menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onverzorgde klimroos-wat te doen

jufnaatje

Jufnaatje

Vanwege persoonlijke redenen is er de laatste jaren niet meer echt naar deze (klim?)roos omgekeken en alleen wat probleembeperking gedaan...

Kan er iemand mij vertellen hoe ik deze roos op de beste manier kan behandelen?
(overigens geeft hij nog steeds wel erg mooie, grote witte bloemen)

Bloemen & Planten

maandag 14 maart 2011 - 14:08
Polplastron

Polplastron

Je kan deze roos verjongen door de oude takken te verwijderen en jonge(re) scheuten die uit de entplaats komen te sparen. Deze jonge scheuten zullen de nieuwe basis vormen voor deze roos.

Snoeien kan vanaf nu wel stilletjes aan. Gebruik wel een stevige, scherpe takkenschaar voor de dikke takken en een scherpe snoeischaar voor dunnere takken. Een glad snoeivlak is wenselijk: gekartelde en gescheurde uiteinden kunnen ziektes in de hand werken.

Na de snoei geef je de roos best een beetje organische mest en/of een laagje compost om hergroei te stimuleren.

Na zo'n drastische snoei is het mogelijk dat je dit jaar geen of minder bloemen zal hebben, maar volgend jaar zal de struik hersteld zijn.

Groeten,

Pol

P.S.: Ik heb zelf weinig ervaring met klimmende rozen. Misschien geven anderen je nog meer en betere tips.
maandag 14 maart 2011 - 14:35
jufnaatje

Jufnaatje

Hoi Pol,

Bedankt voor je reactie!

Als je het hebt over de oude takken verwijderen, bedoel je dan tot helemaal onderaan de stam? Of alles tot aan een nieuwe scheut?
En kan een klimroos verhouten? Met andere woorden: als ik in dood hout zaag, kan ik dan de roos helemaal om zeep helpen?

(je merkt het, ik heb er echt helemaal geen ervaring mee!)

Groetjes!
maandag 14 maart 2011 - 15:40
Polplastron

Polplastron

Je mag die oude takken helemaal verwijderen tot onderaan de stam, maar let er wel op dat er natuurlijk nog jongere takken overblijven. Als je geen jonge takken ziet, kan je inderdaad terugsnoeien tot boven een nieuwe scheut.

Rozen verhouten inderdaad, maar je doet geen schade door dikke verhoutte takken weg te zagen of te knippen hoor!

Bij twijfel laat je beter te veel staan dan te weinig. En ja ... je kan een roos doodsnoeien, maar het gebeurt slechts zelden.
maandag 14 maart 2011 - 19:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon