menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen snoeien

Ga naar meest recente reactie

gertine

Gertine

ik heb de laatse twee jaar verschillende rozen gekocht
goede soorten, bekende namen
maar deze zomer kregen ze allemaal blaadjes met grote vlekken waarna het blad geel werd en afviel, de bloemen bleven wel komen maar aan een bladloze roos staat dat niet fraai
volgens intratuin moest ik ze bespuiten met een middel tegen schimmels enz van bayer
dat heb ik gedaan
wat kan ik nog meer doen???? en kan ik ze nu al wat snoeien want de bloemen zijn uitgebloeid

gertine
maandag 14 september 2009 - 13:16
Etienne45

Etienne45

Let op met snoeien op dit ogenblik. Als je te ver in het hou snoeit gaat de tak mogelijk "bloeden" (verlies van sap). Dit is natuurlijk ongezond voor de ganse struik. Dus eerst uitproberen. Het bloeden kan je stoppen met de hete was van een brandende kaars maar is een omslachtig werkje.
maandag 14 september 2009 - 16:09
Polplastron

Polplastron

Rozen hebben voor zover ik weet weinig tot geen last van bloeden.
(Maar ik kan me vergissen hoor Etienne!).

In elk geval is het beter om in het voorjaar een serieuze snoei te doen.
In het najaar kan je al wel een beetje terugsnoeien om schade door wind en sneeuw tegen te gaan. Dit geld dan vooral voor breed uitgegroeide struiken.
Meestal is de najaarssnoei ook iets wat mensen doen om de tuin een ordelijker uiterlijk te geven voor de winter. Ik sla deze snoei bij de meeste van m'n rozen over.

In het voorjaar snoei je terug afhankelijk van de soort roos. Theehybriden en trosrozen worden meestal ongeveer tot het derde oog teruggesnoeid. Trosrozen kan je ook terugsnoeien tot 10 cm boven de grond. Dat hoeft niet zo secuur te gebeuren: ik ken iemand met 500 rozenrassen die ze gewoon met de heggeschaar terugsnoeid! Maar blijkbaar lukt dat perfect!

Het beste tijdstip voor de voorjaarssnoei is als het gevaar op vorst geweken is.
maandag 14 september 2009 - 18:22
Etienne45

Etienne45

Pol,
Ik moet je helaas tegenspreken. Omdat door de weersomstandigheden vorig jaar mijn polyantha-stamrozen (Schneewitchen) in de voortuin (in het najaar) erg rommelig waren geworden dacht ik even het uitzicht wat ordelijker te maken. Ik snoeide dus tot mooie gelijkmatige bolletjes. Enkele uren later...begon elke wonde te bloeden .Het was beangstigend te zien hoe elke stamroos aan vocht verloor. Ik heb dan maar (samen met echtgenote) geruime tijd hete was van een kaars laten vallen op die wonden tot het druppen grotendeels ophield. Tijdrovend een vervelend werkje.
Met succes, want op dit ogenblik zijn dezelfde planten aan een derde bloei bezig.
Zo zie je maar, na vele jaren tuinieren blijft de natuur je dingen leren.
Groetjes,
Etrienne
dinsdag 15 september 2009 - 09:57
Polplastron

Polplastron

Wauw, ik leer inderdaad bij. Zelf heb ik dit nog nooit meegemaakt en nochtans knip ik regelmatig bloemekes voor mijn vrouwke. Had je dan tot op oud hout teruggesnoeid of zo?
dinsdag 15 september 2009 - 17:37
Etienne45

Etienne45

Ik vrees van wel ja....
dinsdag 15 september 2009 - 17:41
Polplastron

Polplastron

Dat zou het kunnen verklaren. Vandaar; een "lichte" snoei kan nu ook wel hoor. Sommige rozen (oude rozen: bourbons, sommige centifolia's en portlands) moet je in de zomer ook terugsnoeien. Als die daarvan zouden bloeden zou dat echt een probleem zijn voor vele rozenliefhebbers.

@Gertine: Welke rozen had je trouwens staan?
dinsdag 15 september 2009 - 19:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon