menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloemen op chimere plant

Ga naar meest recente reactie

Pieter

Pieter

Ik heb zonet deze bloemknoppen ontdekt op mijn + Myrtillocalycium, de bloemen komen wel uit 'zuiver' Gymnocalyciumweefsel dus deze zullen op zich niet chimeer zijn.
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 15 juni 2009 - 21:43
maurice2

Maurice2

Pieter

Prachige plant is dit met gewone Gymnocalycium bloemen
maandag 15 juni 2009 - 21:53
Alain1

Alain1

Raar geval hoor Pieter ... van welke planeet heb je dat gehaald
maandag 15 juni 2009 - 22:03
Pieter

Pieter

Maurice, ik vermoed dat de bloemen 100% Gymno zullen zijn.
Alain, komt van planeet aarde, continent Noord-amerika, kwekerij Miles2go, maar is in Europe, mits wat zoekwerk, ook te verkrijgen hoor.
Groeit redelijk goed, maar 90% van de scheuten zijn gewoon Gymnocalycium en die moet je telkens weghalen wil je een chimeer overhouden.
maandag 15 juni 2009 - 22:09
Alain1

Alain1

Wondere wereld ...
maandag 15 juni 2009 - 22:35
Wiebe

Wiebe

Smaken verschillen gelukkig. Ik vind dit een verschrikkelijk gedrocht!

Wiebe
maandag 15 juni 2009 - 22:51
Ferdinand

Ferdinand

Prachtig Pieter,
Het is zeer normaal dat de bloemen 100% Gymnocalycium zijn.


maandag 15 juni 2009 - 23:02
AlainFSD

AlainFSD


Maurice, ik vermoed dat de bloemen 100% Gymno zullen zijn.
Alain, komt van planeet aarde, continent Noord-amerika, kwekerij Miles2go, maar is in Europe, mits wat zoekwerk, ook te verkrijgen hoor.

Ik zag inderdaad enkele chimera's bij Miles dit voorjaar.

Alain
maandag 15 juni 2009 - 23:41
clubbrugge

Clubbrugge

Eigenaardig geval Pieter, zou er op de vervorming zelf ook bloemen gaan voorkomen?
Nicolas
dinsdag 16 juni 2009 - 07:48
Pieter

Pieter

Wiebe, ik vind dit zelf ook een verschrikkelijk gedrocht, maar net daarin verschillen wij, ik vind dit juist interessant om te hebben, ook al is het lelijk, een speciale afwijking der natuur
dinsdag 16 juni 2009 - 08:08
Minto

Minto

Ik weet eigenlijk niet of ik dit mooi of lelijk vind. Ik vind het wèl heel erg interessant. Ik hou wel van bijzondere uitspattingen van de natuur.
Als voorbeeld: ik heb thuis een naaktkat: echt veel mensen vinden het dier erg lelijk. Ik moest eerst ook wat aan haar uiterlijk wennen, maar nu vind ik haar een beauty (komt ook omdat ze zo lief is, hoor!). Zo zal het ook wel een beetje met dit soort cactussen zijn. Volgens mij als je dit soort apartjes gaat verzamelen, dan ga je ze ook steeds mooier vinden. Of je gaat in elk geval het bijzondere ervan waarderen.
zondag 21 juni 2009 - 16:20
Minto

Minto

Ik heb nog een vraagje: ik zocht net op wat een chimeer nu precies is. De definities zeggen iets als: bestaande uit twee of meer delen van verschillende genetische oorsprong. Moet ik dit opvatten dat dit gedeeltelijk een gymnocalycium is met een ander plantaardig genetisch deel? Is zo'n plant spontaan ontstaan?
zondag 21 juni 2009 - 16:26
Pieter

Pieter

Hoi Minto.
Een chimeer is een organisme dat bestaat uit cellen van verschillende genetische samenstelling. De meest eenvoudige vorm van een chimeer is bv een variegata plant of bij mensen bv personen die op een bepaalde zone van hun hoofd grijs of blond haar hebben ipv zwart.
Deze afgebeeldde plant is een meer spectaculaire vorm en ontstaan uit een ent. Op het entvlak kan het gebeuren dat er een scheut ontstaat die cellen van zowel de onderstan als van de ent meeneemt in de groei. Meestal is dat niet stabiel, maar de afgebeeldde plant is dat deels wel.
Ook bestaan types die bv de epidermis van een bepaalde soort hebben de alle andere kanmerken van een andere soort. Zo bestaat er een Echinopsis met de epidermis van een Uebelmannia en een Opuntia met de epidermis van een Ortegocactus. Het boek Teratopia is heel interessant als dit thema je wel interesseert.

Groetjes,

Pieter
zondag 21 juni 2009 - 19:24
joijce

Joijce

hallo,

Ik kan dit niet waarderen, geef maar de gewone soort, dat is mooi.
groetjes
zondag 21 juni 2009 - 19:38
Minto

Minto

Hartstikke bedankt, Pieter, voor je duidelijke uitleg!
Het boeit me zeer en ik heb al even gegoogled op het boek 'teratopia' - dat lijkt me een heel mooi en interessant boek.
Ik ben weer wat wijzer geworden.
zondag 21 juni 2009 - 19:41
Pieter

Pieter

Voor diegenen die de volledige plant/creatuur willen zien:
[afbeelding verwijderd niet-https]
En de bloem geopend:
[afbeelding verwijderd niet-https]
Deze bloemvorm is dus totaal niet wat ik had verwacht: veel kleiner en verder geopend dan de bloem van een gewone G. mihanovichii. Ook die grote stamper die zo ver uitsteekt is niet Gymnocalycium. Zou de bloem dan toch ook een mix zijn met de Myrtillocactus???
zondag 28 juni 2009 - 10:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon