menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is dit een Epiphyllus en hoe krijg ik deze in bloei

Ga naar meest recente reactie

peppi

Peppi

Beste mensen,

Van mijn overleden oom heb ik 10 jaar geleden een stekje op een schoteltje gekregen van deze nu 130 cm lange plant. Hij gaf hierbij de profetie: ' het duurt wel lang om hem in bloei te krijgen'

Enfin na veel zoeken vermoed ik nu dat het een Epiphyllum is maar welke soort vraag ik me af.

En vooral ben ik nieuwsgierig naar de bloei!

Ik denk dat de plant een rustperiode nodig heeft... ik heb vanaf ± nov. minder water gegeven... maar dacht misschien is dat nog teveel wat hij gaf geen krimp, dus daarna nog een heel klein scheutje heel af en toe, en nu staat hij al een maand droog. Heb net voor het eerst weer normaal water gegeven.

Weet iemand wat het is en hoe ik de bloei erin krijg?

Een groene groet

Peppi

C&S Identificatie

donderdag 19 april 2012 - 19:37
peppi

Peppi

Op deze foto is het blad beter te zien

Alvast bedankt voor de antwoorden!

C&S Identificatie

donderdag 19 april 2012 - 19:40
PeterW

PeterW

Volgens mij is dit een Epiphyllum met kleine witte bloempje, en die is inderdaad lastig. Zon en droog.
donderdag 19 april 2012 - 19:58
Pieter

Pieter

Hallo,
Ik vermoed dat het een Lepismium houlletianum is. Deze heeft inderdaad kleine witte bloemetjes.
Mvg,
Pieter
donderdag 19 april 2012 - 22:35
RobDB

RobDB

Als je nog geen bloemen hebt gezien is het voorbarig om een naam te geven. De meeste Epiphyllums in omloop zullen trouwens wel hybriden zijn. Mijn tips zijn als volgt : substraat eerder voedzaam (in de natuur groeien ze in zuivere humus), nooit helemaal laten uitdrogen maar ook niet te nat maken, tijdens de wintermaanden inderdaad laten rusten, maar geen te lage temperaturen. De knopzetting begint in April goed op gang te komen. Nevelen en kweken in een hangpot (of boven op een kast)
Succes.

C&S Identificatie

vrijdag 20 april 2012 - 16:47
Pieter

Pieter

Ik baseer me op die sterk gezaagde stengel linksboven op de foto, ik vind die redelijk typisch. Dat de rest gaver is qua rand kan zijn doordat de plant misschien wat donker staat.
vrijdag 20 april 2012 - 20:38
peppi

Peppi

Bedankt voor het bestuderen van mijn plant!

@PeterW Het lijkt een goede oplossing om de plant buiten te zetten in het zonnetje. Hij krijgt nu idd te weinig licht.

@RobDB: Goed idee ja als hangplant! Hij staat nu op de kast maar wil hem buiten gaan hangen. Verder lijkt het idd te voorbarig om exact te zeggen welke plant. Ik heb geprobeerd betere foto's te maken, wie weet brengt het resultaat meer helderheid. Maar je tips voor de verzorging kloppen wel met hoe het nu gaat, dus dat was fijn om te lezen dat ik op schema zit. Nu alleen de knopvorming nog....

@Pieter:Je hebt zeker een punt als je kijkt naar de gezaagde stengel , maar ik heb de Lepismium opgezocht en de meeste daarvan lopen een stuk scherper uit Maar bijvoorbeeld de L. Bolivianum zou wel in aanmerking kunnen komen Het zou ook een hybride kunnen zijn? Een mengsel van beide planten?

Het klinkt ook logisch dat het blad langer en minder stekelig wordt als er geen bloei is wegendte weinig licht. Hij heeft trouwens wel wat hele kleine stekeltjes.

Ben al een stuk wijzer geworden door jullie antwoorden.

C&S Identificatie

dinsdag 1 mei 2012 - 19:12
peppi

Peppi

Met een groene groet Peppi

C&S Identificatie

dinsdag 1 mei 2012 - 19:14
peppi

Peppi

Na 12 jaar is nu de eerste bloem verschenen! De plant staat het grootste deel van het jaar buiten.

Ben benieuwd welke soort het nu is?

C&S Identificatie

dinsdag 17 juni 2014 - 19:34
peppi
dinsdag 17 juni 2014 - 19:34
maurice2

Maurice2

hallo
Aan de bloem te zien zou ik gaan voor Nopalxochia phyllanthoides
dinsdag 17 juni 2014 - 21:33
RobDB

RobDB

Daar lijkt hij inderdaad het meest op. De moderne naam is volgens het New Cactus Lexicon : Disocactus phyllanthoides.
Geduld is een mooie deugd in de plantenwereld.
woensdag 18 juni 2014 - 10:54
peppi

Peppi

Ja Rob en Maurice dankjewel, het bevalt de Disocactus phyllanthoides buiten het beste. Je geeft gelijk antwoord op mijn volgende vraag omdat ik deze twee wel veel op elkaar vond lijken. Maar het is dus dezelfde, met een oude en een nieuwe naam als ik het goed begrijp.

Het is niet zo goed te zien op de foto maar de bloem heeft een soort kelk van binnen roze wit net zoals een narcis maar dan minder duidelijk. Die was op 1 dag goed te zien. De roze bladeren daaromheen gaan alleen niet helemaal wijd staan (zoals het hoort?)

Maar misschien komt dat nog...

Ik ben er wel heel blij mee, ik dacht dat mijn oom hem mee uit Bali had genomen maar ik las dat de plant oorspronkelijk in zuid Amerika groeit.

Ben benieuwd hoe het verder gaat, er is al een 2e knop. Ze kunnen heel uitbundig bloeien zag ik op plaatjes.

Fijne dag nog verder,

Groetjes Peppi
woensdag 18 juni 2014 - 15:55
peppi

Peppi

Update van 2018 toen het een warme zomer beloofde te worden:

C&S Identificatie

zaterdag 30 april 2022 - 18:46
peppi

Peppi

De laastste jaren lukt de bloei niet dus ik kwam hier weer even spieken
zaterdag 30 april 2022 - 18:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon