menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fuchsias en brugmansias lopen uit

Ga naar meest recente reactie

Hippifan

Hippifan

Door het warme weer lopen mijn fuchsia's en brugmansia's weer uit. Wat moet ik daar tegen doen? Ik heb geen koudere plek. Ze staan in het donker op een zolder.
woensdag 2 november 2011 - 14:57
molleke32

Molleke32

Ja hier ook Zelfs de wilde tulpen en de irissen staan al boven de grond. De tulpen al een 10 cm. Als dat maar goed komt eens het begint te vriezen
woensdag 2 november 2011 - 15:31
Gehenna

Gehenna

Ik heb de Fuchsia's terug buitengezet. Als het nog een week zo is kan ik opnieuw stekken.
Brugmansia's staan er nog 3 buiten in een kuip.

Amorphophallus knol schiet terug uit in z'n bakske turf. Enkele Sempervivums krijgen ook weer bloemstelen. Draba is serieus aan de groei. En het gras is weer veel te lang...
woensdag 2 november 2011 - 17:40
danny2

Danny2

Hebben jullie dat al binnengezet dan?
Dacht op einde van de week ook te beginnen met klaarmaken van de winterberging.

groetjes danny
woensdag 2 november 2011 - 18:09
printemps

Printemps

Bij mij staat alles nog buiten, ook de citrussen
woensdag 2 november 2011 - 18:12
Gehenna

Gehenna

De Fuchsia's stonden hier te drogen in het 'keldergatkeukenraamserre' maar staan intussen weer volop te groeien. Heb ze vorige week dan toch nog maar een beetje meststof gegeven.
woensdag 2 november 2011 - 18:25
Hippifan

Hippifan

Gelukkig!!
Moet ik de uitlopers er dan afknippen ofzo? Domme vraag misschien...
donderdag 3 november 2011 - 15:16
Hippifan

Hippifan

van de fuchsia's en brugmansia's.
donderdag 3 november 2011 - 16:14
danny2

Danny2

Zo simpel werkt de natuur niet.
Deze vallen er niet gewoon af, ze blijven groeien als het boven de 10° is en staan wat stil bij lagere temp. Het gevolg is dat je , in het donker lange witte scheuten gaat krijgen die na verloop gaan uitdrogen of wegrotten, bovendien zijn dit broeihaarden voor bladluizen.
Fouten die veel fuchsialiefhebbers maken, veel te vroeg naar de donkere berging brengen, in de winter er niet naar omzien en in de lente gooi je ze dan maar weg.
De meeste fuchsia's kunnen best wat vorst verdragen, enkel de jonge scheuten bevriezen snel, en net deze moeten er toch af voor in een donkere plaats op te bergen. Bij berging in 't licht mogen ze vroeger naar binnen.
Wat nu verder te doen... Laat je planten niet uitdrogen is een gouden regel, dit wil zeggen,spoei minstens 1maal per week je planten nat, ik doe dit 2maal per week, dit doe je niet met een gieter maar gewoon water in een handsproeier, tenzij je als ik zo'n 600 planten in de kelder heb staan en dit doe met de sproeidarm.
Je planten hoeven op de kluit nauwelijks water maar de stammen mogen niet uitdrogen, in de natuur zorgt de regen hiervoor.
Zodra je scheuten hun 3de bladpaar ontwikkeld hebben mag je dit toppen en zal de groei zich toespitsen op nieuwe vertakkingen, wat alles vertraagt.
Wat nu ook aan te raden is van eind januari wat licht te geven met een maximum van 12u dag. Zelf doe ik dit op nachttarief(22u tot 7u).
Je kan dit vrij goedkoop met ledlampjes, verbruik van zo'n 1,5w tot 3w per uur, dwz. ongeveer 1kw per maand à 0,20 euro per kw. Opgelet de lampjes en houders zijn niet gratis en een timer kost ook nog enkele euro.

Hoop dat je hier wat aan hebt,
groetjes danny
donderdag 3 november 2011 - 18:05
Hippifan

Hippifan

Ik snap het nog niet helemaal. (DUMMY!!! ) Net zoals je zegt: in het donker krijg je lange witte scheuten. Die verbranden in het voorjaar toch weer? Kun je ze er niet gewoon afhalen? En ze moeten toch een rustperiode hebben? In ieder geval een leermoment voor volgend jaar, breng ze niet te vroeg naar binnen!

donderdag 3 november 2011 - 18:22
danny2

Danny2

Een volledig antwoord geven is heel moeilijk, een en ander weet ik natuurlijk niet van jou planten, een foto maakt al meer duidelijk.
De scheuten die er nu zijn uitgelopen zijn meestal net de scheuten die volgend jaar je plant zijn, de ene fuchsia is echter de andere niet, en sommige hebben nog voldoende slapende ogen die dan in het voorjaar uitlopen.
Ga je nu de gevormde uitlopers verwijderen zit de kans erin dat de slapende ogen ook gaan uitlopen door de omstandigheden van nog te warm en voldoende vocht.

groetjes danny
donderdag 3 november 2011 - 18:35
Hippifan

Hippifan

@Danny,
Ja, wat is uitlopen... De knoppen worden groter en dikker, maar misschien houden ze het vol totdat het woensdag hopelijk kouder wordt. Ze krijgen trouwens ook geen water.
donderdag 3 november 2011 - 19:20
danny2

Danny2

Je hebt je planten opgeborgen in turf, hoe kan je die dan benevelen?
In turf opbergen doe je toch in een oude diepvries, of een andere geïsoleerde bak.
Stekken in water is bij mij taboe.

groetjes danny
donderdag 3 november 2011 - 19:41
Gehenna

Gehenna

Als je je planten niet beneveld heb je kans dat de ogen uitdrogen waardoor er geen nieuwe scheuten gevormd worden.
Ik dacht ze ook in te kuilen in turf om plaats te sparen maar doe het maar niet. Elk in z'n eigen potje in een lichte niet verwarmde kamer. De 1 jarige wintervasten blijven beschut in het keldergatkeukenraamserre waar voldoende licht is.

600 Fuchsia's Danny?
donderdag 3 november 2011 - 21:47
danny2

Danny2

Inkuilen is niks mis mee, in die lichtjes vochtige turf zullen ze ook niet uitdrogen.
Dan kan je ze ergens in maart oppotten.

groetjes danny
donderdag 3 november 2011 - 23:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon