menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Duizendschoon en nu

Ga naar meest recente reactie

LesSimons

LesSimons

Hallo forum

Hebben in mei een tiental plantjes van de duizendschoon gekocht. Een prachtige bloem. Bij onze set had iedere plantje een andere kleur bloem of samenstelling. http://lessimons.files.wordpress.com/2010/05/duizendschoon2.jpg Ze hebben tot ver in juli in bloei gestaan. Maar nu zijn ze uitgebloeid. De plantjes zijn wel flink uitgelopen http://lessimons.files.wordpress.com/2010/05/juli-009.jpg en één heeft zelfs weer een bloem. Ziet er alleen wat anders uit. http://lessimons.files.wordpress.com/2010/05/juli-008.jpg Volgend jaar hebben we deze plantjes weer graag in onze tuin. Wat moeten we nu verder doen met de plantjes? Alle uitgebloeide bloemen verwijderen? Komen ze volgend jaar weer op?
zondag 25 juli 2010 - 17:42
FransNL

FransNL

Duizendschoon is een tweejarige plant. Dat wil zeggen dat hij in het tweede jaar van zijn bestaan pas bloeit en daarna afsterft. Wil je volgend jaar weer duizendschoon hebben dan zul je dus dit jaar al de planten moeten zaaien al is het daarvoor eigenlijk al vrij laat . Het zou misschien nog net kunnen. Met een beetje geluk zitten er rijpe zaden in jouw uitgebloeide bloemen en die zou je daarvoor kunnen gebruiken . Kijk die uitgebloeide bloemen maar eens na. Het zijn kleine zwarte platte zaadjes van ongeveer een milimeter groot. Niet te diep zaaien , het zaad mag maar nauwelijks met aarde bedekt zijn en die aarde kun je het best even wat aandrukken en tot het ontkiemen van de zaden vochtig houden.



zondag 25 juli 2010 - 22:14
LesSimons

LesSimons

Heb toch nog een vraag. Van de 10 planten hebben er maar 8 bloemen gekregen
Als ik nu de planten vergelijk met begin mei, zijn er veel uitlopers gevormd net nieuwe plantjes. Als ik het goed begrijp gaat nu alles dood van de planten en moeten we opnieuw met zaad starten. De uitlopers worden dus geen nieuwe zelfstandige planten, die weer bloemen krijgen
zondag 25 juli 2010 - 23:02
lentemode

Lentemode

Dank je voor de zaaitips, Frans !

Bestaan er ook meerjarige vaste soorten Dianthus ?

Mia
maandag 26 juli 2010 - 11:15
JustMeAgain

JustMeAgain

Hoi iedereen,

Ben net nieuw hier, en een regelrechte dummie in tuinieren.
Sinds een jaar heb ik eindelijk een tuin, eentje compleet verwaarloosd en leeg.
Maar net daarom, kon ik makkelijk huren, heb nl 3 grote honden

Maar nu over Duizendschoon
Rondom 7 jaar geleden, strooide ik een "mix" van 1 of ander goedkope aanbieding, en daar zat duizendschoon bij.
Heb daarbij acuut mijn hart verloren, aan dit plantje, die mijn slordige tuinier pogingen met groot succes overwon.
Een vriend in Frankrijk, was er heel erg mee bekend, is daar blijkbaar veel meer gangbaar dan hier. Mille Ouille ( of zoiets )
De plant is 2 jarig, de jonge uitlopers, zijn voor het 2° jaar.
De bloemen, laten opdrogen aan de plant, en dan pas oogsten, dan heb je de zaadjes.
De zaadjes, kan je binnen , al zaaien eind februari ! En zo overlappen, zodat je steeds een volle border hebt, ze bloeien ontzettend lang.
Afgelopen jaren, te stellen gehad, met intensieve rug problemen, vandaar dus nu pas weer begonnen, prior met Duizendschoon.
Helaas, is in de gewone tuincentra, steeds dezelfde mixen te koop.
( via google, afbeeldingen, bestaan ze in de meest spectaculaire kleuren )
Ik hoop via deze weg, onderling zaadjes per kleur te gaan uitwisselen
Mijn zaailingjes hoop ik te gaan planten , begin mei In het najaar, zal ik de zaden per kleur sorteren.
Ik zag in deze webshop, enkele "andere" kleuren te koop, daarvan zal ik er 3 bestellen.

Vriendelijke groetjes,
Sharon.
vrijdag 7 april 2017 - 01:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon