menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Brugmansia deel 4

Ga naar meest recente reactie

Gehenna
zondag 6 november 2011 - 16:33
snarfie

Snarfie

mooie brugmansia
zondag 6 november 2011 - 16:49
snarfie

Snarfie

leuke avatar lieke
zondag 6 november 2011 - 17:07
snarfie

Snarfie

die angel's face is mooi bij jou(hint hint)
zondag 6 november 2011 - 17:22
moetje1951

Moetje1951

Tineke, ik heb massa's voor je stekkenproject. Laat je me weten wanneer je komt?
Wat een pracht op je nieuwe avatar!!!!!Heb je soms een stekje over?
zondag 6 november 2011 - 17:59
melanieb

Melanieb

idd een beauty! Bij deze volg ik dus ook deel 4
maandag 7 november 2011 - 07:04
snarfie

Snarfie

dus over ongeveer een maand zijn de meeste stekken geworteld
maandag 7 november 2011 - 07:08
Anthe

Anthe

@moetje1951

Wat is de naam van de roze brug van uw avatar.
Is het een gemakkelijke.

maandag 7 november 2011 - 19:47
snarfie

Snarfie

wij zeggen normaal gewoon moetje (is veel makkelijker)
maandag 7 november 2011 - 19:50
snarfie

Snarfie

niet over praten . wachten, wachten en... weer wachten
maandag 7 november 2011 - 19:57
snarfie

Snarfie

dank je. foto's zouden mooi zijn op dit topic (dan lijkt het wachten minder lang)
maandag 7 november 2011 - 20:11
bakbeest

Bakbeest

Mijn brugmansia stekjes staan nu allemaal in de (pot) grond.Tot mijn grote schrik is de Angels Honeymoon helemaal krom gaan hangen.De blaadjes staan nog mooi groen ,en wel rechtop,maar de stam is slap gaan hangen.Ik heb m nu gesteund met een bamboestokje en een clip.Hopelijk is er niets mis mee?
De rest doet het prima.
maandag 7 november 2011 - 20:32
snarfie

Snarfie

dat is de honing in de kruising
maandag 7 november 2011 - 20:35
melanieb

Melanieb

@bakbeest

Zelfde verhaal bij mijn A. Honeymoon. Heb er anderhalve maand geleden ook een stokje bij geplaatst. Groeit vrij traag maar verder is het nog steeds een gezonde stek
dinsdag 8 november 2011 - 06:53
moetje1951

Moetje1951

@ Anthe: dat is Madame Bovarie. Ik denk wel dat het een gemakkelijke soort is. Heb hem ook pas voor het eerst. Een stek die ik in het voorjaar kreeg, en toch al negen bloemen gehad verdeeld over de hele zomer!
Ze groeit niet enorm vlug maar bloeit des te meer.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Alleen jammer dat ik last had van slakken die blijkbaar heel graag de bloemen lusten!
dinsdag 8 november 2011 - 09:09
moetje1951

Moetje1951

voor alle duidelijkheid: de foto op mijn avatar komt van het internet. Het had mij dus ook al verwonderd dat mijn plant duidelijk veel minder roze was. Voila, weer wat bijgeleerd!
dinsdag 8 november 2011 - 09:46
melanieb

Melanieb

Hieronder foto's van mijn stekje van de Angels Honeymoon

Bloemen & Planten

dinsdag 8 november 2011 - 13:45
melanieb

Melanieb

zonder stokje

Bloemen & Planten

dinsdag 8 november 2011 - 13:48
melanieb

Melanieb

Maakt behoorlijk wat nieuwe blaadjes aan.
Ja er waren mooie wortels aan toen ik het geplant heb maar omdat de rechteruitloper wat slapjes was en helemaal schuin groeide heb ik er een steuntje bij gezet. Plantje is nu weer wat rechter, dus Bakbeest, bij mij heeft dit geholpen.



Lieke, stekje heb ik deze zomer gekregen van Tinekedv

Bloemen & Planten

dinsdag 8 november 2011 - 13:53
melanieb

Melanieb

oké zal ik doen! Dank je
dinsdag 8 november 2011 - 15:30
Gehenna

Gehenna

Al mijn stekken zijn intussen krom van in een vaas te staan. En krom ... dan is't ook echt heel krom. Komt wel weer goed zodra ze in hun pot staan met wat steun.

Tineke je stekje ... is naar de brugmanhemel
Werd ineens heel slap en bruin. Het was goed aan het groeien, had al wat degelijke wortels en de bladeren schoten op. Dus heb ik hem in vochtige stekgrond gezet, deed het nog steeds prima maar vorige week begon hij slap te hangen.
Het onderste deel was nog goed, dus heb ik het slechte erafgehaald in de hoop dat hij zou uitschieten uit de wortelbasis maar het heeft niet mogen baten. Is een hoopje slijm geworden. Helaas.
dinsdag 8 november 2011 - 16:03
Gehenna

Gehenna

Axel Rose.
Stond in cocopeat zaai en stekgrond. Vind er geen negatief commentaar over dus daar zal het niet aan liggen denk ik.
Omgevingstemperatuur zo'n 16-18° 's nachts en overdag 20-22°. Luchtvochtigheid in de kamer is rond de 55-65%. Overdag bijgelicht tot +/-21u 's avonds.
Hij is beginnen rotten/verslijmen aan de top en zo naar onderen toe.

Is er een verklaring voor? Dat we weer een pakske slimmer worden
dinsdag 8 november 2011 - 16:52
bakbeest

Bakbeest

Omdat ik vandaag werken moest,ff een laat antwoord.
Mijn honeymoon hangt slap,en dan ook echt slap.Ik zal foto's maken. Hij valt gewoon in een boogje naar beneden.
Toen ik ze oppotte had ie al mooie worteltjes,en ik heb m goed vochtig gehouden.
Hij staat nu 2 weken in de grond,dus misschien wat mest erbij,dat het dan beter gaat.De blaadjes er aan zijn wel mooi donkergroen,hangen niet slap oid.
Bijzonder is dat alleen de honeymoon het heeft.De anderen staan er goed bij.
dinsdag 8 november 2011 - 17:48
Gehenna
dinsdag 8 november 2011 - 17:51
Andy_N

Andy_N

eenmaal de axel rose opgepot is mag je hem redelijk droog houden
de symptomen die je beschrijft waren bij mij het gevolg van de potgrond te nat te houden
woensdag 9 november 2011 - 05:33
Andy_N

Andy_N

[afbeelding verwijderd niet-https]

Mijn Madame Bovarie op Roze Korrels
woensdag 9 november 2011 - 05:37
melanieb

Melanieb

Prachtig! Het worden dus roze korrels in men winkelmand
woensdag 9 november 2011 - 06:51
melanieb

Melanieb

Hier zijn ze verkrijgbaar bij Aveve en ze zijn van het merk Compo ( Compo Roze Korrels)
woensdag 9 november 2011 - 08:42
moetje1951

Moetje1951

@Andy, wat een verschil in kleur! En zeggen dat ik hier een kilo roze korrels staan heb! Weeral iets bijgeleerd
woensdag 9 november 2011 - 08:59
tiffany

Tiffany

Zowel de rose als de blauwe korrels hier niet te koop

Moetje met die korrels wordt ie bij jou ook zo mooi succes
woensdag 9 november 2011 - 10:40
Andy_N

Andy_N

Nieuwe samenstelling : NPK 16-9-20
Oude samenstelling : NPK 16-18-25
N = (nitrogen) Stikstof, P = fosfor (phosphor), K = kalium (potas)

het tekort aan fosfor kan je oplossen door het toevoegen van beendermeel

door de geur wel enkel buiten te gebruiken
woensdag 9 november 2011 - 12:43
Vlinderr

Vlinderr

Lieke: wanneer je beendermeel oplost in water, gaat het ook stinken. Het lost nooit helemaal op en er blijft een laag op de grond liggen, dit gaat schimmelen en ruikt niet echt lekker.
Ik meng het beendermeel door de grond. Daarbovenop een laag zonder beendermeel ---> geen last van stank.
woensdag 9 november 2011 - 13:27
Gehenna

Gehenna

Oei Andy, dan heb ik weer een plantje verzopen
Ik moet toch echt wel eens heel dringend werk maken van mijn waterhuishouding.
woensdag 9 november 2011 - 15:03
Sarah

Sarah

Ik kom ook even om raad bij super Tineke.

Stekken van Salmon perfection, Maya, Nol en mystic fire allemaal slap geworden en hol van binnen. Oke jammer, wacht wel op de volgende lichting. Nieuwe ronde nieuwe kansen

Stekken van Super nova, mandarin twist en LBG krijgen (dikke) witte puntjes.
Kun je die al oppotten?

Stekken van Summer Time en A. Honyemoon nog niets te zien. Advies???

Opgepotte: Phenomena en Sputnik gaan goed.

Ohja alles staat licht en temperatuur van minimaal 21 graden of hoger over dag. "' nachts iets koeler.

Gr. Sarah
woensdag 9 november 2011 - 15:06
Sarah

Sarah

Begrijp het wel hoor dat het in deze tijd moeilijker is om te stekken.
Ik maak er ook geen probleem van hoor dat ze het niet allemaal doen.

Zal de opgepotte wat mest geven en verder gewoon weer afwachten.

Ik zal ze ook iets minder warm gaan zetten. Ik dacht dat ze licht en warm moesten staan de stekken. Zag hier soms ook van 23 graden en meer staan. Niet echt goed dus. Ga weer afwachten en iedere dag kijken

woensdag 9 november 2011 - 15:45
Sarah

Sarah

okidoki
woensdag 9 november 2011 - 16:14
Sarah

Sarah

Oeps, wat is de beste meststof om nu te geven??
woensdag 9 november 2011 - 16:50
Sarah

Sarah

Thank you......
woensdag 9 november 2011 - 16:57
snarfie

Snarfie

zo, zijn jullie ook weer wakker geworden?
woensdag 9 november 2011 - 16:59
Sarah

Sarah

Al een poosje hoor Snarfie. Jij nu pas zeker? Ik mag al bijna weer erin.
woensdag 9 november 2011 - 17:04
snarfie

Snarfie

nee, vanochtend al, ik heb nu nog een uurtje of vier
woensdag 9 november 2011 - 18:25
Ayla

Ayla

Ik ben op zoek naar andere kleuren van de Burgmansia, zeld heb ik de enkelbloemige witte en zacht gele Burgmansia

Daar heb ik ook stekken van die al geworteld hebben, dus misschien ruilen
woensdag 9 november 2011 - 19:15
Gehenna

Gehenna

Hier al gekeken Ayla?
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=7&tid=44050&hl=brugmansia

Ik heb enkelbloemige, zeer sterk geurende, geel/oranje, snelgoeiende, makkelijke, grote brugs. De meest voorkomende naamloze. Heb nog stekjes staan die beginnen wortels te krijgen.
Mocht je interesse hebben ... maar ik neem aan dat je waarschijnlijk interessantere aanbiedingen zal krijgen

Ik denk eraan om ermee te stoppen en mij ga concentreren op andere soorten. Moest de tuin groter zijn dan zou ik deze houden. Ruikt heel lekker. Ik weet het nog niet goed.
woensdag 9 november 2011 - 19:38
Ayla

Ayla

hou me aanbevolen voor stekjes, ik heb altijd deze plant geweldig gevonden en mijn dochter die juni jl vermoord is in sneek vond deze bloemen ook heel mooi, ik zou graag de tuin inrichten met deze planten,
ik zie het als een mooi aandenken aan haar
Over het algemeen vind ik alle planten bomen en struiken wel mooi

Dank je wel Gehenna
woensdag 9 november 2011 - 19:47
Gehenna

Gehenna

Ayla stuur je een pb met je gegevens?
Heb nog een stapeltje postzegels liggen, dan stuur ik je zo snel mogelijk een paar stekjes.






donderdag 10 november 2011 - 07:53
Ayla

Ayla

ik heb wel wat stekken van de witte en de zacht gele je mag er wat van hebben

dan je voor je welkom
donderdag 10 november 2011 - 11:17
Ayla

Ayla

dank je voor je compliment en sorry dat ik je verkeerd heb begrepen,
Ik heb de brugmansia nu een paar jaar en er is de laatse tijd te veel gebeurd dus zoek mijn heil weer in de planten had vroeger heel veel planten was altijd met de tuin bezig, vele soorten planten en weet je het geeft me troost en rust en nu helemaal nu de laatste is uitgevlogen, hoe noemde de dokter het alweer? lege nest syndroom of zo
donderdag 10 november 2011 - 11:38
Andy_N

Andy_N

Ayla, ik heb je een mailtje gestuurd
donderdag 10 november 2011 - 14:42
snarfie
donderdag 10 november 2011 - 15:58
bakbeest

Bakbeest

Kan ik mijn stekken die het niet zo best doen,weer uit de grond halen en terug zetten op water,zodat ze meer wortels kunnen zetten,voor ze weer opnieuw de grond in gaan? Of is dat een heel slecht idee?
Ik bedoel de A.Honeymoon,en de double abricot.Deze laatste laat z'n blaadjes vallen,er komen wel hele kleine blaadjes terug.Maya doet dat ook.Ligt dit aan de tijd van het jaar?
De C.Grimaldei stek doet het namelijk erg goed,staat ook al in de grond,en maakt prachtige blaadjes aan.
Nu schijnt dat wel een heel erg makkelijke plant te zijn,met de anderen heb ik geen ervaring,daar dit de eerste keer is dat ik dezen heb.
Ik hoop zo dat ze de winter door komen,want ik was zo superblij dat ik ze had bemachtigd.
vrijdag 11 november 2011 - 17:22
snarfie

Snarfie

ik denk dat het het beste is als je de stekken gewoon laat staan
vrijdag 11 november 2011 - 17:34
snarfie

Snarfie

waar is iedereen toch???? dromen over brugmansia's zeker en de wortels uit de stengels aan het kijken
zondag 13 november 2011 - 18:24
snarfie

Snarfie

hoe lang gaat het nog duren voordat die stekken eindelijk geworteld zijn?
dinsdag 29 november 2011 - 16:04
minouke

Minouke

2 à 6 weken wachten staat te lezen, misschien dat dit je kan helpen, gevonden op http://users.telenet.be/ronsmans/tuinboek/engelentrompet.html


Vermeerdering (stekken)

Vermeerderen kan door stekken. Daarvoor snijdt men takken met blad maar zonder bloeiknoppen af. Een goede perfecte stek moet er houtachtig uitzien of tenminste knobbels op de groene stam vertonen.

De stekken steekt men 5 tot 7 cm diep in vochtige aarde. Een pot tussen de 6 en 10 cm. is zeker voldoende. Zet ze op een warme plaats uit het zonlicht en let op met water geven
Beworteling volgt probleemloos wanneer de aarde voortdurend vochtig gehouden wordt. Dit stekken gebeurt bij voorkeur in de zomer, maar het kan ook bij het terugknippen in de herfst : de stekken hebben dan een ganse winter om wortels te vormen.

Jonge planten die nog niet rijp zijn kenmerken zich door rechtopstaande verticale groei zonder zijtakken. Wanneer men hiervan stekken neemt zullen deze er veel langer over doen om tot volwassen bloeiende planten uit te groeien. De stekken blijven lange tijd verticaal groeien en zullen slechts in een later stadium rijp worden en beginnen vertakken en dan nadien bloemen produceren.
Wanneer men echter stekken neemt van een rijpe plant en deze afsnijdt boven de Y-vork die het begin van de bloeivorm aangeeft, zullen de nieuwe planten in minder dan een jaar tijd bloemen produceren.

Meestal worden stekken genomen van 12-18 cm, langer kan echter ook. Snij ze af boven of onder een knop, dit is de plaats waar nieuwe takken, bladeren en bloemen ontstaan. Verwijder vervolgens alle kleine nieuwe blaadjes, zodat de stek zich kan concentreren op het vormen van wortels en geen strijd moet voeren om deze zware nutteloze bladeren in leven te houden.

Men kan ook stekken laten wortelen op water. Plaats hiervoor de stekken in een beker met meerdere centimeters water. Hou ze op een warme plaats maar niet in het directe zonlicht. Laat het water nooit oud of te koud worden, anders zullen de stekken rotten. Het beste is om uw stekken in de zomer buiten op een schaduwrijke plaats te houden. Ververs het water regelmatig tot wortelvorming optreedt.
Na enige dagen zal U de knobbeltjes (pre-wortels) zien zwellen. Indien u dit wenst kan u op dit ogenblik uw stekken in verse aarde uitplanten. Vermeng de stekaarde met een belangrijke hoeveelheid perlite en/of vermiculite. Een pot van 8 cm is voldoende. Let op met water geven, beter te droog dan te nat. Plaats de nieuw opgepotte stekken op een warme plaats uit het directe zonlicht.

Bij elke van deze methodes kan het bewortelen 2 tot 6 weken duren. Nadat de plant een redelijk wortelgestel ontwikkeld heeft kan je ze in een 2 tot 3 liter pot verpotten en ze nadien aan de zon laten aanpassen. Let echter nog steeds op met water.

Er werden ook reeds bevredigende resultaten behaald met het stekken in zand. Wortels waren flink ontwikkeld op 17 dagen. Er werd om de 3 à 5 dagen water gegeven.
dinsdag 29 november 2011 - 16:26
snarfie

Snarfie

dank je voor de info, wat doen jullie hiermee: Bij oudere planten schieten nadien uit de aarde nog vele zijscheuten omhoog. Deze kunnen naar wens weggesneden worden of behouden blijven? stekken?
dinsdag 29 november 2011 - 17:01
snarfie

Snarfie

wat voor plantenmest moeten ze hebben?
dinsdag 29 november 2011 - 17:03
minouke

Minouke

terug stekken
dinsdag 29 november 2011 - 17:03
snarfie

Snarfie

dat dacht ik al, net zo gek als mijzelf
dinsdag 29 november 2011 - 20:09
minouke

Minouke

nog maar een beginneling in die gekte
dinsdag 29 november 2011 - 20:12
snarfie

Snarfie

bedoel jij jezelf of bedoel je mij? heb vandaag nog een echeveriablad gekregen(15 cm lang) om te stekken
dinsdag 29 november 2011 - 20:25
minouke

Minouke

ikke he Snarfie! maar stekken buiten rozen dan, is nog nieuw voor mij
dinsdag 29 november 2011 - 20:41
snarfie

Snarfie

o, ik heb dit jaar voor het eerst mooie rozen gestekt namelijk 1 theeroos en 2 trosrozen (zijn de rozenstekjes die al beginnen uit te lopen) de rest van wat ik gestekt heb zal ik maar niet opnoemen weer ontopic: hoe stek jij brugmansia's? in aarde, water, of zand?
woensdag 30 november 2011 - 07:11
minouke

Minouke

eerst in water en dan later plant ik ze in stekgrond, ik heb dat maar één keer gedaan in de nazomer hoor.
Dan aan een vriendin gegeven omdat die haar brugmansia de winter niet overleefd had, en ik niet zo gek ben van Brugmansia,ik had zo een stek gekregen van iemand en dan maar eens geprobeerd.
Maar zoals ik al zei ik ben een beginnende stekgek aan het worden
woensdag 30 november 2011 - 07:40
minouke

Minouke

Snarfie, hier iets over de bemesting meer in het midden van de tekst

http://www.brugmansiatuin.nl/verzorging-3.html
woensdag 30 november 2011 - 07:46
tantelies

Tantelies

Mag ik nu al mijn bruggen buiten zetten en ook s,nachs ze buiten laten staan of is het nog te vroeg?
maandag 26 maart 2012 - 11:02
minouke

Minouke

pas vanaf mei
maandag 26 maart 2012 - 11:10
Sarah

Sarah

Bij mij staan ze al buiten. Sinds vorige week. Als er nachtvorst voorspeld wordt gaan ze even naar binnen. Werkt goed.
Kunnen ze vast goed wennen.
maandag 26 maart 2012 - 12:11
Andy_N

Andy_N

Hier staat ook al alles buiten
en word ook pas binnen gehaald als er vorst word voorspeld
zelfs zaailingen en stekken stan buiten

hou er wel rkening mee bij het naar buiten brengen dat je ze beter enkele dagen in halschaduw zet
n niet meteen in de volle zon want anders zal je waarschijnlijk al het blad verliezen
maandag 26 maart 2012 - 13:33
Petra_uit_de_polder

Petra_uit_de_polder

ik denk dat al mijn brugjes bevroren zijn, afgelopen winter zijn ze doordat ik ziek was buiten blijven staan, het zijn troosteloze stammen die er stan maar hoe kan ik weten dat ze echt niets meer doen, wanneer beginnen ze normaal uit te lopen? Dit was het eerste jaar dat ik ze had, aangestoken door de enhausiaste verhalen hier in het topic
maandag 26 maart 2012 - 16:35
moetje1951

Moetje1951

Oei, ik vrees ervoor! Als jullie in de polder net als wij -12 gehad hebben dan zijn ze reddeloos verloren. Normaal, hangt wat af van de standplaats, lopen ze al uit half februari.
Tantelies: alles staat van mij ook al buiten, maar net als Andy zegt, oppassen voor al te felle zon in het begin. En....de weerman in de gaten houden.
maandag 26 maart 2012 - 18:24
minouke

Minouke

Ja in de dag kunnen ze nu al buiten maar TanteLies vraag of ze dag EN nacht buiten mogen en dat zou ik toch niet riskeren.
maandag 26 maart 2012 - 19:22
Gehenna

Gehenna

Ik wel
Maar de stekken en zaailingen niet hoor, die staan in de serre.
maandag 26 maart 2012 - 20:26
Petra_uit_de_polder

Petra_uit_de_polder

ik woonde afgelopen winter tijdens de koudste nacht van de winter in de koudste plaats van het land en we hebben 1 nacht -22 gehad; dat klinkt als of ik mijn potten gewoon leeg kan maken en nieuwe exemplaren aan kan schaffen. Er zit ook nog geen groen puntje aan.
maandag 26 maart 2012 - 21:36
moetje1951

Moetje1951

jammer, maar nu is het echt niet de moment om te stekken. Als je wil kan ik je in het najaar wel diverse stekken opsturen.
Je stuurt me maar een pb tje als je interesse hebt. Ik gooi het snoeisel anders toch maar op de composthoop.
dinsdag 27 maart 2012 - 19:05
Petra_uit_de_polder

Petra_uit_de_polder

ik heb daar zeker intresse in , zal je tegen die tijd een pb'tje sturen met mijn gegevens
dinsdag 27 maart 2012 - 21:09
Gehenna

Gehenna

Zet jullie Brugmansia's zeker binnen dit weekend. Het ziet er niet echt goed uit.
dinsdag 27 maart 2012 - 21:10
Kyra

Kyra

Hallo, ik heb een trompetplant staan in de veranda. Ze had ook de winter niet overleefd, maar van onderaan de stam is er een nieuwe scheut naar boven gekomen.
deze nieuwe scheut is helaas per ongeluk afgekraakt. Jammer, maar de vraag is nu: Hoe behandel ik die nu het best om toch weer wortels aan te krijgen en deze scheut verder te doen groeien?
In water zetten? of meteen in potgrond?
Kan iemand me helpen?
woensdag 25 april 2012 - 18:56
Andy_N

Andy_N

ik zou de afgekraakte scheut in water zetten
woensdag 25 april 2012 - 19:24
271263lean

271263lean

ik heb een ziekte in mijn burgmansia. e bladeren worden in de kop erg dik en verschrompelen. Wat is er dan aan de hand????
maandag 17 juni 2013 - 22:31
Andy_N

Andy_N

Jean dat kan van de koude komen of in het ergste geval 'Mijten'.
Een foto in dit geval kan uitsluitsel geven.
dinsdag 18 juni 2013 - 05:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon