menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eerste keer zaaien Dithane

Ga naar meest recente reactie

Maxpowa

Maxpowa

Hallo allemaal,

Ik zou voor de eerste keer een serieuze poging willen ondernemen om cactussen te zaaien, ik heb daarvoor zaad van verschillende soorten aangekocht.

Tot daar alles goed, ik heb ook een aantal zaai-handleidingen doorgenomen, zowel hier als op andere websites en er is een ding wat me niet helemaal duidelijk is.

Ik heb afgelopen weekend een doosje Edialux Dithane WG gekocht, dat bevat 75% Mancozeb. Nu vraag ik me af hoeveel ik daarvan moet gebruiken op hoeveel water, want dat heb ik nergens gelezen, althans, dat denk ik toch niet. Op de doos staat enkel de dosering voor sproeien en de dosis voor gieten of dompelen wordt niet vermeld. Enige verdere info zou dus zeker welkom zijn.

Wat is dan ook de laagste bruikbare dosis? Ik ben namelijk niet echt happig op het gebruik van chemische middelen, doorgaans hou ik alles zo natuurlijk mogelijk. Maar ik begrijp dat de combinatie cactussen en vochtige omstandigheden nu eenmaal bepaalde voorzorgen kunnen vereisen. Ik wil ook niet alles goed doen uitgezonderd deze stap om dan te eindigen met rotte zaailingen.

Ik vroeg me trouwens ook af hoe groot de korrel van de kiezeltjes mag zijn voor het afdekken van de zaadjes, ik heb een zakje witte aquariumsteentjes 1-2 mm en een zakje 3-6 mm, welke kan ik dan best gebruiken?

Alvast hartelijk dank,
Steven
maandag 19 juli 2010 - 00:39
Pieter

Pieter

Hoi Steven,
Hetgeen je hebt gekocht is niet meteen de meest handige formule voor zaadontsmetting te doen. Doorgaans wordt poeder gebruikt en geen granulaat en worden de zaden door het poeder gerold door een mespuntje poeder in het zakje te doen. Met een granulaat is dat niet echt haalbaar, ook al lijkt het een fijn. Captan en thiram zijn de meest gebruikte middelen hiervoor bij cactussen.
Mancozeb is net als thiram een dithiocarbamaat en die zullen allen in zekere mate kieming remmen. Thiram is echter de dithiocarbamaat met het minste kiemremmende werking en wordt om die reden dan ook vaker gebruikt.
Als ik van jou was zou ik die mancozeb houden voor andere zaken en niet voor het zaaien. Als je toch wil zaaien kan je ook gewoon 'droog' zaaien en nadien water geven met waterstofperoxide (zuurstofwater). Ik heb het nog niet zelf geprobeerd, maar lees er misschien dit artikeltje eens op na:
http://www.lecactusheuristique.over-blog.com/article-29192157.html
maandag 19 juli 2010 - 10:48
jumperke

Jumperke

Steven,

Ik gebruik al 2 jaar Dithane en heb daar zeer goede resultaten mee. Ik neem een koffielepel Dithane op een liter water.

jerko
maandag 19 juli 2010 - 10:57
Pieter

Pieter

Jerko, en hoe doe je dat dan? Vernevelen over de zaaipotjes?
maandag 19 juli 2010 - 11:04
jumperke

Jumperke

Pieter,

Ik laat de zaaipotjes een beetje water opnemen en steek ze dan in de zakjes.

jerko
maandag 19 juli 2010 - 11:45
Maxpowa

Maxpowa

Dank u wel voor de uitweiding.

Ik denk dat ik het eerst eens probeer met H20. Ethyleenthioureum blijkt inderdaad carcinogeen/mutageen te zijn.

Ik denk dat ik het doosje probeer van de hand te doen, maar aan de andere kant zou niemand zulk spul moeten gebruiken. Kleinste verpakking was dan nog eens 200 gram... 't wordt me wel duidelijk waarom het achter glas stond in het tuincentrum, terwijl andere produkten zo uit het schap konden genomen worden.

Trouwens Jerko, als een koffielepel meer dan 3,6 gram is, dan zit je boven de hoogste dosis voor verstuiving zoals is aangegeven op de verpakking bij mij. Ik zou proberen de dosis toch naar beneden aan te passen.

nuweetkhethé
zondag 25 juli 2010 - 13:25
Pieter

Pieter

Wat betreft die lage kiempingspercentages, dat is heel eenvoudig te verklaren met het feit dat Fabrice zaad genomen heeft van soorten die steeds problemen geven in de kieming en overleving erna. Weinig zinvol zaad te nemen van soorten die steeds 90% of meer kieming geven en nooit afsterven na kieming als men dit soort van zaken wil onderzoeken.
maandag 26 juli 2010 - 08:59
Maxpowa

Maxpowa

Ja, ik zie het nu ook pas, H20, 'k schiet in de lach als ik het nu zie, ik bedoelde natuurlijk H2O2, ik heb het spul staan aan 30% strekte.

Ik laat de typo maar staan, scha en schande...

Groeten,
Steven
donderdag 29 juli 2010 - 18:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon