menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloemenpluktuin

Ga naar meest recente reactie

leeuwtje

Leeuwtje

Ik wil een bloemenpluktuin aan gaan leggen. Ik heb bij Vreeken allerlei soorten zaden besteld die hiervoor geschikt zijn. Vorig jaar heb ik al veel dahlia's aangeschaft en er gelukkig uitgehaald deze winter en ze zien er nog goed uit.

Maar nu vroeg ik me af of mensen tips hebben voor een pluktuin.
Kan ik het beste voorzaaien of is direct in de grond zaaien ook mogelijk. Ik heb nog wel veel zaai/verspeenbakken liggen dus voorzaaien is ook niet het probleem alhoewel dat veel meer werk is.
zonnebloemen, moet ik die voorzaaien of kan dat ook rechtstreeks in de grond.

Nou kom maar op met jullie tips!
woensdag 11 maart 2009 - 22:12
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Het plukken van bloemen is vooral bij eenjarigen een goede manier om te zorgen dat er meerdere bloemen worden geproduceerd dus een pluktuin is een tuin waar eenjarigen goed op hun plaats zijn, maar volgens mij wist je dat al.
Zonnebloemen kun je ook direct ter plaatse zaaien. Voorzaaien doe ik vooral met die soorten, die een langere ontwikkelingstijd hebben, zoals kattensnorren en leeuwebekken.
Denk bij een pluktuin ook aan hoe goed een bloem het op een vaas doet. Bijvoorbeeld phloxen ruien, dat wil zeggen dat zij in een vaas snel alle bloempjes laten vallen. Je zou de bloemschikkers op het forum op dit punt kunnen bevragen.
woensdag 11 maart 2009 - 23:11
leeuwtje

Leeuwtje

En gipskruid bijvoorbeeld. Zaai je dat voor of direct ter plaatse? Ik heb genoeg plaats in mijn kas om voor te zaaien, dat is het probleem niet. Maar dan moet het daarna ook weer uitgeplant worden en dat is veel meer werk.
donderdag 12 maart 2009 - 11:24
leeuwtje

Leeuwtje

Maar ja, aan de andere kant blijft het dan natuurlijk wel weer veel onkruidvrijer. Dan kan ik er voorheen nog even met de frees doorheen gaan (gelukkig hebben we die één!)
donderdag 12 maart 2009 - 11:25
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ik denk dat gipskruid het beste ter plaatse kan worden gezaaid en er niet van houdt om verplant te worden. Zelf vind ik siergrassen ook leuk in een boeket. Lekker ouderwets en heel mooi vind ik Zinnia's, zijn ook heel makkelijk. Cosmos natuurlijk en Cleomes, Lathyrus, Amaranthus.
Papaver is vooral mooi voor de zaaddozen. Die moet ook ter plaatse worden gezaaid. Je zou dat na het freezen kunnen doen.
donderdag 12 maart 2009 - 11:33
schuurmans

Schuurmans

Jori.
Leeuwebekken zullen waarschijnlijk bij jou niet in de tuin komen?? toch.
succes met al dat gezaai.

grt
henk
donderdag 12 maart 2009 - 12:43
leeuwtje

Leeuwtje

Tuurlijk wel Henk, dat hoort er toch zeker bij!!! Papavers had ik nog niet aan gedacht. Daar heb ik dus ook nog geen zaad van. De rest wat je noemde wel.
donderdag 12 maart 2009 - 20:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon