menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Water geven

Ga naar meest recente reactie

clubbrugge

Clubbrugge

Zijn er trouwens al mensen die een poging hebben gedaan om ietwat water te geven in de serre?
Bij mij staan vele planten ver " in de grond ".
Wat zijn de ervaringen bij jullie?
Let wel, Poperinge is niet zo ver van de kust, dus iets milder dan het binenland en of het Oosten van het land.
Nicolas
maandag 23 februari 2009 - 14:26
Harry54

Harry54

Die fout heb ik vorig jaar halverwege maart gemaakt en maak ik nooit meer. Plotselinge nachtvorst maakte toen een einde aan minstens de helft van de Rhipsalissen en er was hier en daar wat bijkomende schade.
Niet doen dus is mijn advies.
Harry
maandag 23 februari 2009 - 14:47
clubbrugge

Clubbrugge

Willy,

zelfs een klein beetje water geven, om ze effen wakker te maken, zou dit veel schade kunnen doen?
Al mijn planten staan in bakken, dus een klein scheutje onderaan om de wortelgroei aan te wakkeren.
maandag 23 februari 2009 - 15:05
jumperke

Jumperke

Toch is het nog wat vroeg hé, als ik van U was zou ik nog wachten, het weer kan nog plots omslaan hé en dan kan het zijn dat je planten verliest hé.
Volgende maand kunt ge anders al eens nevelen, daardoor gaan de planten ook al goed opkikkeren hoor!

jerko

maandag 23 februari 2009 - 15:29
clubbrugge

Clubbrugge

de zaailingen werden al een paar keer op zonnige dagen beneveld, en je ziet ze met de dag veranderen.
Zelfs nu is er ietwat zon, met tamelijk niet te frisse nachten.
Natuurlijk is het te laat vandaag, maar indien in de voormiddag zou ik het toch durven riskeren.
maandag 23 februari 2009 - 16:20
jumperke

Jumperke

De zaailingen worden hier ook al beneveld als er een zonnige dag is.
's Ochtends nevelen en als het raam open staat is tegen de avond alles droog.
Bij mij valt het redelijk mee ivm planten die serieus inkrimpen omdat ze dorst hebben! Uitgenomen de Echinocereusen, maar deze durven 's winters sterk inkrimpen hé.

jerko
maandag 23 februari 2009 - 16:29
Ferdinand

Ferdinand

Enkel de zaailingen worden bij mij verneveld. Voor de rest is het weer nog niet stabiel genoeg. Zoveel zon hebben ze nu ook nog niet gezien dit jaar.
Ik zal zeker nog 14 dagen wachten.
Fernand
maandag 23 februari 2009 - 16:36
clubbrugge

Clubbrugge

Naar het einde van de week geven ze beter weer door, ik ga het eens proberen en zien wat er van komt.
Maar naar mijn mening is met een weinig water niet veel te verwachten.
maandag 23 februari 2009 - 17:59
Wiebe

Wiebe

Al mijn kleinere planten krijgen in de winterperiode regelmatig een "voetenbad". De jongste zaailingen (1 of 2 jaar) die nog in verspeenbakken staan ook. Verder geef ik nog geen water en nevelen kan alleen als het in mijn vrije weekend mooi weer is (tot nu toe niet dus!).

Wiebe
maandag 23 februari 2009 - 18:35
clubbrugge

Clubbrugge

Ja Wiebe, maar hoeveel verwarm jij je serre?
maandag 23 februari 2009 - 19:13
Alain1

Alain1

Bij mij vernevel ik de zaailingen praktisch om de week, natuurlijk afhankelijk van het weer. En dat vernevelen is ook maar één handdruk op het pompje. Meer niet.

Verder wacht ik gewoon, zoals reeds vermeld is in de topic, op stabiel weer.
Wat ik wel ook eens durf benevelen zijn Frailea's ... die dutsen zitten letterlijk onder de grond bij mij ... en ook dei worden ook enkel beneveld met één pompdruk.

Zolang de planten geen teken geven van bloei begin ik er dus niet aan. En op gans mijne hoop planten zijn er slechts twee die teken van leven geven en dat is onvoldoende om het geheel te "bewateren".

DUS: Wachten gelijk de DUIVEN!
maandag 23 februari 2009 - 19:48
succulentimon

Succulentimon

alain, ik moet je volledig beamen wat betreft die frailea's, ik heb die zelfs al effectief water gegeven hoor.

het zijn schattig bolletjes maar ik heb toch den indruk dat ze iets minder goed opgewassen tegen aanhoudende droogte dan een doorsnee andere cactus...

maandag 23 februari 2009 - 20:16
Pieter

Pieter

Ik heb maar 1 soort Frailea, F. asterioides (een tiental plantjes) en bij mij gaan die qua water gewoon met de rest mee. Die verdwijnen gewoon bijna volledig onder de grond, maar die komen bij de eerste watergift gewoon terug. Niets van aantrekken.
maandag 23 februari 2009 - 20:39
succulentimon

Succulentimon

Pieter, met de jaren groeit ook het vertrouwen van een liefhebber in zijn plantjes zeker
maandag 23 februari 2009 - 20:44
traumaheli

Traumaheli


Al mijn kleinere planten krijgen in de winterperiode regelmatig een "voetenbad".


Ik heb dit ook gedaan, hoop steeds meer dat dit niet onverstandig was. mijn exemplaren moeten het doen met een kast op de studeerkamer voor het raam op de 2e verdieping en geen mooie kas of serre. temperatuur is daardoor niet lager geweest dan tussen de 15 en 18 graden. Door die temp heb ik ze toch maar 1 keer per 6 a 8 weken wat water gegegven.

heeft iemand er trouwens ervaring mee om ze zo te laten overwinteren en misschien toch bloei te krijgen?

hoop als ik een huisje kan kopen ruimte te hebben om ook een kasje te kunnen plaatsen met wat meer controle over de temp. daardoor minder/geen water en daardoor hopelijk betere omgeving voor de cactussen.
maandag 23 februari 2009 - 21:36
traumaheli

Traumaheli

nou dan heb ik het hopelijk toch nog een beetje goed op gelost. we zullen over een paar maandjes wel zien of ze tevreden zijn met hun baasje denk ik
maandag 23 februari 2009 - 21:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon