menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haemanthus albiflos en cardiocrinum

Ga naar meest recente reactie

Hippifan

Hippifan

Een foto en een vraagje.

Ik lees verschillende ideeën over de winterhardheid van de cardiocrinum giganteum. In de bollenencyclopedie van N. Vermeulen en Hanneke van Dijk staat dat hij niet goed winterhard is en alleen kan overleven met een dikke laag bladeren. Op het forum lees ik van 'hanninkj' dat ze winterhard zijn. Iemand ervaring?

Vandaag heb ik haemanthus albiflos binnengekregen die ik gekocht had op marktplaats. Leuke plantjes. Dus ik ben helemaal gelukkig!!! Ik heb ze net gepoot in cocopeat. Ben benieuwd wat ze gaan doen. Zoek maar eens op haemanthus bij marktplaats.

Zo, dat was een lang verhaal.

Groeten!

Bloemen & Planten

zaterdag 8 oktober 2011 - 17:03
hanninkj

Hanninkj

De Cardiocrinum staat al jaren bij mij en kennissen in de tuin en doet het prima. In de winter moet hij wel droog staan want anders ben je de bol kwijt. Na de bloei 3-10 nieuwe bollen die na 3 jaar weer bloeien.
De Cardiocrinum ruikt erg lekker.
Denk er wel aan dat hij NIET in de zon mag staan anders verbranden de mooie grote bladeren.

Ton
zaterdag 8 oktober 2011 - 18:46
Hippifan

Hippifan

Dus als ie maar droog staat komt het goed? Kunnen de bollen ook in een pot zodat ik nog wat reserve heb?

zaterdag 8 oktober 2011 - 19:28
hanninkj

Hanninkj

Ja, ze kunnen in een pot maar dan doen ze het niet zo goed is mijn ervaring. Ik heb ook altijd een paar in een pot voor reserve.

Ton

Bloemen & Planten

zaterdag 8 oktober 2011 - 20:34
danny2

Danny2

In het arboretum van Bokrijk staan ze al jaren en vermeerderen ze zich heel goed.
Men doet er niks speciaal aan maar het is droge zandgrond en tussen de bomen.

groetjes danny
zaterdag 8 oktober 2011 - 21:35
hanninkj

Hanninkj

Danny,

Ik heb ze gezien en het is een mooi veldje met planten.

Ton
zaterdag 8 oktober 2011 - 21:43
Hippifan

Hippifan

En als ik de pot in de grond graaf en dan in de winter uit de grond haal? Is dat een idee?
zaterdag 8 oktober 2011 - 23:11
hanninkj

Hanninkj

Je moet dan wel een grote pot nemen zodat de plant niet omvalt want de lengte kan wel tot 2 m zijn.
Het ontwikkelen van nieuwe bollen in een pot is ook minder.

Ton
zondag 9 oktober 2011 - 09:47
Hippifan

Hippifan

Ik heb ook nog een vraagje over de haemanthus (op de foto bovenaan). Ze hebben nog geen wortels, komen die vanzelf of moet ik iets doen waardoor het bevorderd wordt?
woensdag 2 november 2011 - 13:48
Linde33

Linde33

Ik was ook superblij toen ik eindelijk een Haemanthus albiflos gevonden had. Hij bloeit nu het tweede jaar. Na de bloei ga ik de nieuwe scheuten eraf halen en oppotten en ben ook benieuwd of de plantjes wortelen.
Ben wel bang dat je een paar jaartjes moet wachten op de eerste bloem.

Bloemen & Planten

woensdag 2 november 2011 - 16:41
Hippifan

Hippifan

Jullie zullen wel denken: daar heb je die zeur weer... Spijt me..
Maar is er iemand die een beetje ervaring heeft met haemanthus en dus weet of mijn plantjes gaan wortelen? Ze zijn klein (twee blaadjes), hebben geen wortels en staan in een raam op het noorden in een keuken met (hout)kachel.

maandag 14 november 2011 - 19:21
PeterW

PeterW

Dat wortelt vanzelf, je moet alleen veel geduld hebben.
dinsdag 15 november 2011 - 13:17
Hippifan

Hippifan

'k Weet niet of ik dat wel heb.... Maar bedankt!
dinsdag 15 november 2011 - 15:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon