menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gladiool

Ga naar meest recente reactie

zourky

Zourky

Hallo beste vrienden,

Ieder jaar plant ik gladiolen,mijn vrouw snijd er de bloemen af om in een vaas te zetten,ook al een bos voor de buren,einde zomer rooi ik de dikste knollen en over winter ze om in maart -april terug te planten.
Als men nu in het begin van het jaar een nieuw zakje koopt met bv.een ander kleur die bloemen zijn veel groter,dus bij onze planten worden de bloemen afgesneden,en ik weet dat de knollen dan ook dikker worden,nu is mijn vraag zou ik niet beter de bloemsteel weg snijden van zodra hij zichtbaar is ,dat de kracht naar de bol gaat in plaats van naar de bloem,misschien heb ik dan het volgende jaar ook terug grotere bloemen.

groetjes Richard
vrijdag 12 augustus 2011 - 12:33
PeterW

PeterW

Dat zit er dik in, de bloem trekt de meeste voeding weg.
vrijdag 12 augustus 2011 - 17:54
cornelia

Cornelia

Zet u uw gladiolen altijd vast met stokjes of zo ? Enfin, slaat helemaal niet op uw vraag maar ik had dit jaar weer eens gladiolen (ik kan het niet laten) en wederom lagen ze deze week weer door de hele tuin heen te slingeren. Of ze breken gewoon af (topzwaar ?) of ze waaien om of hangen allemaal een andere kant op als en soort mislukte bloemenkrans.

Hoe doen jullie dat toch, bij andere mensen staan ze toch gewoon los en blijven ze keurig rechtop staan.
vrijdag 12 augustus 2011 - 22:17
zourky

Zourky

Daar heb ik geen probleem mee dat ze omvallen,van de linker,kant heb ik een plank en ook rechts,daar sla ik nagels in,zo maak ik een koord van de ene nagel naar de andere,aan die overspannen koord maak ik de gladiool vasts ook met een stukje koord zoals men met tomaten doet.
Ik overwinter dan geen knollen meer,voor de prijs dat nieuwe kosten moet je het zeker niet doen;en dan heb je ieder jaar mooie bloemen,je kunt ze lang houden in een vaas,de lelijkste onder plukt men weg en zo verder
groetjes Richard
zondag 14 augustus 2011 - 12:43
moetje1951

Moetje1951

Er bestaan in de handel van die handige dingetjes: een cirkel met een gaatje in het midden waar de steunstok doorheen kan. Naarmate de bloemen groter worden kun je de ronde steun omhoog schuiven op de steunstok. Ik gebruik deze steunen heel veel, ook voor gladiolen.
Ik laat mijn knollen altijd zitten en laat alles zijn gangetje maar gaan. Elk jaar koop ik nieuwe knollen, maar ik merk wel dat sommige oude knollen ook opnieuw bloeien.
zondag 14 augustus 2011 - 14:29
bakbeest

Bakbeest

Die van mij slingeren ook door de hele tuin,hanggladiolen heb ik,maar volgend jaar zal ik er eens zo'n rondje omheen proberen,hopelijk staan ze dan beter.
Wanneer moeten die bollen eigenlijk de grond weer uit?
zondag 14 augustus 2011 - 19:36
zourky

Zourky

Normaal voor de vorst,maar ik ga ze laten zitten dan bevriezen ze en koop in het begin volgend jaar nieuw,dan heb ik zeker mooie grote bloemen,om de bloem top weg te snijden voor dikkere knollen te krijgen dat vind ik ook maar niks,ik moet er niet mijn boterham aan verdienen.Ik had dit jaar geplant in vier weken om zo lang mogelijk bloemen te hebben,de eerste waren de knollen van verleden jaar,vier weken later bracht mijn vrouw twee zakjes mee (één dagje Mastricht),wel de laatst geplante bloeide eerst veel groter en mooier,mijn keus is gemaakt voor volgend jaar
groetjes Richard
maandag 15 augustus 2011 - 09:38
moetje1951

Moetje1951

verleden winter min 12 gehad en ik had er toch die overleefd hebben. Maar ik plant ze dan ook altijd redelijk diep.
jouw keuze is de beste, Richard elk jaar mooie bloemen en wat overleefde beschouw ik als een extraatje
maandag 15 augustus 2011 - 10:38
cornelia

Cornelia

ja die plantensteunen ken ik maar die zijn niet opgewassen tegen mijn gladiolen (of de hevige wind) Het idee van opbinden zoals bij tomaten is misschien net wat steviger.

Enfin, gladiolen die ik niet uit de grond haal (soms breken ze af) komen toch ieder jaar weer terug maar meestal in een wat kleiner formaat.
maandag 15 augustus 2011 - 15:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon