menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tweejarigen of meerjarigen zaaien

Ga naar meest recente reactie

Bowie

Bowie

Is het nu nog te laat om twee- of meerjarigen te zaaien?

De vlg zaden: agapanthus, brugmansia, gardenia, zanthedeschia, datura.
maandag 31 juli 2006 - 10:04
Tomateboer

Tekst aangepast

Tomateboer

Normaal gezien is de zomer de beste tijd om 2 of meerjarigen te zaaien.
Maar ik zie dat je Brugmansia gaat zaaien,...
mag ik je een tip geven?,...
Niet doen,echt waar.
Het enige wat je gaat hebbern zijn bladeren.
Toen ik in de tuin begon te werken,zo'n 4a 5 jaar geleden.
Dan was geloof ik 11jaar en het eerste wat ik 'zaaide' was een Brugmansia;zaden gezaait.
Alles kwam goed uit maar dan,...na 1 jaar groeide dat bijna niets.
Het tweede jaar groeide dat iets meer zodat ik kon insnoeien.
Dan dacht ik het derde jaar bloemen te krijgen,vergeet het
Verleden jaar terug hetzelfde liedje,en dit jaar blad,bladen nog ne keer blad.
Je kan natuurlijk altijd experimenteren maar het loont echt al die moeite niet.
Hetzelfde voor Zanthedetia,daar moet je engelen geduld voor hebben.
grt
maandag 31 juli 2006 - 10:11
Bowie

Bowie

Tja ik heb van beide het zaad liggen, dus ga ik het toch maar 's proberen. Als er niets van komt zal ik zeker niet teleurgesteld zijn want je hebt mij nu al verwittigd dat er hoogstwaarschijnlijk niets van komt.

Maar ja als men niks probeert weet ge niet of het lukt hé

Engelengeduld daar heb ik meer dan genoeg van (moet wel in mijn beroep)
maandag 31 juli 2006 - 10:33
nientje

Nientje

hoi, ik heb dit jaar ook brugmansia gezaaid, het zijn nu mooie plantjes geworden, klein maar met mooi groen blad, komen er met de tijd geen bloemen aan dan geeft het mij niet omwille van de frisgroene plantjes en ik had de zaadjes toch liggen dus...ik hoop dat ik ze de winter kan doorbrengen en dan zien we wel weer volgend jaar
nientje
dinsdag 1 augustus 2006 - 13:46
Bowie

Bowie

Nientje,

Wat heb je precies gedaan met het zaad en heb je lang moeten wachten eer er blaadjes tevoorschijn kwamen?
dinsdag 1 augustus 2006 - 13:53
lisa

Tekst aangepast

Lisa

heb ook de brugmansia arborea gezaait voor twee manden al,zij is er goeg uitgekomen en groeit heel goed-helaas schrijf ik niet op waneer zij uitgekomen is ,dit is wel vanaf nu de bedoeling zo dat ik het goed bij houden kan
groetjes lisa


trouwens zaai ik de zaden al vanaf juni en het gaat goed
dinsdag 1 augustus 2006 - 15:06
nientje

Nientje

hoi tania, ik heb 2x gezaaid, de 1ste keer veel te vroeg binnen, ik denk ong.half maart en dan nog steeds binnen maar begin mei, het ene zaadje ontkiemde vlug en dan waren erbij die lang op zich lieten wachten, maar ze zijn allen uitgekomen maar niet allen hebben het overleefd omwille van slakken
ik heb een bakje met grond genomen, ze 1à1.5cm in de grond gestoken, beetje vochtig gehouden en als ze ong.2à2.5cm hoog waren ze apart in een potje gezet, en nu zijn het echt lage mooie plantjes, héél veel blad maar ik denk idd niet dat er bloemekes dit jaar zullen opkomen, maar ik zie het wel, doe ze zekers niet zomaar weg na de zomer
ik zal eens een fotooke nemen en op het forum plaatsen
nientje
dinsdag 1 augustus 2006 - 19:19
nientje

Nientje

ja lisa, bij mij was het ook de bedoeling om alles zo goed mogelijk te noteren, maar het kwam allen tegelijk op en ik raakte de kluts kwijt maar volgend seizoen ga ik beter voorbereid zijn!!!
nientje
dinsdag 1 augustus 2006 - 19:21
lisa

Lisa

nientje ik begin nu al met het noteren als ik het opdchuif komt er niets meer van
dinsdag 1 augustus 2006 - 21:24
Victor44

Victor44

Twee jaar geleden zaad van lelies genomen,gezaaid en later uitgeplant in potjes.Hebben verleden jaar gans de winter in de serre gestaan. Dacht dat ze weggestorven waren,maar neen hoor,na de winter begonnen ze één voor één uit te komen. Daarna heb ik ze in volle grond naast elkaar geplant,en ja hoor,ze hebben al bijna allemaal gebloeid.
dinsdag 1 augustus 2006 - 22:01
Bowie

Bowie

Victor ik dacht dat je lelies enkel kon vermeerderen door de broedbolletjes - waar zit dan volgens jou het zaad?
dinsdag 1 augustus 2006 - 22:16
nientje

Nientje

daar ben ik ook benieuwd naar victor
nientje
woensdag 2 augustus 2006 - 10:44
Adrienne

Adrienne

Ha Victor,

Weer wat nieuws.
Ik gebruik de zaaddozen in een bloemstuk en laat de knollen in de grond vermeerderen.
Wist niet dat het kon.

gtjs adrienne
woensdag 2 augustus 2006 - 11:42
Nigella

Nigella

agapanthuskun je ook zaaien, maar vraagt soms wat tijd eer je bloei krijgt (al 2x in het eerst vol jaar er op maar al de rest van de vele zaailingen hadden min 2 jaar nodig)
je kunt ook niet zeggen dat die soorteigen zijn, alhoewel ik toch steeds dezelfde kleur en bladvorm verkregenheb
nu heb ik het met de lagere soorten gedaan, nog geen bloei in 1 jaarsplantjes
woensdag 2 augustus 2006 - 14:11
Fons

Fons

Ook zantedeschia kan nu gezaaid worden,maar dan zit ge wel met veel plantjes tijdens de winter.
Bij goede verzorging kan het 3 jaar duren aleer de wortelknollen bloeirijp zijn.

Groetjes Fons.
woensdag 2 augustus 2006 - 20:30
lisa

Lisa

fons,heb nog zaden van de zantedeschia crowborough was mij niet zo zeker of het niet te vroeg is om te zaaien,nu zal ik het wel doen
groetjes lisa
woensdag 2 augustus 2006 - 22:12
marleen

Marleen

victor, waar zit het zaad van lelies?
marleen
donderdag 3 augustus 2006 - 20:55
Bowie

Bowie

Ik denk dat Victor het aan 't zoeken is.
donderdag 3 augustus 2006 - 21:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon