menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stekken van cactus

Ga naar meest recente reactie

Renik

Renik

Hoe stek ik een een cactus en wanneer.
Mijn cactus krijgt kleine zijscheuten.



alvast bedankt
woensdag 25 april 2007 - 00:30
Pieter

Pieter

Hoi,

Je moet eerst zorgen dat de scheuten rijp zijn, dus voldoende uitgegroeid. Dan kan je deze eraf nemen en ze enkele weken laten drogen. Dan op licht vochtige grond zetten en de meeste soorten zullen dan wel aan de groei gaan.
Het beste seizoen is uiteraard het voorjaar, maar scheuten kunnen eigenlijk wel jaarrond genomen worden, hoewel de beworteling dan wel vele maanden op zich kan laten wachten.
woensdag 25 april 2007 - 04:19
Angus

Angus

@ Pieter:
op vochtige grond??? dan vergroot je de kans op rot toch aanzienlijk?
woensdag 25 april 2007 - 04:54
Pieter

Pieter

Als die stek goed gedroogd is toch niet hoor. Maar idd vochtig daar bedoel ik heel lichtjes bevochtigd mee, om de stek goesting te doen krijgen. Zeker niet nat hé. Vochtig een beetje in de zin van als ge voelt aan poptgrond uit een verse zak. Zo doe ik het toch meestal en voor de meeste gewone soorten lukt dat wel. Die speciale gevallen hebben dan ook een specialere behandeling nodig.
woensdag 25 april 2007 - 05:02
Renik

Renik

maar hoe weet ik dat hij volgroeid is?
woensdag 25 april 2007 - 21:29
Pieter

Pieter

Mja naart schijnt hé. Mij is het in elk geval nog niet gelukt hoor met die Seramis. Jij maakt die seramis toch nat hé? Bij mij komen dan heel snel zwarte schimmels op het snijvlak...
woensdag 25 april 2007 - 22:40
Angus

Tekst aangepast

Angus

bij mij ook schimmel op het snijvlak bij het bevochtigen van die seramis...

ik zet mijn stekken altijd gewoon op zand of grind en dat lukt ook heel goed (maar vermits bijna iedereen zulke goede ervaringen heeft met Seramis ga ik daar toch nog wat mee proberen hoor (eerst een zakske vastkrijgen bij Gaby )
woensdag 25 april 2007 - 23:25
Alain1

Tekst aangepast

Alain1

Ik heb ooit eens een Opuntia zijn oren afgesneden ergens eind oktober en hem in seramis gezet. Gewoon om eens te kijken naar zijn "wortelgroei".
Je kan zien dat hij duidelijk wortels heeft gevormd en volledig gegroeid is naar de vorm van de pot.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Achteraf schud je de steentjes af en deze kunnen als je dat wilt opnieuw worden gebruikt. [img]null
donderdag 26 april 2007 - 02:30
Tim

Tim

Waar kan je ergens seramis kopen? Is het te vinden in de tuincentra's?
donderdag 26 april 2007 - 02:37
AshaiRey

AshaiRey

Ja, ik koop het gewoon bij de tuincentra's. Ik heb altijd een zak in mijn kas staan.
donderdag 26 april 2007 - 03:35
Marco

Marco

Al gekocht bij Aveve tuincentrum, kleine verpakking. Hebben ook grotere verpakkingen. Weet helaas de prijs niet meer, was toen een promo aanbieding met gratis vochtindicator.
donderdag 26 april 2007 - 05:00
Alain1

Alain1

Waar ze dat zeker hebben is het tuincentrum te Lovendegem INTRATUIN, en ook in Nederland Europatuin (Oostburg);
Daar hebben ze dat in 3(of 4 vershillende) verpakkingen met alle toebehoren erbij.
donderdag 26 april 2007 - 05:50
Tim

Tim

Bedankt voor de adressen!
donderdag 26 april 2007 - 06:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon