menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

STEK SCHIJFCACTUS

lo

Lo

Een vriend brengt van een verre reis een schijf van een schijfcactus voor me mee. Eigenlijk een schijf plus een stukje van een andere schijf er nog aan. Ik heb ze een maand laten liggen op de vensterbank, maar het wordt stilaan tijd dat ik hier iets mee doe. Gewoon in zandige grond planten met een scheut water ter wortelstimulatie? Iemand raadde aan het mes erin te zetten en de stukken over verschillende potten te verdelen. Een ander de schijf enkele maanden te laten drogen. Dus beste cactusDESKUNDIGEN... Wie weet nu goed het ECHT moet?
zondag 27 mei 2012 - 23:29
RobDB

RobDB

Bedoeling van het drogen is dat de wonde dichtgaat en het cactusweefsel dus niet rechtstreeks in contact komt met de aarde. Na een week is dat meestal reeds in orde. Iets langer kan geen kwaad maar hoeft niet. Sommige liefhebbers dekken de wonde ook af met bvb houtas of aluminiumpoeder om de korstvorming te versnellen.
De stek zet je dan in een pot met droge zandige grond en die zet je ergens op een beschaduwde plek. Water geven hoeft nog niet want er zijn immers geen wortels om het water op te nemen.
Na enkele weken kunt je voelen of de stek reeds stevig staat of niet. Indien ja, dan zijn er wortels gevormd en kan je wat water geven om de plant aan de groei te brengen. Indien nee, dan wacht je nog enkele weken. Af en toe checken en klaar is kees.
De meeste cactussen (en vetplanten) kunnen probleemloos op die manier gestekt worden.
Succes !
zondag 8 juli 2012 - 20:50
lo

Lo

Hartelijk dank voor uw goede raad. Ik wist niet dat het zo gemakkelijk was.
maandag 9 juli 2012 - 20:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon