menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help baardirissen

Ga naar meest recente reactie

Bowie

Bowie

Ik had mijn baardirissen uit de grond gehaald omdat ze het al een paar jaar niet goed meer doen.

Ik had ze in mijn serre gezet en vervolgens vergeten.

1. Nu staan er al uitlopers aan. Wat moet ik nu doen, om ze te herplanten is het toch al te laat (het weerbericht spreekt over vriesnachten)
2. Hoe kunnen die vermeerderd worden?
3. Mogen ze terug op dezelfde plek geplant worden?
4. Moeten ze misschien om de x-aantal jaar eruit gehaald worden?
woensdag 27 december 2006 - 12:00
Esem

Tekst aangepast

Esem

Bowie,
laat de irissen gewoon staan waar ze nu staan.
Nu gaan uitplanten heeft geen enkele zin,want idd.als het gaat vriezen ,vriezen de rizonen of beter de wortelstokken in,met gevolg dat je ze misschien kwijtspeeld.
Voor het vermeerderen van de iris ,dat gaat nogal vrij simpel hoor.
Je kan de wortelstokken gewoon in stukke snijden,let wel dat er een slaapend oog aanwezig isof al opschietend blad.
laat de wonden enkele uren opdrogen alvoor je ze terug gaat oppotten.
Let wel bij het oppotten dat je een goede doorlatende grond gebruikt voeg er eventueel wat grit aan toe.
Plant ook de stukken niet te diep,als je de wortelstukjes net gelijklegt met de oppervlakte zodat je nog juist de boevenkant kan zien zitten ze diep genoeg.
Dat geld ook voor het verplanten van je moederplanten, dus de volwassen planten.
Net gelijk is diep genoeg.
Ik hoop dat ik je hiermee een stukje op de goede weg heb geholpen.

ps.
Als je een verwarmde serre hebt kan je misschien al proberen om enkele stukken van de wortels op te potten.
Zoniet wachten tot in het voorjaar.
Gr esem en nog een prettig einde jaar.
woensdag 27 december 2006 - 13:30
Bowie

Bowie

Bedankt Esem.
woensdag 27 december 2006 - 13:37
Lucia

Lucia

Hoi Tania,
Baardirissen zijn erg sterke planten.
Als je ze koel houd zullen ze zonder meer overleven. Volg in het voor jaar de plant gegevens op die je gegeven zijn. Dan komt alles goed. Ze kunnen jaren op dezelfde plaats blijven staan. Zo afentoe verjongen is wel een idee. Anders krijg je een hele dike deken van wortelstokken waar je niet meer door komt. Succes er mee
woensdag 27 december 2006 - 16:08
Bowie

Bowie

Dat ze dikke wortelstokken hebben, dat heb ik geweten.

Ze stonden zeker al een jaar of 10 of op dezelfde plek, maar van jaar tot jaar kwamen ze minder goed door, daarom dat ik ze uitgedaan. 't Was de bedoeling van ze opnieuw uit te planten, maar ja vergeten hé.
woensdag 27 december 2006 - 23:07
Esem

Esem

Graag gedaan Bowie daar zijn tuivrienden voor.
Een verjongingskuur zal ze zeker ten goede komen.
Gr Esem
donderdag 28 december 2006 - 00:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon