menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cilindervormige plantenzuil

Ga naar meest recente reactie

warijs

Warijs

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb meteen een hoop vragen voor jullie. Miscchien kunnen jullie mij helpen met ideetjes...

Ik zou graag achteraan in de tuin een 6-tal cilindervormige zuilen plaatsen van ongeveer 2,5 meter hoog en een diameter van ongeveer 40-50 cm. Ik dacht deze te maken met behulp van de draad die normaal voor afspanningen wordt gebruikt (met grote rechthoekige mazen). Of iets gelijkaardigs...

Helemaal achteraan in de tuin wordt de scheiding met de buren gemaakt door een afspanning/omheining begroeid met klimop (Hedera Hibernica).

De cilinders zouden staan in volle zon.

Hebben jullie ideeen over een mogelijk begroeiing voor de cilinders?

Ik dacht zelf aan:
- een combinatie van Clematis soorten met verschillende bloeiperiode (meerdere planten per cilinder dus),
- kamperfoelie,
- jasmijn (is dit niet een wat houtachtige plant na een aantal jaren?),
- klimhortensia (is dit niet een wat houtachtige plant na een aantal jaren?),
- speciale klimopsoorten met witte (Hedere Helix Glacier) of gele randen,
- andere mogelijkheden?

Zijn kamperfoelie en Clematis onderaan de koker mooi begroeid te houden of worden deze na verloop van tijd bladloos?
Zijn er wintergroene soorten beschikbaar? En wat zijn jullie ervaringen wat betreft de winterhardheid?

En heel belangrijk, hebben jullie foto's?

Groetjes!
zondag 6 maart 2011 - 21:33
molleke32

Molleke32

Hoi Warijs,

klimhortensia in de volle zon is nie zo'n goed idee.
Voor de rest zijn er zoveel soorten clematissen en klimrozen die het prachtig doen met zo'n klimhulp.
Ikzelf heb ook veel clematissen en passiflora en rozen etc. En waarom niet wat 1jarige zoals reukerwten?
Hierbij 2 foto's van een paar van mijn bloemen
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes Vicky
maandag 7 maart 2011 - 15:49
daucus

Daucus

Klimhortensia kan prima in de volle zon. Het is een misverstand dat hij alleen in de schaduw groeit en bloeit. Alleen wordt hij veel te groot en te zwaar voor een klimzuil. Je kunt hem wel steeds snoeien maar daar doe je hem geen recht mee. Ik zou het bij de andere soorten houden die je noemt. Winterjasmijn kun je wel stevig terug snoeien na de bloei
dinsdag 8 maart 2011 - 03:58
warijs

Warijs

Alvast bedankt voor de reacties (tot hiertoe).

Mijn ideeen hebben intussen een wat concretere vorm aangenomen.
We gaan het wat anders aanpakken en een wat steveriger en mooier ogende constructie neerzetten. Bijgaande foto geeft al een idee.
Het zal een combinatie zijn van rozenboog boven de trap naar een lager gelegen terras, met daaraan vast, aan beide zijden een gelijkaardige uitbouw. De pilaren met klimrekken geven veel meer opties ook denk ik.

Bloemen & Planten

woensdag 9 maart 2011 - 10:24
marero

Marero

woow mooi
donderdag 10 maart 2011 - 16:15
dendrodan

Dendrodan

molleke welke is deze eenjarige reukerwt? Mijn dochtertje vind deze mooi
zaterdag 12 maart 2011 - 07:59
molleke32

Molleke32

oei dendrodan, dat weet ik niet ik heb een mengeling gekregen van een vriend en daar zat deze tussen. Ik heb die opnieuw gezaaid en als ik zaad heb wil ik wel opsturen..

Groetjes Vicky
zaterdag 12 maart 2011 - 08:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon