menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Roofmijt

Ga naar meest recente reactie

Zaroaster

Zaroaster

Hallo
Ik zie op 1 of 2 van mijn grotere lophophora's vele kleine ( roodkleurige) beestjes rondlopen. Ze zijn met blote oog goed te zien/waar te nemen. Ze lopen in hoge tempo heen en weer. Ik heb ooit begrepen dat dit roofmijten zijn die op thrips en andere insecten jagen. Klopt dit? Ze zijn rood/oranje achtig van kleur. Of gaat het hier om rode spint? Ik heb begrepen dat rode spint niet met blote oog waar te nemen is ( of nauwelijks) terwijl ik deze beestjes goed kan waar nemen zelfs in aantallen.
en zijn roofmijten ( als het roofmijten zijn) schadelijk voor de planten/ dit geval lophophora's?
Verheug me op jullie reacties
bedankt
zaterdag 28 juli 2012 - 19:36
Paronoto

Paronoto

Op Wiki vind je alle uitleg hieromtrent....
[afbeelding verwijderd niet-https]

zaterdag 28 juli 2012 - 20:22
sirius
zaterdag 28 juli 2012 - 21:37
Bombycilla

Bombycilla

Rode spint is wel degelijk met het blote oog te zien
zondag 29 juli 2012 - 14:50
sirius

Sirius

ja, er zijn er wel meer met microscopisch zicht!
zondag 29 juli 2012 - 20:56
Pieter

Pieter

Je hebt verschillende soorten mijten en de schadelijke zijn de spintmijten (die webben vormen) ( http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c5/Tetranychus-urticae.jpg/220px-Tetranychus-urticae.jpg ) en de valse spintmijten die inderdaad rood zijn en ook veel kleiner, maar met goede ogen wel degelijk zichtbaar zijn (
http://calphotos.berkeley.edu/imgs/512x768/7777_7777/0910/1814.jpeg ). Bij cactussen zijn het vooral de valse spintmijten die schade aanrichten.
Als ze in grote aantallen aanwezig zijn vrees ik voor valse spintmijten en geen roofmijten.
maandag 30 juli 2012 - 10:01
Zaroaster

Zaroaster

Bedankt voor de reacties
Ik zie nog geen schade aan de planten. Een van de planten was al een beetje lichtelijk bruin-gekleurd( blauw maar ook een beetje bruin van vroegere schade door thrips/mijten).. maard e nieuwegroei was blauw dus schad is nauwelijks zichbaar ( alleen aan de onderkant van de plant wat) dus echte schade zie ik niet... gisteren heb ik een hoop van de spinnetjes met gemak weggehaald ( met een oor-watje) en doodgemaakt... ook neemt hun aantal-en af nu het een stuk koeler wordt...
ik wil niet zomaar de planten agan besprioien ( met gif) omdat ik een aantal jaren geleden wat kleine beestjes op de planten zag ( helemaal onschadelijk(),, ik was in paniek bestrijdingsmiddelen gaan gebruiken en mooie blauwe planten werden groen ( waslaag werd beschadigd).... ik wil de blauwe k;eur op mijn planten ( lophophora''s behouden.. soms gebruiken kwekers als Koehres bepaalde gif wat de planten in de eersie instantie doet verkleuren ( beetje bruin) maar de planten worden na een jaar opniuw blauw ( dus waslaag wordt niet beschadigd)..

wat kan men het beste gebruiken om waslaag niet te beschadigen? en moet ik bestrijden? ik zie geen schade
maandag 30 juli 2012 - 11:35
Pieter

Pieter

Met masai heb ik nog nooit schade gezien hoor op cactussen. En probeer eerst eens op enkele planten als je het nog nooit gebruikt hebt en als het daar geen schade geeft, behandel dan pas de rest.
dinsdag 31 juli 2012 - 12:29
dolf

Dolf

Die beestjes zijn verzot op lophophora's, hoe zou je zelf zijn!
vrijdag 3 augustus 2012 - 14:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon