menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hedera combineren met passiebloem

Ga naar meest recente reactie

Quinten

Quinten

Hoi,
We hebben besloten om onze "bekaert"draad te laten begroeien met klimop (Hedera Helix). Of kennen jullie nog mooiere?
Daar is ook snoeiwerk aan (zoals bij elke haag) maar bloeit en er komen bessen op.
Maar we zouden die ook combineren met een bloemende en bloeiende klimplant zoals clematis of passiebloem.

Is dit goed te doen?
Overklast de ene de andere niet?
Wat met snoeien en bloeien? Te vroeg snoeien betekend de bottende bloemen weg.
Later snoeien betekend de bloem weg.
Of wachten tot na de bloei en dan goed doorsnoeien?

Oeps, blijkbaar bestaat er ook bladhoudende clematis. Kan je daarmee een draadomheining van 14m volledig privacydicht maken?
Duurtijd?

Of combineren met klimrozen? Moeilijker om de klimop te snoeien zeker?

Thx.
Quinten
zaterdag 7 april 2012 - 14:01
Polplastron

Polplastron

Klimop combineren met andere planten gaat volgens mij op een teleurstelling aflopen tenzij beide planten ver genoeg uit elkaar blijven.

Groenblijvende clematissen gaan volgens mij op zo'n plek lelijk worden tijdens de winter.

Persoonlijk heb ik ook klimop in de tuin en vind ik het een afgrijselijke plant wat onderhoud betreft (veel stof tussen de bladeren wat voor mij, met m'n allergie, het snoeien geen pretje maakt), maar voor privacy te waarborgen is er volgens mij niet meteen een beter alternatief.

Groeten,

Pol
maandag 9 april 2012 - 10:40
jdcoster

Jdcoster

Bloemen en bessen komen bij klimop enkel voor bij oude verwaarloosde hagen. Bij een regelmatig onderhouden haag zal dat niet voor komen.
Ook het het scheren van de klimop (2 maal per jaar) zal de bloei van andere klimplanten verhinderen. Ik zou het niet doen.
Hagen van bloeiende klimplanten garanderen ook onvoldoende de privacy.
Wat misschien wel een oplossing kan zijn, dat is dwars op de klimophaag stukjes draad van bijvoorbeeld een halve meter breed en dezelfde hoogte of hoger, aan te brengen die streng 'klimopvrij' gehouden worden en daar dan bloeiende klimmers langs te leiden.
Je kunt er ook bloeiende struiken voor plaatsen
maandag 9 april 2012 - 12:25
Bombycilla

Bombycilla

het is ook afhankelijk van de ligging van de haag,als jullie aan de schaduwkant(noordkant) van de haag wonen zullen Clematissen alleen bij je buren bloeien
maandag 9 april 2012 - 13:58
rivofa

Rivofa

Als je kleinbladige klimop neemt moet je lang niet zo dikwijls snoeien, het duurt wel wat langer eer de draad volgroeid is maar het is de langere wachttijd waard.(je moet wel een kleinbladige winterharde klimmende soort nemen) Er zijn ook hele mooie eenjarige klimplanten die je kan gebruiken samen met je klimop zoals tropoleum of windes .....of versier je klimophaag eens met potten eenjarigen, neem een hangpot en een haak en hang ze aan de groene draad.

donderdag 12 april 2012 - 08:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon