menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nachtbloeier

Ga naar meest recente reactie

Paronoto

Paronoto

Gisterennacht de wacht gehouden (of toch bijna) want ze was al nen helen tijd in verwachting en 't zag er naar uit dat het verleden nacht moest gebeuren. Ze doet het al enkele jaren, staat in vollegrondbak (zie vorige fotos van algemeen overzicht verzameling) en dees jaar voor 't eerst met 2 bloemen. Bloeit slechts een enkele nacht en dan is 't over. Bloemgrootte 18cm Ø

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 27 juni 2008 - 17:32
Pieter

Pieter

Paul, dat is eens de moeite om eens de wacht te houden.
vrijdag 27 juni 2008 - 17:46
Alain1

Alain1

Prachtig P,
deze nacht nog eens of éénmalig.
Ik weet ook niet als mijn Monvillea deze nacht ook nog eens zal opengaan... denk het niet.

vrijdag 27 juni 2008 - 17:57
rialle

Tekst aangepast

Rialle

Indrukwekkend vind ik. Ik had er wel al van gehoort maar er nog nooit een gezien.
Prachtige bloem ook en zo groot! Lijkt me reuze spannend, en de moeite waard om een nachtje niet te slapen!!
En nu weer een jaartje wachten hè, maar dat houdt het speciaal!

Groetjes Rialle
vrijdag 27 juni 2008 - 18:47
AslanDes

AslanDes

Jeetje wat mooi! Maar waarom is dat eigenlijk? Wat is het nut? En waarom dan snachts en niet overdags?

groetjes
Yvette
vrijdag 27 juni 2008 - 18:50
cactelders

Cactelders

Jeetje wat mooi! Maar waarom is dat eigenlijk? Wat is het nut? En waarom dan snachts en niet overdags?

groetjes
Yvette


De bestuivers zijn ook s'nachts aktief !
vrijdag 27 juni 2008 - 18:55
AslanDes

AslanDes

ok....maar waarom bloeit hij dan maar een paar uur? (misschien een stomme vraag maar wil het graag weten...)
vrijdag 27 juni 2008 - 18:57
cactelders

Cactelders

ok....maar waarom bloeit hij dan maar een paar uur? (misschien een stomme vraag maar wil het graag weten...)


De bestuivers zijn waarschijnlijk verschrikkelijk snel !!!!!LOL
vrijdag 27 juni 2008 - 19:00
AslanDes

AslanDes

jaa ahahahaaa..dat kan niet anders! Maar wat ik dus eigenlijk bedoel is ,waarom bloeit hij niet zoals de andere bloemen langer dan maar een paar uur.
vrijdag 27 juni 2008 - 19:05
stekeltje

Stekeltje

Paul, dat is eens de moeite om eens de wacht te houden.

Dat is ook wat ik ervan denk. Prachtige bloem.
vrijdag 27 juni 2008 - 19:23
Minto

Minto

Tjonge, voor zoiets zou ik ook graag een paar uurtjes slaap inleveren!!!
Dit is prachtig!

Misschien maakt het 't nòg interessanter omdat hij zo kort bloeit en dan ook nog 's nachts. Je moet er moeite voor doen om schoonheid te ervaren, hè?
vrijdag 27 juni 2008 - 19:41
jumperke

Jumperke

Prachtige bloem!
Gaf die een geur af of was die geurloos??

jerko
vrijdag 27 juni 2008 - 20:03
Alain1

Alain1

Waarom een cactus niet lang bloeit :

bloeien kost energie en vochtverlies. Door te gaan bloeien kan hij dus nog eens extra vocht verliezen ... vandaar dat hij soms insekt-verleidende bloemen maakt om heel snel berstoven te worden( soms geurende, fel gekleurde, ...). meestal zijn de bloemen ook aangepast aan de bestuivers Kolibries (vb Matucana), nachtbloeiers : meestal wit bloeiend en geurverspreiders die op hun beurt dan bestoven worden door motten, pijlstaartvlinders.
Een bloem dat bestoven is gaat bij cactussen ook vlugger verwelken dan een niet bestoven exemplaar ... ook een reden om vochterlies tegen te gaan.
vrijdag 27 juni 2008 - 20:09
jumperke

Jumperke

Waarom een cactus niet lang bloeit :
Een bloem dat bestoven is gaat bij cactussen ook vlugger verwelken dan een niet bestoven exemplaar ... ook een reden om vochterlies tegen te gaan.


Een bloem bloeit in feite maar om bestoven te worden en om nakomelingen te hebben hé.
Daarom dat wij de stampers uit de tulpen snijden,zo kan die niet meer bestoven worden en gaat de bloem langer mee!

jerko
vrijdag 27 juni 2008 - 20:23
AslanDes

AslanDes

Waarom een cactus niet lang bloeit :

bloeien kost energie en vochtverlies. Door te gaan bloeien kan hij dus nog eens extra vocht verliezen ... vandaar dat hij soms insekt-verleidende bloemen maakt om heel snel berstoven te worden( soms geurende, fel gekleurde, ...). meestal zijn de bloemen ook aangepast aan de bestuivers Kolibries (vb Matucana), nachtbloeiers : meestal wit bloeiend en geurverspreiders die op hun beurt dan bestoven worden door motten, pijlstaartvlinders.
Een bloem dat bestoven is gaat bij cactussen ook vlugger verwelken dan een niet bestoven exemplaar ... ook een reden om vochterlies tegen te gaan.


Bedankt voor de uitleg! Hoe lang bloeien die andere mooie cactusbloemen die hier op het forum getoond worden gemiddeld??
vrijdag 27 juni 2008 - 20:51
jumperke

Jumperke

Dat kan redelijk lang oplopen!
Sommige soorten bloeien amper 1 dag,sommige langer.
De meesten gaan 's avonds dicht om de dag erop terug open te gaan.
reken gemiddeld een dag of 3-4 voor de doorsnee cactussen,let wel daar kunnen uitschieters bij zitten die dan langer bloeien!

jerko
vrijdag 27 juni 2008 - 20:56
Paronoto

Paronoto

Tjonge, voor zoiets zou ik ook graag een paar uurtjes slaap inleveren!!!
Dit is prachtig!

Misschien maakt het 't nòg interessanter omdat hij zo kort bloeit en dan ook nog 's nachts. Je moet er moeite voor doen om schoonheid te ervaren, hè?


Nou, zo erg is het nu ook niet. Het "openen" begon zo rond 20h00 ttz de blauw-purperen schutbladeren (buitenkant) komen los uit hun omstregeling en spreiden zich heel langzaam, plaats makend voor de binnenste witte die zich eveneens in "spreidstand" plaatsen en dat proces duurt tot ongeveer 23h00, dan is de bloem volledig open. De geur komt pas 1 uur later, licht vanillegeur. Het sluitingsproces komt zo rond 6h30/7h00 op gang en rond 10h00 is 't afgelopen. Eens de fotos gemaakt 23h30-24h00 is 't voor mij al goed geweest...Ik heb het al enkele keren mee gemaakt ik weet hoe 't in zijn werk gaat. Wie goed gekeken heeft zag nog een 2e bloem zitten ..dat is voor overmorgen denk ik.Kom je kijken? Inkom gratis en pint bovenop.
vrijdag 27 juni 2008 - 21:25
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

De P,

Rechts-achter op de foto?

grt'n

Rita

Te ver weg voor een pint ( maar leuk aangeboden )
vrijdag 27 juni 2008 - 22:09
Paronoto

Paronoto

De P,

Rechts-achter op de foto?

grt'n

Rita

Te ver weg voor een pint ( maar leuk aangeboden )


Inderdaad, ik houd ze regelmatig in 't oog..ze is aan het verdikken zag ik daarjuist...
vrijdag 27 juni 2008 - 22:49
Minto

Tekst aangepast

Minto

CITAAT:
">#666666;'>
Tjonge, voor zoiets zou ik ook graag een paar uurtjes slaap inleveren!!!
Dit is prachtig!

Misschien maakt het 't nòg interessanter omdat hij zo kort bloeit en dan ook nog 's nachts. Je moet er moeite voor doen om schoonheid te ervaren, hè?


Nou, zo erg is het nu ook niet. Het "openen" begon zo rond 20h00 ttz de blauw-purperen schutbladeren (buitenkant) komen los uit hun omstregeling en spreiden zich heel langzaam, plaats makend voor de binnenste witte die zich eveneens in "spreidstand" plaatsen en dat proces duurt tot ongeveer 23h00, dan is de bloem volledig open. De geur komt pas 1 uur later, licht vanillegeur. Het sluitingsproces komt zo rond 6h30/7h00 op gang en rond 10h00 is 't afgelopen. Eens de fotos gemaakt 23h30-24h00 is 't voor mij al goed geweest...Ik heb het al enkele keren mee gemaakt ik weet hoe 't in zijn werk gaat. Wie goed gekeken heeft zag nog een 2e bloem zitten ..dat is voor overmorgen denk ik.Kom je kijken? Inkom gratis en pint bovenop.


Dat is bijzonder aardig van u. Maar dan zou ik inderdaad toch echt wat moeite moeten doen om schoonheid te ervaren. Ik woon nou niet bepaald om de hoek (Noorden van Nederland, tegen de waddenzee aan...) Maar, met de genoemde bloeiduur krijg je inderdaad wel gelegenheid om de bloemen te zien. Prachtig mooi, hoor!!! En misschien moet ik eens proberen zo'n mooie plant aan mijn verzameling te kunnen toevoegen.
zaterdag 28 juni 2008 - 07:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon