menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cereus giganteus

Ga naar meest recente reactie

MrPalmtree

Tekst aangepast

MrPalmtree

Ook bekend als Carnegiea gigantea. Kan er iemand mij eens wat meer uitleg geven over deze spectaculaire cactus? Is deze makkelijk te houden? Te Zaaien? Etc Etc

Mvg Gert
donderdag 21 februari 2008 - 23:00
MrPalmtree

MrPalmtree

Niets speciaals aan behalve dat je 'm niet ziet groeien .. vooraleer je zoeits hebt zoals in de woestijn van Arizona ben je 200 jaar verder
Carnegia wordt nogal eens aangeboden in de handel maar vrijwel geen hond koopt dat als er geen naamkaartje naast staat en dan nog ... de plant is als "jonkie" nogal "verveloos"


Dus enkel intressant als je al een vrij groot exemplaar op de kop kunt tikken?

MVg Gert
donderdag 21 februari 2008 - 23:38
Alain1

Alain1

Persoonlijk vind ik hem mooi ... de bedoorning bedoel ik dan. En groeien doet hij bijna niet.
Heb er een goede 20 jaar geleden gezaaid (miljaar ik word oud!) en ze zijn amper 20 - 25 cm ...

vrijdag 22 februari 2008 - 06:34
AlainFSD

AlainFSD

alles hangt af van wat je bedoelt met "groot" ik denk dat Carnegiea sowieso een probleem wordt bij het groeien omdat die in de natuur een gigantisch groot maar redelijk oppervlakkig wortelgestel gaat ontwikkelen, zelfs als je die hier in een kuip uitplant dan kom je er nog nauwelijsk he ... en dus dat "groot" exemplaar zal wel ergens te koop zijn denk ik maar vraag niette veel naar de prijs want als hij niet in Arizona stiekum uitgegraven werd dan heeft de verkoper daar toch wel ettelijke jaren hoofdbrekens over gehad om 'm zo groot te krijgen ... mooi in cowboy filmen maar in een verzameling ... 'k weet het nog zo niet
JMHO


Allen die mijn vorige post hebben gezien weten waar je aan begint ; C. gigantea is weliswaar het veel kleinere broertje van zijn Mexicaanse vriend P. pringlei (de helft zo hoog ?) maar wat schiet je daar mee op als je weet dat het tien tot vijftien jaar kost om zo'n, ding van zaad tot een 15 cm hoge plant te groeien ?
Er is als jonge plant bovendien echt geen lol aan te beleven vanwege echt niet opvallend,

Alain fsd
vrijdag 22 februari 2008 - 07:45
jumperke

Jumperke

Onlangs heb ik ergens gelezen dat de C.gigantea pas bloeit aan een 70 jarige leeftijd.

groetjes jerko
vrijdag 22 februari 2008 - 12:31
cactelders

Cactelders

Onlangs heb ik ergens gelezen dat de C.gigantea pas bloeit aan een 70 jarige leeftijd.

groetjes jerko


Dat is nieuwe kennis voor mij ,zou wel kunnen waar zijn denk ik !
vrijdag 22 februari 2008 - 13:54
Ruudcactus

Ruudcactus

Beter je heil zoeken in sommige soorten Trichocereus, deze groeien makkelijker, sneller en kunnen ook beste jongens worden.
Gr.
Ruud
vrijdag 22 februari 2008 - 15:05
Pirex

Pirex


Allen die mijn vorige post hebben gezien weten waar je aan begint ; C. gigantea is weliswaar het veel kleinere broertje van zijn Mexicaanse vriend P. pringlei (de helft zo hoog ?)
Alain fsd


Paul
vrijdag 22 februari 2008 - 15:54
jumperke

Jumperke

CITAAT:
">#666666;'>
Onlangs heb ik ergens gelezen dat de C.gigantea pas bloeit aan een 70 jarige leeftijd.

groetjes jerko


Dat is nieuwe kennis voor mij ,zou wel kunnen waar zijn denk ik !


Dit las ik op de site van Henk Hallo:

CARNEGIEA (GIGANTEA)
Arizona - Mexico
Niet al te gemakkelijke cactus, groeit bijzonder langzaam, op de bloei kan men lang wachten, na 70 jaar kunnen de eerste bloemen verschijnen, deze cactus kan 250 jaar oud worden, in de natuur kunnen ze 18 tot 20 meter hoog worden, in de zomer veel zon, in de winter 10 graden.

groetjes jerko
vrijdag 22 februari 2008 - 17:07
MrPalmtree

MrPalmtree

Waw! Allen hartelijk bedankt voor jullie antwoorden! Ik ben er in ieder geval al iets wijzer uit geworden! Jammer dat hij zo traag groeit! Ik heb dan ook geen zin om tot men 97jaar te wachten op de eerste bloem


Morgen ga ik naar de tuinexpo! Men ouders zijn vandaag geweest ze hebben me verteld dat daar iemand staat met zaden dan ga ik daar zeker eens langs!

Mvg Gert
zaterdag 23 februari 2008 - 00:12
MrPalmtree

MrPalmtree

Vandaag op de beurs geweest! Er stond iemand van cactussen en vetplanten vzw maar ze hadden jammer genog geen zaden bij! Die persoon heeft binnenkort een opendeur in zen tuin! Lijkt me wel zeker de moeite om eens langs te gaan! http://users.online.be/cactusvetplant

grtz gert
zaterdag 23 februari 2008 - 23:46
MrPalmtree

MrPalmtree

Nice! mss toch wel eens proberen dan!

GRTZ Gert
zondag 24 februari 2008 - 00:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon