menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensias snoeien

Ga naar meest recente reactie

mirzaken

Mirzaken

Ze zijn een halve meter hoog en vorig jaar veel bloei gehad, wil ze goed snoeien en verjongen. Mag dit vanaf half maart en heb ik dit jaar nog bloemen?
Ben bang om teveel te snoeien en dat ik nooit meer bloemen zal hebben.
Graag jullie advies.
donderdag 7 februari 2013 - 19:05
minouke

Minouke

Welke hortensia's zijn het ?

Hydrangea macrophilla niet snoeien en zeker niet nodig bij jonge planten, wel mag je de verdroogde bloem wegknippen maar niet dieper, dit om de volgende bloemknop niet te beschadigen.
donderdag 7 februari 2013 - 19:41
erice

Erice

Ik heb veel Hydrangea macrophylla ( dat zijn die met de bolvormige bloemen)in mijn tuin en mij is geleerd: Zo lang mogelijk niets doen. Late vorst is dan niet zo erg voor ze , anders bevroren toppen en knoppen en dus geen bloemen. In de lente, april, tak voor tak kijken waar de knoppen zitten, dat is tegen die tijd goed te zien. Zit de nieuwe knop aan de top.. dan alleen de oude bloem wegknippen. Bij de oude bloem op een stevige tak.. die tak doorknippen net boven de knop. De oudste grijskleurige takken bij de grond afknippen, zo verjong je de plant elk jaar. Vervolgens de oude houtstukjes en al het ingewaaide blad weghalen.
Bij de Hyfrangea arborescens, de bekende Annabelle, in maart tot 30 cm van de grond afsnoeien.
Ik ben er een paar weken mee bezig elk jaar..
donderdag 7 februari 2013 - 20:17
mirzaken

Mirzaken

Dank u voor jullie advies.
Ik heb ook de bolvormige hortensia's en ga de tips zeker toepassen, maar weten jullie of er een mogelijkheid bestaat om deze hortensia's klein te houden. Ze staan hier met hun zin en zou ze zeker niet hoger laten worden dan een 70 cm - 1 meter.
Mag ik ze om de zoveel jaar eens goed kort maken, 1 jaar geen bloem zou niet zo erg zijn. Of breng ik dan teveel schade aan deze mooie planten?
Alvast bedankt.
vrijdag 8 februari 2013 - 20:14
Rowie

Rowie

Volg het advies van Erice: door ieder jaar de helft van de takken ( en dan dus de langste) drastisch terug te knippen, verjong je de struiken en houd je ze compact. Zo blijven ze "klein" maar heb je wel ieder jaar bloem. Het drastisch terugzetten (voor zover de vorsrtschade dat niet doet) is mogelijk maar betekent z
zaterdag 9 februari 2013 - 04:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon