menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wel of niet binnen zetten.

Ga naar meest recente reactie

konijnbrammetje

Konijnbrammetje

wat i s dit voor plant en wordt hij heel verdrietig als hij buiten moet blijven staan ? of kan hij tegen een stootje
maandag 31 oktober 2011 - 15:31
konijnbrammetje

Konijnbrammetje

nou foto plaatsen lukt niet, het is een heel grote plant, met van die lampionvruchtjes maar het is niet die met die oranjevruchtjes. Er zitten wel oranje vruchtjes in, die kun je eten (ik leef nog dus das bewezen) Het is een plant met stokachtige stellen, en met haar er op. Ziet er allemaal best stevig uit, waardoor ik denk dat hij buiten kan.
donderdag 10 november 2011 - 10:34
minouke

Minouke

Zoekt eens met google of het Kumquat of misschien een Kaki is, want zo zonder foto of naam is het toch moeilijk te helpen.
Die hebben ook eetbare oranje vruchten, hoe de plant verder uitziet weet ik niet.
donderdag 10 november 2011 - 11:16
Detuinenindemen

Detuinenindemen

En als je toch gaat googelen, kijk dan ook eens bij Tomatillo.
donderdag 10 november 2011 - 11:52
Feniks

Feniks

is het dit:
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 10 november 2011 - 13:50
Jeroen18

Jeroen18

Is het misschien Physalis peruviana?

Grt Jeroen
vrijdag 11 november 2011 - 12:18
ahel1

Ahel1

Die met die oranje lampionnetjes laat ik altijd s'winters buiten staan.
Hij sterft helemaal af en komt volgend jaar gewoon weer terug.

Gr. Alie
vrijdag 11 november 2011 - 23:38
iecee

Iecee

ik denk dat het de eetbare soort is die je wel eens op taarten zit of in de supermarkt kan kopen bij de groenten en fruit deze is eenjarig maar als je wat zaad bewaard uit het vruchtje kan je die in het voorjaar weer zaaien.
maandag 14 november 2011 - 14:16
minouke

Minouke

Iecee , ik denk ook dat het dat is maar heet dat niet kaki?
maandag 14 november 2011 - 14:36
iecee

Iecee

minouke, nee geen kaki die zijn groot
deze hebben de maat van een kleine kers en hebben een lichtbruin lamionnetje om zich heen
maandag 14 november 2011 - 17:52
minouke

Minouke

o, maar ik weet wat je bedoeld maar dacht dat dat kaki heette.
maandag 14 november 2011 - 17:54
iecee

Iecee

van internet geplukt.
voor de afbeeldingen moet je even zelf kijken bij google afbeeldingen

Geheimzinnig en eetbaar de ananasbes

Physalis pubescens, ananasbes of lampionbes, krijg kleine onopvallende geel zwarte bloemetjes. Al snel worden dit lichtgroene lampionnetje die bij het rijpen een strogele kleur krijgen. De bessen rijpen binnenin van donkergroen naar diepgeel en vallen af.. Dit is geen bezwaar want de bessen zitten in de grappige verpakking van de lampionnetjes. De vruchten blijven op kamertemperatuur in hun verpakking enkele weken houdbaar. De planten geven heel veel oogst.

In maart deze zaaien en warm opkweken, verspenen en half mei in de tuin planten. Ze houden van een zonnig plekje en van niet bemeste grond en kunnen ook in een pot worden gekweekt De lampionbes wordt circa 30cm hoog en 50cm breed. Vanaf midden juni komen de eerste vruchten tot oktober en hebben een lekkere ananas smaak.

lampionbes dus, ik heb ze al eens gezaaid van zo'n vruchtje op de taart. en dat ging goed
maandag 14 november 2011 - 18:12
minouke

Minouke

hééé Iecee, ik ga dat ook eens proberen, nooit gedacht dat dit kon in ons klimaat.

toch wel lekker en bedankt voor de tip


en dus veronderstel ik dat ze ook afsterven in de winter, dan is dat meteen het antwoord op de vraag van konijnbrammetje of toch overlevend?

Chantal
maandag 14 november 2011 - 18:45
iecee

Iecee

hé chantal
je kan het zaad natuurlijk ook gewoon kopen maar het is veel spannender als het van een taart komt, ( een taart is natuurlijk duurder dan zaad) meestal liggen daar dan ook halve passievruchten op en daar kan je het zaad ook van zaaien, ook heel kiemkrachtig
maandag 14 november 2011 - 23:40
minouke

Minouke

gauw naar de bakker dus maar dat ga ik toch proberen, lijkt me wel plezant te doen en ach duurder dan zaad ok maar lekker ooooo

Maar kan ik dat elk moment van het jaar?
en dan eerst binnen in een warme plek veronderstel ik?
dinsdag 15 november 2011 - 09:11
Gehenna

Gehenna

Allé vooruit! Weer een excuus om lekker taart te eten
Mijn physalis heeft aan elke sprieterige stengel 1 vruchtje. Volgend jaar beter zeker?
dinsdag 15 november 2011 - 16:27
minouke

Minouke

verder doen Ghenna niet opgeven, 1 vruchtje is al een goed begin
dinsdag 15 november 2011 - 16:39
iecee

Iecee

maar als je al een vruchtje hebt kan je daar je zaadjes uithalen natuurlijk maar taart is natuurlijk veel lekkerder en als goeie belg is natuurlijk ieder excuus goed.
ik hoop maar dat er een creatieve bakker in de buurt zit.
.
woensdag 16 november 2011 - 18:40
snarfie

Snarfie

waar is konijnbrammetje eigenlijk????? weinig tijd in de voorbije dagen?
woensdag 16 november 2011 - 19:11
minouke

Minouke

goed opgemerkt Snarfie

woensdag 16 november 2011 - 19:16
iecee

Iecee

zijn plantjes binnenzetten denk want het begint serieus te vriezen ik was gisteren mijn banaan vergeten en die zag er niet goed uit brbrbr koud.
woensdag 16 november 2011 - 22:09
Gehenna

Gehenna

Pepers staan nog buiten.
Maar de dahlia's zijn eindelijk bevrozen en de knollen kunnen uit de grond.
donderdag 17 november 2011 - 19:32
bakbeest

Bakbeest

Wat een grappig plantje zeg,weer één voor mij wens lijst(je)
donderdag 17 november 2011 - 20:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon