menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grote druppel aan blad.

Ga naar meest recente reactie

Jeannette1

Jeannette1

Grote druppel aan blad.

Dit is al vaker gebeurd, maar ik wil toch wel graag van jullie weten hoe dit komt.

Ook al zeg ik geregeld: de plant huilt weer.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Bedankt voor het antwoord.

Groetjes, Jeannette
woensdag 17 september 2008 - 21:38
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

dat heet guttatie
en dat komt dan weer door het volgende:
De wortels van een plant nemen water en mineralen uit de bodem op. De opname en verdamping zijn meestal in evenwicht. Maar soms is de worteldruk van de plant zo hoog en de mogelijkheid van verdamping door het blad onvoldoende, zodat er door de nerven via de waterporen vocht naar buiten wordt geperst wat vochtdruppels aan de randen van het blad tot gevolg heeft.


Dit wordt guttatie genoemd en kan vooral net na zonopkomst optreden als de activiteit van de plant toeneemt en de luchtvochtigheid nog hoog is. Later verdampen de druppels en blijven de in het vocht opgeloste stoffen (mineralen) als witte vlekjes op de bladpunten achter.


woensdag 17 september 2008 - 21:48
Jeannette1

Jeannette1

Hai Cetinel, heel erg bedankt voor je antwoord.

Ik zal het kopieren zodat ik het Ger ook kan laten lezen.

Ger is namelijk Fanny en Bashir enige avonden en het weekend aan het helpen.

Dan staan zij op een Feel Good beurs in Hilligersberg, mag Ger ook sieraden etc. uit India en Kashmir verkopen.

Ja... je moet toch iets voor je kinderen over hebben.

Hij doet het graag hoor Cetinel en ik vind het niet erg om alleen te zijn.

Groetjes, Jeannette
woensdag 17 september 2008 - 22:04
Lino

Lino

Leuk om weten Ik had dat ook al gezien bij mijn spathiphyllum. Maar wist niet wat dat betekende

(Ik dacht dat het misschien een teken van gezondheid was )
donderdag 18 september 2008 - 08:12
Diddy

Diddy

wij hebben dat ook eens gehad aan de gladiolen maar bij gladiolen verhardt het tot een soort kristal
donderdag 18 september 2008 - 13:54
printemps

Printemps

hallo

diefenbuchia doet het ook
mogelijk mis geschreven

mvg
an
donderdag 18 september 2008 - 18:16
annis

Annis

Wij hebben dat ook al eens gehad bij een bananenplant. Op de vloer heb ik toen iets moeten leggen omdat ik bang was voor vlekken op een houten vloer. Deze plant druppelde echt heel erg.
donderdag 18 september 2008 - 20:18
Rita1960

Rita1960

Als dit geschiedt is het echt een teken dat de plant GOED in orde is!

(verzorging tip-top, waterhuishouding goed en standplaats goed!)

Groetjes,

Rita

( de druppels zijn waterdruppels en kunnen geen kwaad, men ziet dit ook bij groentes 's ochtends heel vroeg in de zomer(courgettes, komkommers enz. )
donderdag 18 september 2008 - 21:48
Lino

Lino


( de druppels zijn waterdruppels en kunnen geen kwaad, men ziet dit ook bij groentes 's ochtends heel vroeg in de zomer(courgettes, komkommers enz. )

daar zal het wel condens zijn, ochtenddauw

maar bij de kamerplanten komt het echt uit het blad zelf.
vrijdag 19 september 2008 - 07:51
Jeannette1

Jeannette1

@Dank je wel Rita voor je antwoord, nu hoef ik niet meer ongerust te zijn!

Ook kunnen wij dan even iets op de grond leggen om het vochtdruppeltje op te vangen, zodat zoals iemand eerder vermelde, het parket niet beschadigd.

Nogmaals bedankt.

Groetjes, Jeannette
vrijdag 19 september 2008 - 09:57
LauraK

LauraK

Hallo Jeannette,

Wat een interessante vraag, en wat een informatieve antwoorden. Ik heb zelf een hangplant
(Scindapsus aureus) die dat ook doet, vooral nadat ik water gegeven heb. Eerst verdacht ik de katten
van kwijlen, en mijn dochters van knoeien (of andersom, hahaha), maar toen kwam ik erachter dat
de plant 'huilde'. Ik ben blij dat ik weet wat het precies is (hoe weet jij dat toch allemaal, Cetinel?),
en dat het een teken van gezondheid is. Huilen lucht soms op!

Groeten van Laura.

[afbeelding verwijderd niet-https]
Scindapsus aureus.
vrijdag 19 september 2008 - 10:46
Jeannette1

Jeannette1


Hai Laura, ik lach mij een bult , ik had dezelfde plant aan de muur bij de trap naar de zolder hangen en wilde Ger telkens de schuld geven omdat ik dacht, dat hij gemorst had met watergeven!


Dus, zo gek is die gedachte niet merk ik nu.

Wat een geluk, dat ik niet vaak mopper op Ger!!! Zeker niet als hij er niets aan kan doen.

Nu heeft Ger de plant naar zolder verhuist, zodat ik mij niet hoef te ergeren aan druppels op de trap.

Ik kan dan niet naar boven, maar zie wel de druppels die op de trapbekleding liggen.

Kwijlen doet Ger ook niet dacht ik, misschien in zijn slaap,

Hoe Cetinel aan die kennis komt, weet ik ook niet ik neem aan dat Cetinel een echt natuurkind is.

Ook is Cetinel veel jonger dan ik en onthoudt zij alles beter dan ik op mijn leeftijd als zij iets leest neem ik aan.

Jij weet nu ook (via Rita), dat je een gezonde plant hebt en dat hij/zij ook op een goede plaats is!

Lieve groetjes, Jeannette
vrijdag 19 september 2008 - 11:16
cetinel

Cetinel

nu niet gaan overdrijven hoor,zoveel weet ik ook weer niet,maar af en toe blijft er wel eens wat hangen..........
zaterdag 20 september 2008 - 09:43
harrietott13

Harrietott13

mijn bananenplant drupt ook erg . maar moet je hem dan niet in een grotere pot zetten???
als de worteldruk zo groot is?
vrijdag 28 september 2018 - 14:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon