menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Orchideen verzorging

Ga naar meest recente reactie

kamiel2

Kamiel2

beste vrienden,
ik heb orchideen en dit wilt maar niet lukken, na de koop bloemen ze wel maar daarna is het gedaan, de bloemstengels die normaal na de 3e knop nog eens moeten bloeien sterven af, en na een tijdje, zien de bladeren er ook niet meer uit het is net of ze hebben ouderdomsverschijnselen, als het lukt voeg ik een foto bij.
ze staan op een lichte plaats achter een venster met gordijn, temperatuur ong. 18, ik geef ze elke eerste dag van de maand wat voedsel (speciaal voor orchideen) in het gietwater, en elke 15e van de maand zet ik ze met de pot in lauw water voor ong. 10 min, verder krijgen ze niks, heeft iemand een paar tips??

Bloemen & Planten

maandag 16 maart 2009 - 13:32
Matabish

Matabish

Hallo Kamiel, hier vind je de raadgevingen die je zoekt.

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=12&tid=13542&hl=orchideeen_verzorgen

Hartelijke groeten,
Matabish.
maandag 16 maart 2009 - 13:50
Pieter

Pieter

Hoi,
Volgens mij staan die gewoon veel te nat. Als ik op je foto kijk staat dei veel te nat en zijn alle wortels weggerot. Enkel water geven als de wortels zilverkleurig zijn, als ze groen zijn heeft die nog voldoende water.
maandag 16 maart 2009 - 14:13
kamiel2

Kamiel2

Bedankt!
voor de link, maar ik had hierop ook al gekeken , er staat in priciepe weinig in van verouderingsverschijnselen.
Daarom Pieter,
ik dacht het al die zijn te nat, kan ik eventueel nog iets redden of is dit een verloren plant, ik heb ook nog een andere staan maar die heeft toch nog een wat beter voorkomen, over het algemeen heb ik doorschijnende potten en zal je raad om naar de wortels te kijken in de toekomst opvolgen,
Bedankt!!
Kamiel

Bloemen & Planten

dinsdag 17 maart 2009 - 13:39
Matabish

Matabish

haal hem uit de pot en snij al de slechte wortels weg, zelfs met twee of drie goede wortels komt hij het te boven!
Zet ze nooit in een 'cache-pot' want dan kan het teveel aan water niet weg en zijn ze gedoemd!
Ik geloof nooit dat je plantje dààr te oud is...ik heb er zo twee net dezelfde en die staan momenteel in de bloei.
Kijk hier ook eens: http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=12&tid=22518&hl=Phaleanopsis

Groetjes,
Matabish.
dinsdag 17 maart 2009 - 14:40
kamiel2

Kamiel2

Bedankt Matabish

ik zal er vandaag nog werk van maken, ook bedankt voor de link daar staan inderdaad veel nuttige tips in.
later laat ik wel nog een resultaat weten, in de staat dat ze zich bevinden (ze zijn zeker niet oud max 1 a 2 jaar) denk ik dat het mogelijk zal zijn dat ik een jaar moet wachten op resultaat??
woensdag 18 maart 2009 - 12:54
Matabish

Matabish

Het resultaat zou wel vlugger te zien kunnen zijn hoor.
Normaal zijn ze slechts enkele weken in rust tussen de bloeiperiodes.
Maar hier zou het wat langer kunnen duren omdat zij zich helemaal moet 'herpakken' hé.
Een beetje geduld, véél licht, weinig water en je krijgt mooie orchideeën!

Groetjes, Matabish.
woensdag 18 maart 2009 - 14:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon