menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Euphorbias

Ga naar meest recente reactie

CarlVE

CarlVE

Op een Amerikaans forum stond volgende link
http://www.theamateursdigest.com/epoisons.htm

Dus toch maar voorzichtig zijn met deze planten.
vrijdag 14 maart 2008 - 16:11
TomJ

TomJ

Hallo Carl,

Er zijn inderdaad gevaarlijkere planten.

De link die je doorstuurt komt me echter heel erg over als een vorm van kettingmail-achtig iets. Sorry van mijn sceptisme. Dit soort berichten en emails maakt heel graag gebruik van wat bekend staat als de "I know a man who"-statistiek. Dit soort van statistieken lijkt geloofwaardig, maar als er echt wetenschappelijk onderzocht wordt, blijkt er bijna nooit iets van correct te zijn, of op zijn minst bezwarende omstandigheden te zijn.

Ik geef echter toe dat er inderdaad enkele euphorbia toxische eigenschappen hebben. Om echter zo paniekerig uit te halen, is mijns inziens overdreven.

Tom
vrijdag 14 maart 2008 - 16:38
ChrisB

ChrisB

Euphorbia's zijn zeer zeker niet van de liefste plantjes; ik weet nog dat ik tijdens het uitpakken van gedroogd euphorbia sap (afkomstig van E.resinifera, de zogenaamde 'Euphorbium Gum'), gewoon een klein beetje stof inademde en mijn neus gedurende een paar uur toch wel vrij hevig brandde.
vrijdag 14 maart 2008 - 16:42
Jipken

Jipken

idd ik heb een reuze Euphorbia Lactea en als ik heb onvoorzien kwets en er komt melkachtig sap uit pas ik enorm op voor huid & ogen, heb juist schrik als er ergens een druppel zou vallen dat mijn kat dit oplikt !

grtz,
vrijdag 14 maart 2008 - 17:16
cactelders

Tekst aangepast

Cactelders

Altijd voorzichtig zijn natuurlijk ,maar zo'n vaart loopt het echt niet hoor ! De ene mens is ook gevoeliger dan de andere !
vrijdag 14 maart 2008 - 18:34
AlainFSD

AlainFSD

CITAAT:
">#666666;'>
Op een Amerikaans forum stond volgende link
http://www.theamateursdigest.com/epoisons.htm

Dus toch maar voorzichtig zijn met deze planten.


Ha ja ... The Amateur Digest van Marina Welham ... sja ...


Precies, blij het eens van een ander te horen, idd, Euphorbia sap is niet zonder gevaar en toen ik in 2004 op zoek ging naar de erg moeilijk te localiseren Euphorbia copiapina in Chile bleek tot mijn verbazing dat de handen van mijn reismaat PAul Klaassen in blaren te trekken na contact met het latex sap van deze planten terwijl ik er helemaal niet op reageer, ook niet op de zogezegde gevaarlijke soorten vanuit de opgesomde lijst, maar je moet nu ook niet overdrijven hé, latex sap in uw ogen wrijven is om miserie vragen natuurlijk . ER zijn dus dieren die Euphorbia's lekker vinden, ik herinner me dat ik twee jaar terug foto's nam van geiten die Euphorbia tirucalli aan het afgrazen waren in midden Ethiopië. Ik zag vorig najaar in Syrië ook een niet geidentifieerde Euphorbia die volop bezoek had van een familie hardnekkige bladluizen ?!
En nu jullie weer

Alain fsd
zaterdag 15 maart 2008 - 02:23
Harry54

Harry54

Maar met een beetje "Atarax" ben je er zo weer boven op.
Harry
zaterdag 15 maart 2008 - 11:47
cactelders

Cactelders

Wat je dus eigenlijk wil zeggen is dat wij mannen moeten oppassen als we aan de Euphorbias gezeten hebben en daarna gaan wwwwwwwwateren !!!!!!! IJS WAAR IS DAT IJS VLUG.........
zaterdag 15 maart 2008 - 21:48
AlainFSD

AlainFSD

Oeps,

dit mag ik nooit meer eten of ik kan wel eens doodvallen ?
Of noemen we precies hierom een geit een geit ?
Kwestie van de discussie wat aan te zwengelen

[afbeelding verwijderd niet-https]

Alain
dinsdag 18 maart 2008 - 22:28
cactelders

Cactelders

Prachtig Alain , dat beest kunnen overhalen om zijn leven te riskeren voor een foto !!!
dinsdag 18 maart 2008 - 22:47
AlainFSD

AlainFSD

En terwijl we dan toch bezig zijn :

een luizenplaag op een niet geïdentificeerde Euphorbia die alleen (?) groeit in de omgeving van de Romeinse site gekend onder de historische naam Apamea (gekende vanwege zijn unieke spiraalvormige zuilen) in Syrië, kwestie van giftig spul dan toch lekker te vinden en eventueel blijkbaar weinig schadelijk voor dit grut ?

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

grtz,

Alain
dinsdag 18 maart 2008 - 23:42
cactelders

Tekst aangepast

Cactelders

Dit is witte vlieg op een tabaksplant , tabak die mijn vader al jaren met succes aanplant tegen ..................... juist , witte vlieg !!! Verkeerde tabaksoort was pa zijn veronderstelling !!
[afbeelding verwijderd niet-https]
Wat heeft dat nu met Euphorbia te maken , sorry van afdwalen gesproken !!
dinsdag 18 maart 2008 - 23:50
AlainFSD

AlainFSD

Wat heeft dat nu met Euphorbia te maken , sorry van afdwalen gesproken !!

Wel inderdaad, je zegt het zelf, was dit verhaal niet begonnen over de al dan niet gevaarlijke gevolgen van de inname van Euphorbia latex sap vanwege een alwetende door u zelf vermelde site eerder in dit onderwerp ?
Al wat ik probeerde te vertellen sedert het begin van dit onderwerp is de relativiteit van de fataliteit van latex sap van spurges. Wat tabak hier van doen mee heeft is me eerlijk gezegd geheel onduidelijk ?

greetz,

Alain fsd (met of zonder punt ;-p
woensdag 19 maart 2008 - 00:59
TomJ

TomJ

Kleine kanttekening: het metabolisme van bladluizen en geiten is niet echt vergelijkbaar met de mens, ook al krijgen sommige vrouwelijke personen, al dan niet terecht, soms bovenstaande benaming.

Het punt dat ik wou maken is dat er inderdaad enkele soorten gevaarlijk kunnen zijn, maar dat we ook niet moeten overdrijven met paniek zaaien. Denk eraan, het komt van een amerikaans forum, dwz van het land waar men in de handleiding van microgolfovens, wasmachines, en droogkasten duidelijk met vermelden dat deze niet voor kinderen, mensen en dieren mag gebruikt worden...

Gebruik dus uw gezond verstand zou ik zeggen.

Tom
woensdag 19 maart 2008 - 11:52
TomJ

TomJ

Inderdaad, 10 liter op een half uur is al dodelijk dacht ik.
Maar eerlijk gezegd ken ik die details niet.
woensdag 19 maart 2008 - 19:50
WillyN

WillyN

copy van een bericht van 2006

Een klein wetenswaardigheidje:
Zorg altijd als je euphorbia's hebt en deze manipuleert om ook een Aeonium lindleyi in uw verzameling te hebben.
De sap van de Aeonium lindleyi is namelijk een tegengif tegen de melk van de Euphorbia's en neutraliseert dit volledig.
donderdag 20 maart 2008 - 10:11
kaktuskid

Kaktuskid

amaai Willy,
zelfs de jongens van het antigifcentrum kunnen hier nog iets leren
Ik zal ook maar eens gaan uikijken naar die Aeonium.
want mijn Euph. hoek wordt ook ieder jaar groter.

Bedankt voor de tip

grt; eddy
donderdag 20 maart 2008 - 18:32
AlainFSD

AlainFSD

copy van een bericht van 2006

Een klein wetenswaardigheidje:
Zorg altijd als je euphorbia's hebt en deze manipuleert om ook een Aeonium lindleyi in uw verzameling te hebben.
De sap van de Aeonium lindleyi is namelijk een tegengif tegen de melk van de Euphorbia's en neutraliseert dit volledig.


Nog straffer : sommige Cubaanse Jathropha's spuiten giftige naalden op je af waar je gek van de jeuk van wordt en o jee, wat groeit daarnevens ? Een andere Jathropha waarvan het sap als enig tegengif is bekend voor de gevolgen van de eerste !

Moeder natuur is pas straf als je er middenin stond en je met je bek vol tanden stond gasten !

Alain fsd

vrijdag 21 maart 2008 - 00:12
Botanist

Botanist

Ik weet niet of het hier al vermeld werd, maar sommige soorten Euphorbia zouden ook gebruikt worden om vissen te verdoven die dan heel gemakkelijk opgevist worden.
vrijdag 21 maart 2008 - 14:11
ChrisB

ChrisB

CITAAT:
">#666666;'>
copy van een bericht van 2006

Een klein wetenswaardigheidje:
Zorg altijd als je euphorbia's hebt en deze manipuleert om ook een Aeonium lindleyi in uw verzameling te hebben.
De sap van de Aeonium lindleyi is namelijk een tegengif tegen de melk van de Euphorbia's en neutraliseert dit volledig.


Nog straffer : sommige Cubaanse Jathropha's spuiten giftige naalden op je af waar je gek van de jeuk van wordt en o jee, wat groeit daarnevens ? Een andere Jathropha waarvan het sap als enig tegengif is bekend voor de gevolgen van de eerste !

Moeder natuur is pas straf als je er middenin stond en je met je bek vol tanden stond gasten !

Alain fsd



Alain, heb je hier toevallig een bron/artikel van, ben wel geinteresseerd om het te lezen!
vrijdag 21 maart 2008 - 18:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon