menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Wie herkent deze boom

Ga naar meest recente reactie

Tony1955

Tony1955

Deze boom heb ik als klein stekje 3 jaar geleden meegenomen uit Italie hij is inmiddels flink gegroeid. Als ik tussen de bladeren sta ruik ik rucola of noten. In Italie staat hij in augustus september in bloei met grote schelmbloemen witte die een hele sterke geur hebben. het blad is heel groot.(zie foto) vorig jaar kwamen in september de eerste kleine bloemknoppen eraan maar de herfst viel in en het heeft niet doorgezet. Misschien dit jaar.Ik denk zelf aan een vlierbes maar het blad lijkt er helemaal niet op want de doorsnee varieert van 7 tot 15cm

Ik zal als hij in italie in de bloei staat een foto maken

Bloemen & Planten

zondag 10 juli 2011 - 13:50
satomi

Satomi

Aan de hand van de beschrijving van de geur en de vorm van het blad zou ik denken dat u een Clerodendrum trichotomum heeft meegenomen.
De geur is heel specifiek en niet iedereen vindt het even lekker ruiken, ik ook niet. Veel mensen ruiken pindakaas!
maandag 11 juli 2011 - 13:43
ardennen

Ardennen

dit berichtje is bedoeld voor toni 1955 en de twee anderen.Het is zeker geen vlierbes.EEn vlierbes bestaat wel als boom tot 5-7 meter hoog at is de zwarte vlierbes en deze heeft witte heerlijk ruikende bloemenschermen in de maand april/mei afhankelijk van de streek en in augustus/september/oktober zijn deze schermen verandert in trossen zwarte vlierbessen.
Er bestaat ook de rode vlierbes als struik, de latijnse naam is sambucus racemosa, de zwarte heeft als latijnse naam ambucus nigra.Deze kan men nakijken bij google, want ik kan nog niet zo goed met foto´s plaatsen,enz, omgaan. Ik heb beide in mijn verwilderte tuin voor de vogels(de rode).De zwarte vlierbes kan men de bloemschermen en de bessen voor allerlei gebruiken:limo,siroop,gelei,vlierbessensap en gelei. Spijtig genoeg,ik hoop dat satomi gelijk heeft met haar beschrijving
maandag 11 juli 2011 - 14:20
ardennen

Ardennen

hallo Toni 1955,ben onder google naar clerodendrum trichotomum gegaan en vond daaronder de nederlandse naam die satomi had aangeduid:kransenboom of pindakaasboom,komt uit china, afrika of japan. Op URL GEBLOKKEERD zijn de foto´s van deze boom te zien en als ge alle aanklickt kunt ge heel goed zien of het jeboom is of niet. Als je een beetje duits kunt ,de uitleg lezen,maar de foto´s zeggen al genoeg veel geluk, heb hopenlijk kunnen helpen dank zij satomi
maandag 11 juli 2011 - 15:56
Tony1955

Tony1955

Ja dat het geen vlierbes is is mij ook duidelijk maar nog steeds geen idee hij zit nog niet in de knop maar toch alvast maar een foto van de boom. Hij heeft onderaan ook al weer veel nieuwe uitloop en de bloemen zijn exact die van de vlierbes. Ik zal als hij in Italie al in de bloei staat een foto maken.

Bloemen & Planten

maandag 11 juli 2011 - 20:30
renate67

Renate67

Het doet me denken aan reuzenkornoelje (Cornus controversa)
Renate
dinsdag 12 juli 2011 - 01:49
ardennen

Ardennen

Ja Nikie echt dom van mij,sorry, dacht dat het hetzelfde was waar ik het stuurde.Voor de volgende keer,als ik de foto´s zal sturen Heb ook een paar uurtjes over het uitvogelen nagedacht:in het d/nl woordenboek vondt ik dan de uitleg,ausknobeln in het duits. Nu moet ik nog eens in tuinadvies gaan kijken,tot zondag of maandag als het lukt met de holunder/vlierboom en aan Tony:als je toch nog eens naar Italie gaat en de verdachte boom weer ziet, foto oké en vraag dan eens iemand hoe het nu echt heet-ben echt nieuwsgierig wat het zal zijn
donderdag 14 juli 2011 - 21:59
Echinacea

Echinacea

Dit is de clerodendrum in mijn tuin, winterhard.
Foto genomen op 15 juli - 7uur.

Bloemen & Planten

vrijdag 15 juli 2011 - 07:11
ardennen

Ardennen

Mijn eigen foto's met hulp van mijn zoon. Tot later.
http://uglykidandy.deviantart.com/art/Rode-Vlierstruik-238929567
http://uglykidandy.deviantart.com/gallery/?catpath=scraps#/d3y91hp
http://uglykidandy.deviantart.com/gallery/?catpath=scraps#/d3y8z27
http://uglykidandy.deviantart.com/gallery/?catpath=scraps#/d3y8xir
zondag 17 juli 2011 - 15:32
ardennen

Ardennen

Ben ik blij dat mijn oudste zoon nog naast mij zit en twee keer voor mijne neus alles uitgelegd heeft en ik ondertussen alles opschrijven.Ik hoop dat de vertaling juist is. Eerst en vooral moet je iedere http ,enz,de hele zin, met de linke muistaste markeren=blauw maken-dan met de rechte muistaste gewoon drukken en het venster opent zich waar dan kopiieren staat:aanklikken met de linke muistaste + link:"nieuwe tab openen. Dan opent zich naast de "wie herkent deze boom" een "de nieuwe tab" met "holunder vlierboom by~UgliKidAndy" en zie daar de foto van mijn beroemde boom-struik en zo doet je dat met iedere foto, nadat je iedere keer ieder foto apart weer sluit.Het beste is je drukt dit bericht uit. dan hebt je het als nog eens iemand zoiets stuurt. Dat ga ik nu ook direct doen, want de volgende keer is bij mij niemand om te helpen.Ik heb ook mijn zoon gevraagt om dit voor mij te doen. Veel geluk. Als je nog een vraag hebt, heb nog vakkundige hulp naast mij zitten tot +/-24uur.Dat was voor iedereen en vooral voor Itseflits.
zondag 17 juli 2011 - 21:58
ardennen

Ardennen

ik dank mijn zoon, zonder hem zou het niet gelukt zijn,heb het nog vlug gedrukt -hopenlijk kan je dat al is alles niet zo eenvoudig.Ik zou het nooit voor elkaar gekregen hebben
zondag 17 juli 2011 - 22:14
ardennen

Ardennen

Hallo lieve Nikie, ge doet me nog vertwijfelen.Als ge meent met uit de kluiten gegroeide struiken dat die wild gegroeid zijn hebt ge gelijk.Tot vorig jaar stonden er koeien in de weide en dan ga ik daar niet tussenlopen ook al ben ik niet bang. Maar af en toe zitten daar stieren, dan blijf je daar beter weg.En zo is alles wild gegroeid e rode en de zwarte vlierstruik, die koeien hebben zelf al mijn aalbessen kapotgegeten. Tussen de grote zwarte vlierbes stond eerst een wilde kastanie die de koeien zeer lekker vonden en nu onder de struik uitgroeid.Moet uitgepland/verzet worden.Die rode en zwarte zijn door de vogels daar geplant en daaronder kan ik niets veranderen omdat daar een steengroef was en nog steen eronder is. Met de spade kom ik maar juist 15 cm. diep.
En dan zijn er nog braambessen ie wou ik helemaal weg hebben,maar dat heeft die me heel kwalijk genomen, nu groeien en bloeien die overal en als de vogels ze wegeten heb ik er niets van. De zwarte vlierbessen-nog groen- zijn al van de vogels weggegeten. Ja ondertussen vertwijfel ik met de anlage en ook nog wilde frambozen. Die had ik ook al uitgetrokken.Als ik het goed wil doen het ik een tuinier nodig enheel veel geld dat ik niet heb.
maandag 18 juli 2011 - 00:10
ardennen

Ardennen

Bij 476 berichten en sinds 3 jaar erbij ben je wel echt iemand met ervaring, en ja de zwarte vlier ruikt echt lekker als die in de bloei staat-goed voor de bijen en de hommels-.De rode vlierbessen worden van de wilde duiven en elster vlijtig verspeist en verder verspreidt en ja die staan de ene na de andere in rij en glied waar men die dennen moesten verwijderen, zo´n een +/- 10-15m.De zwarte vlier was dit jaar helemaal wit van de witte bloemtrossen.Dank je ook voor je tip uit tuinadvies over heesters,env.Misschien krijg je nog eens een paar of het beste foto waar je al mijn bomen en stuiken kunt bewonderen .En ja moet eerst eens dringend gaan wandelen met mijn twee honden zolang het niet regent en misschien tref ik ook mijn hollandse kennis, die ook heel veel in de tuin zit als ze niet moet gaan werken,haar vraag ik ook af en toe tips,tenminste als ze buiten aan het werken is.Tot later
maandag 18 juli 2011 - 16:07
Tony1955

Tony1955

Op dit moment zal hij waarschijnlijk in Italie in bloei staan die van mij krijgt net een beginnende bloemknop het worden grote schelmbloemen witte die heel sterk naar vanille/jasmijn ruikt het is echt een hele zware geur. In Italie heb ik er naar gezocht en deze boom als klein boompje meegekregen en de boer waar ik hem van kreeg wist niet de naam en alle andere tuincentra in Italie ook niet. Maar ik zal mijn best doen en zowie zo een foto maken. ik vertrek vrijdag dus het moet goed komen.
maandag 18 juli 2011 - 17:08
ardennen

Ardennen

Ja,ja nog altijd.Nu hij naar Italie gaat zal het wel lukken,juist hier in de bloei- maar is het daar niet warmer?Goed dat de Toni nu vertrekt:veel geluk en goede reis.
maandag 18 juli 2011 - 17:50
Tony1955

Tony1955

ja hoor in de tuin daar stond mijn boom in bloei in italie, bij thuiskomst ook mijn boom dezelfde als die in de topic van t172069
Mijn Clerodendrum had ik eigenlijk wel moeten gaan als ik even gewacht had had ik de reactie en foto kunnen zien. Eigenlijk wel blij het was beter weer dan hier en ik heb de bevestiging. Bij mij groeit hijals boom en in Italie is het duidelijk ook een boom ook die 3 die even verderop staan. Het blijkt een struik zeggen ze?
zondag 14 augustus 2011 - 15:10
PeterW

PeterW

Het is een Catalpa.
zondag 14 augustus 2011 - 16:57
Echinacea

Echinacea

Hier in mijn tuin is het nog altijd een clerodendrum
jean
zondag 14 augustus 2011 - 19:06
satomi

Satomi

Een Catalpa heeft beslist geen schermvormige bloemen.
maandag 15 augustus 2011 - 07:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon