigingsverschijnselen en wat kan je ertegen doen?

Kan het plantenafval op de compost?

Is dit een plantje om te houden, of ontdoe ik me er beter nu al van?
dinsdag 18 juni 2013 - 20:26
minouke

Minouke

Dat valt best mee.
Dieren eten er zeker niet van, en zelfs heb ik mijn kinderen nooit planten zien eten of erin bijten.
Wat je wel altijd moet doen, dat is je handen regelmatig wassen als je in de tuin werkt gewoon uit voorzorg.
Plantenafval mag dan ook op de composthoop.

Ik heb er verschillende staan en wil ze ook niet kwijt.
dinsdag 18 juni 2013 - 21:02
RdB

RdB

Je moet wel behoorlijk je best doen om een werkzame dosis (dus dat je minimaal misselijk wordt of diarree krijgt) binnen te krijgen. Het is mij nooit gelukt en ik heb al mijn hele leven aconitum en draag nooit handschoenen etc.

Ruud
dinsdag 18 juni 2013 - 22:32
Bombycilla

Bombycilla

insgelijks hier
dinsdag 18 juni 2013 - 23:12
leerling

Leerling

Fijn.

Bedankt allemaal. Ze zijn net de volle grond ingegaan. (Net geen zaklantaarn voor nodig gehad. )

En nu maar hopen dat we een deeltje van die regen gaan krijgen die over ons landje zou moeten gaan vallen. De grond is alweer kurkdroog hier.
woensdag 19 juni 2013 - 00:47
Polplastron

Polplastron

Er zijn heel wat sites e.d. die vermelden dat deze plant al vergiftigingsverschijnselen zou geven bij het aanraken van het sap, maar als ik op forums kijk, lijkt niemand daar problemen mee te hebben, dus ... is het een mythe of zijn sommige mensen hier meer of minder gevoelig aan?

Bij inname is de plant wel, naar het schijnt, een van de meest giftige, maar gezien er geen bessen aankomen is het geen erg aantrekkelijke plant voor kinderen.

Zelf heb ik hem wel op een plek staan waar de kinderen niet meteen spelen en waar hij "in het zicht" staat.

Groeten,

Pol
woensdag 19 juni 2013 - 09:33
minouke

Minouke

Ik voel bij sommige planten toch wel een prikkend gevoel, onlangs bij de Salvia 'May Night'. Dus bij een gevoelig velletje regelmatig de handen wassen.
woensdag 19 juni 2013 - 09:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon