menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Papaver somniferum black paeony

Ga naar meest recente reactie

molleke32

Molleke32

ik heb deze zaadjes gekregen bij een ruil. Nu is mijn vraag kan ik die voorzaaien? En moeten die dan binnen overwinteren? Of moet ik die rechtstreeks buiten zaaien en wanneer dan?

Bedankt, vicky
zondag 8 mei 2011 - 16:19
moetje1951

Moetje1951

Ik zou ze in de volle grond zaaien, Molleke. Doen ze zelf toch ook? Maar, misschien voorzichtig een klein beetje voorzaaien in een pot?
zondag 8 mei 2011 - 16:30
daucus

Daucus

Direct buiten zaaien. Ze maken een penwortel en houden daarom niet van verplanten.
zondag 8 mei 2011 - 16:30
Polplastron

Polplastron

Inderdaad: papaver zaai je best ter plaatse. Verplanten lukt meestal niet zo goed.
zondag 8 mei 2011 - 16:32
molleke32

Molleke32

dan gewoon met de losse hand of in een rijtje? Ik heb nog nooit papaver gezaaid
zondag 8 mei 2011 - 16:36
daucus

Daucus

Gewoon met de losse hand en licht inharken en water geven
zondag 8 mei 2011 - 16:42
jdcoster

Jdcoster

Het is al een beetje laat. Ik zaai ze altijd in februari voor bloei vanaf half juni tot half juli.
In uw plaats zou ik die zaden sparen en pas na de volgende winter, zeer breedwerpig uitzaaien. Eventueel goed mengen met wat droog fijn zand om het zaad goed te kunnen verdelen. Als de plantjes te dicht staan sterven er veel door zwakte.
zondag 8 mei 2011 - 23:09
Knijntje

Knijntje

Direct ter plaatse zaaien zoals al gezegd is Molleke. Februari is inderdaad ideaal. Maar ze kunnen nu ook zeker nog heel goed gezaaid worden. In juni ook nog hoor. Omdat de zaadjes klein zijn is het moeilijk dun te zaaien. Dat levert je dan een hoop "uitdun-werk" op. 20cm x 20cm is ideaal voor ze. Ze bloeien maar een dag of 2. Dus je kunt de week erop ook nog wat zaaien evt. Zwarte papaver klinkt erg mooi

Overigens houden ze van braakliggende grond. De slagingskans van het zaaien gaat enorm omhoog als je de grond echt los hebt gewerkt.
maandag 9 mei 2011 - 00:37
jdcoster

Jdcoster

Dat inharken doe je best ook niet, want het zijn lichtkiemers.
Denk aan de massale papaveropkomst, nadat er grond omgewoeld werd bij wegenwerken bijvoorbeeld. die zaden werden daar niet plots gezaaid, maar lagen misschien wel tientallen jaren geduldig te wachten op goeie omstandigheden. d.w.z., aan de oppervlakte en in het licht ... .
Water geven moet uiteraard wel!
maandag 9 mei 2011 - 01:36
snarfie

Snarfie

interessant topic, weer wat geleerd

ik heb een roze papaver, vorig jaar gekocht op de plantjesmarkt, en die gaf vorig jaar geen bloemen want de knoppen stierven af door het overplanten. dit jaar weer knoppen, hopen op succes
maandag 9 mei 2011 - 08:30
greener

Greener

Wat nog niet voorbij gekomen is is het zaaien in het najaar.
Doe het net zoals bv de Digitalis.
Op deze manier krijg je het jaar daarop sterkere en grotere planten met diengevolge grotere bloemen.

Sebas
maandag 9 mei 2011 - 09:53
snarfie

Snarfie

leg dan eens uit hoe dat moet?
maandag 9 mei 2011 - 10:23
greener

Greener

Eind van de zomer een handje zaad op de plek strooien waar je het komende jaar wilt hebben.
Makkelijker kan niet.
Mijn Somniferums staan nu al bijna te bloeien door deze manier.

Sebas
maandag 9 mei 2011 - 10:30
snarfie

Snarfie

okee, dank je. dus eigenlijk gewoon de zaadbol uitschudden op de plek waar je nieuwe papavers wil kweken.
maandag 9 mei 2011 - 16:51
jdcoster

Jdcoster

@snarfie
Ik vermoed dat u wel geen papaver somniferum hebt gekocht maar een orientalis.
Somniferum wordt om eerder genoemde reden als plant niet verkocht in de handel.
Orientalis is volgens mij niet zo makkelijk om te zaaien. Tenminste, ik heb er geen succes mee.
Ze zijn op termijn wel te splitsen.
maandag 9 mei 2011 - 17:33
moetje1951

Moetje1951

idd heb ook nog geprobeerd Orientalis te zaaien, maar dat werd niks. Maar als je p^paver en digitalis zaait na de bloei, heb je dan het volgend jaar al bloemen? Ik weet van digitalis dat ze tweejarig zijn, maar aangezien ik alles zo wat zelf zijn gang laat gaan heb ik elk jaar maasa's papaver en digitalis. Ik heb ze nog nooit zelf gezaaid. Maar op die manier krijg je ze dus werkelijk overal.
maandag 9 mei 2011 - 20:05
jdcoster

Jdcoster

Mijn truc om er toch wat orde in te houden en bepaalde vaste planten dan een beetje te vrijwaren van die vrijpostigaards, is creatief wieden en soms eens een paar verplanten. Uitgenomen bij de papavers want die zijn moeilijk verplantbaar.

maandag 9 mei 2011 - 20:19
renate67

Renate67

ik heb dit voorjaar papver orientalis gezaaid in bakje kwam heel ruim op, ik heb ivm moeilijk verplanten ruim aantal verspeend 20-tal omdat ik veel verliezen verwachtte, (en zaaisel nog bewaard om later nog opnieuw te kunnen proberen) tot mijn verbazing maar 2 uitgevallen.
Als goed is gaan deze volgend jaar bloeien.
Papaver somniferum strooi ik gewoon ter plaatse uit en bij zelf uitzaaien vooral laten weghalen waar niet moet en uitdunnen waarze wel mogen staan.
Renate
maandag 9 mei 2011 - 22:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon