menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Extreme bladluisplaag ...

Ga naar meest recente reactie

rombaft

Rombaft

In een perkje staan een aantal Helleborussen, die doen het wel goed, echter twee hebben het bijna begeven, als ik dichter keek bleek dat er op de bladeren (vooral onderkant) massa's bladluizen zitten, ik heb er eentje afgetrokken voor foto, van die bladeren heb je per helleborus enkele tientallen bladeren.

Wat is hier aan te doen ?

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 19 mei 2011 - 18:44
Agda

Agda

Waar haal je die eigenlijk, die lieveheersbeestjes ?
donderdag 19 mei 2011 - 19:06
hugo

Hugo

een flinke straal koud water kan ook al wonderen doen

groetjes
donderdag 19 mei 2011 - 20:13
Matabish

Matabish

Probeer eens je foto's te verkleinen voor je ze hier plaatst?
Om ze deftig binnen de perken te houden want zo'n ontwrichte topic is ook maar niks hé.

groetjes,
Matabish.
donderdag 19 mei 2011 - 23:17
Polplastron

Polplastron

Waar haal je die eigenlijk, die lieveheersbeestjes ?
In een evenwichtig beplante tuin komen die vanzelf! Zorg voor voldoende schuilplaatsen voor deze diertjes, plant niet teveel planten van dezelfde soort bij elkaar (In grote groepen van eenzelfde soort kan een plaag zich veel sneller verspreiden) en mijd de gifspuit (als je bladluizen doodspuit, hebben de lieveheersbeestjes en vogels geen reden om in je tuin te komen hé!).

Overigens moet je ook goed in gedachte houden dat een luizenplaag een gezonde plant niet zal doden. Planten op een foute standplaats of van een zwakke variëteit hebben minder weerstand tegen de schade van luizen en andere. Ook nieuwe aanplant kan in het begin best wat hulp krijgen.

Als je echt vreest dat deze plant er te erg aan toe is, kan je met een waterstraal de beestjes wegspoelen of ze met de vingers pletten. Maar zoals gezegd; meestal is dat niet nodig.
Zie ook http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&page=1&tid=40620

Groeten,

Pol
vrijdag 20 mei 2011 - 13:30
Claudia69

Claudia69

Ik plet ze systematisch stuk met mijn vingers - na een paar dagen trekt dit gegarandeerd lieveheersbeestjes aan.
vrijdag 20 mei 2011 - 19:58
Gehenna

Gehenna

Mijn helleborussen zijn er erger aan toe. Mij goed, dan blijven ze uit de groenten bak
maandag 23 mei 2011 - 07:20
ahel1

Ahel1

Ik heb op 2 plaatsen helleborus in de tuin , aan de voorkant en aan de achterkant.
Morgen zon en Middag zon. En aan de voorkant doen ze het beter dan achter.
En de luizen zitten bij mij alleen nog maar op de eikenblad hortensia.
En lieveheersbeestjes heb ik dit jaar ook nog niet gezien.

maandag 23 mei 2011 - 17:02
snarfie

Snarfie

gooi of spuit koude koffie over de planten en laat het een half uur intrekken en spoel het er dan af. weg bladluizen
ook de onderkant van het blad
dinsdag 24 mei 2011 - 12:32
Matabish

Matabish

Mijn vogels kunnen het nog alleen aan, maar het is toch goed om te weten! Bedankt!
dinsdag 24 mei 2011 - 13:43
Gehenna

Gehenna

De onozelaars zitten nu op mijn pepers. Wacht een bekke, sebiet PSHSHSHT, een beetje afspuiten
woensdag 25 mei 2011 - 09:00
rombaft

Rombaft

met de waterslang toch al wat beesten verwijderd, hopelijk springen die er niet zomaar terug op want anders heeft het ook weinig avance natuurlijk
woensdag 25 mei 2011 - 13:00
Matabish

Matabish

Néé hoor! Eénmaal ze nat op de grond liggen gaan ze kapot!
woensdag 25 mei 2011 - 13:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon