menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lithops zaailingen

Ga naar meest recente reactie

Tim

Tim

Hier zijn enkele van mijn lithopskes die ik eind maart/begin april gezaaid heb.
Een klein succesje. Het is me gelukt om deze zaailingen 2 maanden in leven te houden.
't is te hopen dat ze blijven leven ook

Deze is die met zijn misvorming van enkele topics geleden
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 5 juni 2007 - 23:53
Tomby

Tomby

mooi veelzaailingen heb jij! bij mij zijn er niet zoveel uitgekomen, ik had wel een mix van zaadjes en had maar de zaaiinstructies van 1 soort en god weet welk zaadje van de 20 die soort was

Die misvormige is wel een leuke vind ik, wie weet komt er nog iets speciaals uit een verloren zaadje mss

Grtz Tom
woensdag 6 juni 2007 - 00:14
Marco

Marco

Wel Tim, als je ze al zover gekregen hebt, zal het wel lukken zeker.
woensdag 6 juni 2007 - 00:20
Dany

Dany

Proficiat, voor de eerst keer dat je zaait vind ik dat heel goed. Ik heb al mindere jaren gekend. Heb je dan Lithops gezaaid zonder gespannen lucht en wat was het resultaat?
woensdag 6 juni 2007 - 00:59
joijce

Joijce

Zeker Tim zien er goed uit.
woensdag 6 juni 2007 - 01:06
Marco

Marco

mooi veelzaailingen heb jij! bij mij zijn er niet zoveel uitgekomen, ik had wel een mix van zaadjes en had maar de zaaiinstructies van 1 soort en god weet welk zaadje van de 20 die soort was

Die misvormige is wel een leuke vind ik, wie weet komt er nog iets speciaals uit een verloren zaadje mss

Grtz Tom


Hallo Tom,

Je wil toch zeggen dat die 20 soorten zaadjes allen Lithopsen waren, dan gelden de instructies voor alle zaadjes.
Zaaien in vochtige stekgrond met wat fijn zand (rijnzand) erdoor gemengd, na een 10-tal dagn komen de meesten al op, dan dadelijk uit de gespannen lucht halen, en dagelijks even met de nevelspuit overgaan. En natuurlijk niet in de zon plaatsen. Na verloop van tijd kan het zijn dat alsnog zaadjes opkomen. Veel suc6 ermee,
woensdag 6 juni 2007 - 01:09
Tomby

Tomby

ok dankje, was een zakje met 'lithops mix' van 20 zaadjes, maar die lucht opnieuw spannen zal moeilijk gaan met die huidige lithopsjes derin, voor de rest heb ik gedaan zoals je zei, ik zie nu inderdaad ook een paar bij uitkomen, maar die groeien wel suppertraag dus of die het gaan halen weet ik niet.

Groeten Tom
woensdag 6 juni 2007 - 01:36
Tim

Tim

Proficiat, voor de eerst keer dat je zaait vind ik dat heel goed. Ik heb al mindere jaren gekend. Heb je dan Lithops gezaaid zonder gespannen lucht en wat was het resultaat?


Ik heb ze tot nu toe allemaal in gespannen lucht gezaaid. Een deel in zo'n propagatortje en een ander deel in een zaaibak met plastic folie erover.

Ik heb hier nog een pak zaden liggen die ik dringend eens zou moeten zaaien...maar kweet niet waar ik al die zaaibakken nog moet zetten...
woensdag 6 juni 2007 - 04:00
Dany

Dany

CITAAT:
">#666666;'>
Proficiat, voor de eerst keer dat je zaait vind ik dat heel goed. Ik heb al mindere jaren gekend. Heb je dan Lithops gezaaid zonder gespannen lucht en wat was het resultaat?


Ik heb ze tot nu toe allemaal in gespannen lucht gezaaid. Een deel in zo'n propagatortje en een ander deel in een zaaibak met plastic folie erover.

Ik heb hier nog een pak zaden liggen die ik dringend eens zou moeten zaaien...maar kweet niet waar ik al die zaaibakken nog moet zetten...


Heb ik op de forumreis niet gehoord dat jullie een mooie antieke tafel hebben dus probleem opgelost
woensdag 6 juni 2007 - 04:20
Tim

Tekst aangepast

Tim

ja ik heb ook slechte ervaringen met ze uit gespannen lucht te halen .. die eerste zaaiproeven begonnen direct te schrompelen als ik ze vrij aan de lucht opstelde .. ondertussen staan de paar overgeblevenen terug "onder de kap" en dat helpt ongelofelijk .. dus de raadgeving om ze direct uit gespannen lucht te halen is hier dus op het desastreuze af ..

@Tim .. hebt ge geen Lithopsen te koop ? LOL!!!


Als er niet teveel uitval is binnenkort een paar honderd stuks

Ik heb met mijn zaailingen geen probleem gehad toen ik ze uit gespannen lucht haalde.
Ik heb het wel geleidelijk gedaan...toen de meerderheid ontkiemd was en een beetje stevig op hun voeten stonden, heb ik de ventilatiegaatjes van de propagator geleidelijk aan opengezet. Hetzelfde met de plastic folie. Eerst een hoekje en een paar dagen later alles er af.

Ze hebben bij mij +/- 15 dagen in gespannen lucht gestaan.
woensdag 6 juni 2007 - 04:20
Tim

Tim

CITAAT:
">#666666;'>
CITAAT:
">#666666;'>
Proficiat, voor de eerst keer dat je zaait vind ik dat heel goed. Ik heb al mindere jaren gekend. Heb je dan Lithops gezaaid zonder gespannen lucht en wat was het resultaat?


Ik heb ze tot nu toe allemaal in gespannen lucht gezaaid. Een deel in zo'n propagatortje en een ander deel in een zaaibak met plastic folie erover.

Ik heb hier nog een pak zaden liggen die ik dringend eens zou moeten zaaien...maar kweet niet waar ik al die zaaibakken nog moet zetten...


Heb ik op de forumreis niet gehoord dat jullie een mooie antieke tafel hebben dus probleem opgelost


LOL die staat al vol
woensdag 6 juni 2007 - 04:22
cactelders

Cactelders

Flink boel , ik ken daar niets van gelukkig zegt U dat het lithops zijn wat mij betreft lijken ze sprekend op die sprekende erwten uit de tv-commercial !
woensdag 6 juni 2007 - 04:33
stekeltje

Stekeltje

ze zien er heel goed uit, hoe groot zijn ze eigenlijk?
hier is het een ramp met het lithops-zaaisel, op al die jaren nog nooit gebeurd
woensdag 6 juni 2007 - 06:17
Tim

Tim

ze zien er heel goed uit, hoe groot zijn ze eigenlijk?
hier is het een ramp met het lithops-zaaisel, op al die jaren nog nooit gebeurd


Ze zijn allen zo rond de 4 à 5 mm. Er zijn er ook enkel die wat groter zijn en er zijn enkele achterblijvers die beslist hebben om enkele weken geleden nog te ontkiemen...
woensdag 6 juni 2007 - 07:15
Ferdinand

Ferdinand

Prachtig resultaat Tim.
Doe zo verder en je wordt een succuleten zaaier.
Fernand
woensdag 6 juni 2007 - 07:49
Tim

Tim

CITAAT:
">#666666;'>
Prachtig resultaat Tim.
Doe zo verder en je wordt een succuleten zaaier.
Fernand


ja ik denk dat ik volgend jaar zaden ga bestellen ... voor Tim LOL !


met plezier Willy. Het kan natuurlijk ook beginnersgeluk zijn he
donderdag 7 juni 2007 - 02:30
bisschop

Bisschop

ik ga de mijn ook zaaien
vochtige grond zoals bij cactussen
donderdag 7 juni 2007 - 03:22
Tim

Tim

ik ga de mijn ook zaaien
vochtige grond zoals bij cactussen


Hier heb ik ergens mijn zaaimethode neergepend.
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=10&tid=6584&hl=lithops

En af en toe een babbeltje slaan met de zaailingskes doet ook wonderen
donderdag 7 juni 2007 - 03:28
bisschop

Bisschop

Tim ik zal er veel tegen, praten.
dank voor de info
donderdag 7 juni 2007 - 19:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon