menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Droogteminnaars

Ga naar meest recente reactie

Pieter2

Pieter2

Op onze daktuin ligt een laag grond tussen 30 en 40cm. In droge periodes zoals deze (al bijna 3 weken geen regen meer gehad), is die laag volledig uitgedroogd. Nu zoek ik droogteminnaars (hoogte rond 50cm !) die een zonnige, droge, warme bodem verdragen. Ik heb volgende planten al in gedachte.

- Lavendel --doet het zeer goed
- Zwarte toorts (Verbascum nigrum) --staat pas op de daktuin, dus geen idee
- Gewoon knoopkruid (Centaurea jacea) --doet het zeer goed
- Sint-Janskruid (Hypericum perforatum) --doet het zeer goed
- Wilde marjolein (Origanum vulgare) --staat soms slap.
- Wilde peen (Daucus carota) --doet het zeer goed.

Ik heb eigenlijk al genoeg soorten, maar wil eens zien wat opties ik nog heb.

- ... mediterrane planten, maar wat ken ik daar van... hoogte 50cm liefst

Denk aan planten die je zelf bijvoorbeeld in pot hebt staan en nooit water moet geven, want dit is hetzelfde principe op deze daktuin. Ze moeten dus ook goed tegen vorst kunnen.

donderdag 23 augustus 2012 - 22:40
jdcoster

Jdcoster

Dianthus deltoïdes, Hieraciumsoorten, Alium mollis, Erigeron Karvinskianum, Sedum spurium en S. reflexum ... bijvoorbeeld.
Ligt er een waterbufferende laag onder uw substraat of is dat alleen maar een laag grond?
donderdag 23 augustus 2012 - 23:47
Tuinman65

Tuinman65

Mijn ervaring is dat planten met grijs blad goed tegen droogte kunnen.

Leo
donderdag 23 augustus 2012 - 23:51
jdcoster

Jdcoster

Ik zal binnenkort twee tuinhuizen bedekken met een groendak en ben me nu dus goed aan het inwerken in deze materie (technieken en materialen, leveranciers, kostprijzen, ...)
Ik ben wel van plan om het overtollige water dat soms toch nog wel van zo'n dak af komt, op te vagen in een reservoir. Ik wil daar daar dan een pomp in steken die dat water weer via dezelfde afvoerbuis en een eenvoudig irigatienet in het substraat kan brengen. Alleen te gebruiken bij extreem droge periodes.
Ik heb nog geen firma's gezien die dat doen maar ik wil dat proberen.
vrijdag 24 augustus 2012 - 00:22
Lino

Lino

op het droogste plaatsje in onze tuin (niet in pot) staat 'hypericum hidcote' . Dat is een heester met mooie gele bloemen in de zomer.
en op de grond daarvoor groeit 'muehlenbeckia' als bodembedekker. Die staat er nog wel maar 1 jaar maar doet het blijkbaar prima.
vrijdag 24 augustus 2012 - 08:16
Pieter2

Pieter2

Het is meer een semi-intensieve daktuin, geen extensieve zoals je die bedoeld met vetplanten.
vrijdag 24 augustus 2012 - 21:18
jdcoster

Jdcoster

Dan nog is een waterbufferings- en drainagelaag, om snel water af te voeren als het nodig is en water te stockeren bij langdurige droogte, aangewezen.
Een 'daktuinsubstraat' heeft als voordeel tegen over teelaarde , naast minder gewicht, ook het vermogen om water op te slorpen en langzaam weer af te staan. Het is meestal een mengsel van poreuze lavakorrels en cocosvezels.
De planten die ik aangaf zijn o.a. geschikt voor een semi-intensief groendak.
vrijdag 24 augustus 2012 - 22:35
Pieter2

Pieter2

Van die watervoorziening is hier niets te merken hoor. Kurkdroge en warme bodem na een tiental dagen droogte. Deze daktuin is ondertussen ook al 20jaar oud. De technieken en materialen zullen ondertussen ook al verbeterd zijn.
zaterdag 25 augustus 2012 - 13:12
Pieter2

Pieter2

Het wordt Calamintha nepeta 'White Cloud' en Stipa tenuissima.

woensdag 29 augustus 2012 - 20:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon