menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Margrieten

Ga naar meest recente reactie

Bjorn78

Bjorn78

Ik zou graag mijn margrieten vermeerderen. Ik heb de bloemen bijgehouden en laten drogen, maar heb totaal geen idee waar het zaad zich zou kunnen bevinden. Weet iemand hoe ik dit best aan kan pakken. Elders op dit forum zag ik er nog al een topic over maar dit kon me voorlopig niet verder helpen.
zondag 26 augustus 2007 - 15:40
minouke

Minouke

vermeerderen gaat gemakkelijk door deling in de lente
zondag 26 augustus 2007 - 21:43
ines

Ines

De zaden van de bloemen zitten in het harde gedeelte middenin de bloem, trek als de bloemen droog zijn de buitenste blaadjes weg, met handschoenen kan U met een draaibeweging alle zaden loswrikken.
Handel boven een krant of plastiek zak.
Laat de zaden nog een tijd vrij drogen, bewaar vervolgens tot volgend voorjaar OF U kan nu nog zaaien. Laat de zaailingen ter plaatse als U nu nog zaait tot volgend voorjaar.
Pas het tweede jaar hebt U volwaardige planten.
Ze laten zich met gemak uitzaaien, bedek het zaad met een netje (tegen vogel en -wraat)
zondag 26 augustus 2007 - 23:48
Bjorn78

Bjorn78

Situeren ze zich dan tussen de stengel en de gele (meeldraden), ik heb net nog een poging gedaan maar het blijft me onduidelijk.
Bevinden ze zich onder de meeldraden, meeldraad (geel) onderste helft is iets of wat bruin.
Enige slaagkans als ik gewoon de meeldraden (met zaden eraan) kan planten.
Of is dit een bizar idee?
maandag 27 augustus 2007 - 19:03
Adrienne

Adrienne

Bjorn, als je ze hebt staan kan je ze toch gewoon scheuren en zo vermeerderen.
Of zijn het geen vaste ?
maandag 27 augustus 2007 - 21:37
ines

Ines

U wacht het best tot het hele hart helemaal donker bruin tot zwart is anders kunnen de zaden er niet
uit. Hier staan ze nog te bloeien, ik vraag me af of de tijd zoveel kan verschillen dat U nu al zaad zou kunnen afnemen. Laat ze in ieder geval toch nog een tijd staan dat het zaad goed kan ontwikkelen.
Zaad dat niet goed gevormd is krijgt U niet uit de bolster. Ik zal proberen een foto te maken hier als ze rijp zijn en tonen waar het zaad uitgedraaid moet worden. Ze kweken anders met gemak.
maandag 27 augustus 2007 - 22:35
Bjorn78

Bjorn78

ok dan was ik waarschijnlijk te ongeduldig. Ik had de bloemen al een 2-3 weken laten drogen, maar dan wacht ik dus best tot ze donker (bruin) van kleur zijn en dan zal het misschien voor zich spreken?
Foto zou toch handig zijn moest je daar de tijd voor hebben dan.
Erg hard bedankt voor je antwoord.
gr
dinsdag 28 augustus 2007 - 08:45
ines

Ines

Ben vandaag gaan zien, ze bloeien nog, dus het zal nog een tijdje duren....
woensdag 29 augustus 2007 - 22:45
Bjorn78

Bjorn78

Zou ik nu al zaad uit mijn margrieten kunnen vastkrijgen?
dinsdag 25 september 2007 - 20:19
ines

Ines

Ja het zal nu stillaan tijd worden...wacht tot het niet regent en neem( of knip met een schaar...) de verdorde bloemen af in de namiddag (in de morgen zijn ze nog te nat en in de vooravond ook)
Trek de verdorde bruine bloemen er af en leg ze op een doek of ..., nog een nacht en een dag onder een afdak of serre of... (er zit namelijk veel ongedierte tussen de verdroogde delen die er uit gaan als U deze enkele malen goed gaat schudden en dan vlak legt).
Nu kan U de bloemresten zo bewaren ofwel haalt U de zaden eruit, als de resten goed droog zijn komen de zaden met gemak los uit het omhulsel.
dinsdag 25 september 2007 - 20:29
jacques1913

Jacques1913

Een vraag Zouden de margerieten ook in de tropen
gedijen ??? ( Thailand )
woensdag 1 februari 2017 - 17:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon