menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vruchten van Kiwano

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

JovanDreumel

Deze vruchten zijn ook goed te gebruiken bij bloemschikken. Nu heb ik nog fel geel/oranje vruchten op een schaal liggen van de oogst van het vorig jaar. Ze schijnen eetbaar te zijn, maar de vele zaden weerhouden mij er van. Ze worden ook gebruikt om schalen met eten op te sieren. Dat kan want ze zijn eetbaar. Hier op de foto zie je de vruchten nog aan de struik. Van vruchtbeginsel tot grote vruchten. Over een paar weken kan ik de eerste wel oogsten. Dit jaar zal ik een behoorlijke opbrengst krijgen verwacht ik.

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 2 september 2009 - 18:54
LauraK

LauraK

Die groeien dan behoorlijk snel, Jo! Want nog niet zo lang geleden liet je een bloem
van deze vrucht zien, als ik me niet vergis.

Wonderlijke vruchten trouwens, met die uitsteeksels. Zouden die een functie hebben?

Groeten van Laura.
woensdag 2 september 2009 - 19:40
JovanDreumel

JovanDreumel

Je pakt ze vanzelf wel voorzichtig aan, want de punten zijn behoorlijk stekelig, maar ook sierlijk.
Ze zullen wel dienen om zich zelf te beschermen tegen vraat van dieren denk ik, maar weten doe ik dat niet.
Dit jaar zijn ze behoorlijk snel gegroeid. Vorig jaar speelde de hagel me parten, maar toen kreeg ik van 3 planten nog veel vruchten. Dit jaar heb ik zeven planten.
woensdag 2 september 2009 - 19:54
Thanja

Thanja

Gewoon proberen te eten! Eet je ook geen passievrucht? Het is namelijk vergelijkbaar. Er zit een gelei-achtig omhulsel om de zaden, waardoor je de zaden zelf niet echt eet.

woensdag 2 september 2009 - 22:00
cetinel

Cetinel

vergelijkbaar enkel door de pitten dan,, smaak is iets heel anders!
vind de kiwano niet bepaald lekker: als die oranje ziet is hij rijp,een overrijpe augurk smaakt hetzelfde en rijpt ongeveer in dezelfde kleur,heb de kiwano vroeger ook aangeplant,ging prima en veel opbrengst,maar om hem nu als fruit te consumeren??
donderdag 3 september 2009 - 07:26
Thanja

Thanja

vergelijkbaar enkel door de pitten dan,, smaak is iets heel anders!
Hihi, dat bedoel ik ook!

donderdag 3 september 2009 - 14:12
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik heb ook al eens geprobeerd hem uit te persen, gelijk een sinaasappel, het smaakt wel. Maar ik houd het maar op siervrucht.
Hier liggen op de schaal de oude Kiwano's van vorig jaar (mooi geel/oranje) met een nieuwe fles kalebas. Hoe vind je dat?

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 3 september 2009 - 14:50
Adrienne

Adrienne

Jo, heb jij voor mij niet enkele zaadjes van de fleskallabassen.
vrijdag 4 september 2009 - 13:19
cetinel

Cetinel

mooie kalebas zeg!! is die al afgerijpt,mijn minikalebasjes zijn nog jong?(deze staan wel gewoon buiten)
als ge zaadjes hebt???
vrijdag 4 september 2009 - 13:19
JovanDreumel

JovanDreumel

Hij lijkt aardig rijp en anders wordt hij het hier wel. Ik heb hem gekregen. En ik heb er maar een gekregen. Ik vind hem ook mooi. Dus hoop ik dat hij nog een tijdje staat.
vrijdag 4 september 2009 - 15:23
miet1

Miet1

hoi
dat is prachtig
groetjes miet
vrijdag 4 september 2009 - 20:54
Thanja

Thanja

Ziet er mooi uit! Wat een prachtexemplaar, die fleskalebas!

vrijdag 4 september 2009 - 21:06
Adrienne

Adrienne

Jo, als hem de pijp aan maarten geeft kan je dan de zaadjes oogsten !!!
als je de'r enkele zou kunnen missen ben ik héééél blij

gtjs adrienne
zaterdag 5 september 2009 - 10:37
tropicalexoten

Tropicalexoten

ik heb ook een kiwanoplant, groeid goed ik laat hem eerst op een vertikale stok klimmen met bovenaan een horizontale. waarom? omdat het voor een betere oogst zal zorgen. maar waarneer bloeien ze?
groetjes
stijn
dinsdag 5 juni 2012 - 19:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon