menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dahlias uitgraven of laten zitten

Ga naar meest recente reactie

kollebloem

Kollebloem

Ik heb een grote groep Dahlia's geplant dit jaar en ik zie het niet zitten om die elk jaar te gaan uitgraven.
Kan ik ze niet gewoon laten zitten voor de winter en ze afdekken met hooi of blad?
Of met iets anders?


Martine
zondag 7 april 2013 - 16:22
svoffel

Svoffel

Denk bij zachte winters is het geen probleem, maar anders gaan ze toch stuk vriezen.

Je kunt proberen ze heel goed te beschermen met een dikke laag compost.


Dat is wat ik zou doen.

Maar bij mij gaan ze de grond uit ( heb er maar 6 staan, dat lukt nog wel)

groetjes


S
zondag 7 april 2013 - 16:41
kollebloem

Kollebloem

hmm, ik denk toch dat ik het deze winter probeer.
Het is echt niet te doen om al die knollen op te graven en dan moet ik nog een goede plaats vinden om ze te laten overwinteren.
Ik heb nog wat tijd, de lente moet nog komen




Bedankt voor de reactie!

Martine

zondag 7 april 2013 - 21:56
Jonas8500

Jonas8500


Ik ben van plan om ze in grote bloempotten in de tuin te steken, dat zou al iets makkelijker moeten gaan om ze terug op te graven dan...

Ik heb enkele knollen vergeten uit te graven vorige herfst. ik denk niet dat ze deze winter nog te boven komen. Zelfs al leg je er een berg compost op...
maandag 8 april 2013 - 07:45
svoffel

Svoffel

Het kan zijn dat zelfs een dikke laag compost niet voldoende is, maar als je bv een dikke laag stro erop legt en dat afdekt met een bubbel plastiek...

We zullen het volgend jaar zeker kunnen lezen

Ik heb dit jaar enkele kleine, lage soorten in een pot gezet, die wou ik dan ook binnenzetten met pot en zien wat die doen.

Maar eerst de lente, zomer en herfst.....

groetjes


maandag 8 april 2013 - 08:36
Jonas8500

Jonas8500


Ik bedoel dat ik ze ga ingraven, in de pot...

Maar inderdaad, laat ons maar beginnen met ons dahlia's voor te trekken...
maandag 8 april 2013 - 09:54
kollebloem

Kollebloem

Eigenlijk is dat een heel goed idee van die bloempotten. Gewoon in grote potten steken en dan ingraven en voor de winter de potten uit halen.
Hoe ben ik daar ook niet op gekomen?

Natuurlijk is het ver vooruit kijken want de winter is pas goed voorbij maar toch, we moeten vooruit zien tegenwoordig.

dinsdag 9 april 2013 - 09:15
iecee

Iecee

we hebben ze jarenlang gewoon kunnen laten zitten maar de laatste drie jaar bevriest alles weer net als vroeger, en niet alleen de dalia's ik heb hier verschillende planten staan die 15 winters overleefd hebben en nu doodvriezen.
dinsdag 9 april 2013 - 10:48
kollebloem

Kollebloem

Tja, wij hebben hier ook zo'n een paar planten. Kamperfoelie is nu al voor het tweede jaar volledig tot op de grond bevroren. Hij schiet wel uit maar hij geraakt nooit meer volledig over het houten boogje waar hij tegen aan staat.
De kardinaalsmuts en de hondsroos zijn ook dood. Waarschijnlijk zal iedereen in de tuin wel slachtoffers zien van de strengere winters die we nu hebben.
Maar dat is de wet van de natuur, de sterke zullen overleven.

donderdag 11 april 2013 - 19:09
svoffel

Svoffel

Hier kun je informatie vinden Dahlias

http://www.tuinplantenstekplek.nl/c-2018890/dahlia-toepassing-en-verzorging/

groetjes

S
vrijdag 12 april 2013 - 17:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon