menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zoek bodembedekker

Ga naar meest recente reactie

brechtensofie

Brechtensofie

Ik zoek een bodembedekker die groenblijvend en winterhard is, ong 50 cm groot en met een mooi bloempje aan (paars, geel ,blauw, rood )
en dit voor een zonnige plaats in kleigrond.
Iemand tips
Merci
maandag 9 april 2012 - 17:36
azrael

Azrael

Kleine maagdenpalm, blauw bloempje, wintergroen en sterk.
Doet het overal goed, bij mij toch en ik heb kleigrond
Als het te wild wordt rij ik er gewoon eens over met de grasmachine en toch blijft dit mooi, zeer dankbaar plantje dus ondanks de jaarlijkse mishandeling.
maandag 9 april 2012 - 17:44
peter2

Peter2

Ik heb goede ervaring met waldsteinia ..wintergroen ,sterk, mooi geel bloempje ...
maandag 9 april 2012 - 20:36
Tuinman65

Tuinman65

Waldsteinia is inderdaad een goede bodembekker (gebruiken wij heel veel) met een mooi geel bloempje.
Maar hij bloeit helaas weinig of niet meer wanneer hij volledig is dicht gegroeid.

Leo
maandag 9 april 2012 - 23:22
minouke

Minouke

Hypericum calcycinum

Ik heb die hier staan en geen sprietje onkruid te vinden eens alles dicht gegroeid is.
Blijft in zachte winters groen, doet het goed zowel in zon als schaduw.
dinsdag 10 april 2012 - 08:09
satomi

Satomi

Teucrium x lucidrys is niet direct een bodembedekker maar de nieuwe uitlopers verschijnen zo dicht bij de oude dat de bodem wel bedekt wordt als de plantjes volgroeid zijn. Is groenblijvend, houdt van volle zon en bloeit in het najaar (augustus-september) en wordt zo'n 45 cm hoog. De bloemkleur is roze/paars en er komen veel bijen en andere insecten op af.
Waar je op moet letten is dat de wortels niet te lang in natte grond staan, eventueel zou je een laagje grind in het plantgat kunnen doen voor de afwatering.

Bergenia cordifolia is een andere plant die ik kan aanbevelen voor zo'n plek; is verkrijgbaar in verschillende kleuren

Euphorbia myrsinites blijft blauw/groen in de winter en bloeit geel in april/mei. Prima bodembedekker maar zaait zich ook nogal uit en blijft laag; daarentegen zijn er binnen de Euphorbia's andere planten te vinden die het op die plek goed naar hun zin zullen hebben

Kijk ook eens naar Cotoneaster als bodembedekkende heester. C. radicans 'Eichholz' wordt ong. 50 cm hoog , C. suecicus 'Coral Beauty' ong. 60 cm. De bloemen zijn wit en daarna komen rode bessen.
dinsdag 10 april 2012 - 11:33
baba

Baba

Beslist eens Geranium Marcorrhizum 'Bevan's variety' proberen.
dinsdag 10 april 2012 - 12:43
brechtensofie

Brechtensofie

Hallo,

Toeval wil dat we vorige week klein maagdenpalm zijn gaan halen, dit als bodem bedekker in onze voortuin, maar die komt toch niet hoog? of vergis ik mij?
wel heel mooi en en mooi bloempje!
De andere genoemde bodembedekkers zal ik eens uitzoeken
woensdag 11 april 2012 - 14:59
brechtensofie

Brechtensofie

Minouke,

de hypericum calcycinum vind ik wel mooi, kan je die ook in een ander kleur nog krijgen?

woensdag 11 april 2012 - 15:13
minouke

Minouke

ik denk van niet en ben gaan zoeken op google en ook geen ander kleur gevonden.

Vinca is een lage plant maar kruipt wel wat hoger op tegen muren of stammen enz.
woensdag 11 april 2012 - 15:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon