menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Koekjes

Ga naar meest recente reactie

Mariani

Mariani

Hallo,

Kan men lekkere vijgen koekjes (of ander fruit) maken zonder er suiker bij te voegen ?

Hartelijke dank
zaterdag 3 mei 2008 - 09:06
printemps

Printemps

hallo

daar vrees ik voor
die suiker is niet enkel om de smaak maar ook om het koekje te binden
(samen te houden)en ook als bewaarmiddel

maar experimenteer ne keer
en laat het ons weten

mvg
an
zaterdag 3 mei 2008 - 16:34
Eliane

Eliane

Hallo Mariani,

Ik bak en kook veel en vanalles, maar helaas voor uw 2 vraagjes ,vind ik (voorlopig) geen antwoord.

Groetjes Eliane
zaterdag 3 mei 2008 - 16:36
Mariani

Mariani

Dank jullie beiden

Het kan toch want ze verkopen er in dieetwinkels maar heb nog niets over gevonden op de web.

zaterdag 3 mei 2008 - 20:21
Eliane

Eliane

Hallo Mariani,
Ik zou zelf zo iets uitproberen!!!!!Met natuurlijk maar een klein beetje deeg.Wat ik wel vind op het web ,zijn koekjes voor diabetici die gezoet zijn met kunstmatige zoetstof (maar ook opletten, want niet iedere zoetstof is geschikt om te bakken) of met HONING!!
Nog een fijne avond!
Eliane
zaterdag 3 mei 2008 - 20:36
Mariani

Mariani

Ja Eliane, zal dat dan eens moeten proberen, die kunstmatige zoetstof (zal ik toch niet gebruiken) is heel licht dus zal het misschien toch lukken zonder, indien ja, laat ik het weten.

Hartetlijke dank
zaterdag 3 mei 2008 - 21:35
hugo

Hugo

stap eens een dieetwinkel (of apotheker) binnen en vraag naar Prodia : deze bakbestendige zoetstof is speciaal ontworpen voor het bakken van koekjes en taarten. Het is een zeer fijn poeder, één schepje levert de zoetkracht van ongeveer 125 g suiker. Prodia verdraagt hitte tot 225°C en verliest geen zoetkracht na het koken of bakken

groetjes
maandag 5 mei 2008 - 19:37
Mariani

Mariani

Hallo hugo,

Ben niet voor zoet vervangers, heb er al wat over gelezen en ben niet overtuigd dat het op lange termijn onschadelijk is. Gebruik het dan liever niet.
Dit is een samenstelling van aspartaam en acesulfaam K.

De zoete smaak zou ik verplaatsen door vruchten maar vroeg me vooral af of het koekje compact zou blijven.
Ik heb wel Stevia maar lost het probleemptje niet op.
Kan men cake maken zonder boter ? Denk van niet maar, men kan die wel vervangen door olie.
Dus maar proberen.

Toch een hartelijke dank voor de raad
maandag 5 mei 2008 - 20:16
hugo

Hugo

hallo Mariani, wat je schrijft over samenstelling van prodia klopt (is speciaal ontwikkeld voor suikerpatienten), dacht dat je een zoetvervanger zocht,, maar het zoete proberen te vervangen door alleen fruit te gebruiken zal niet lukken vrees ik, in dat geval kan je beter een lepeltje honing toevoegen (is nog veel gezonder dan suiker ook)

groetjes
maandag 5 mei 2008 - 20:31
Mariani

Mariani

Hallo,

Ja, is waar maar, mag honing op hoge temperatuur komen ?
Wij gebruiken die wel maar gewoon zo, heb daarmee geen ervaring.

Groetjes
dinsdag 6 mei 2008 - 15:35
hugo

Hugo

honing wordt wel meer gebruikt in gebak,, aangezien dit onder het deeg gemengd is kan dit rustig in een oven van 200-220°

groetjes
dinsdag 6 mei 2008 - 19:08
Mariani

Mariani

Dank
woensdag 7 mei 2008 - 11:21
printemps

Printemps

hallo

honing zal bij het verwarmen zijn kracht (en weet niet goe hoe uitleggen)verliezen
maar de smaak blijft hetzelfde

dus beter niet verwarmen

mvg
an

woensdag 7 mei 2008 - 14:48
hekske

Hekske

honing zal bij het verwarmen zijn kracht (en weet niet goe hoe uitleggen)verliezen
maar de smaak blijft hetzelfde
dus beter niet verwarmen


Dit is idd zo dat honing zijn geneeskracht verlies bij het verwarmen boven 40° maar het is nog altijd beter dan synthetische zoetmiddelen gebruiken.

Ik zou je aanraden om tagatose (wordt verkocht onder de naam Tagatesse) te gebruiken.
Het is niet giftig (aesulfaam K, aspartaam en dergelijke wel !!!) en van een natuurlijke bron.
Het zoet iets meer dan suiker dus ongeveer 10% minder van gebruiken.

Andere gezonde zoetmiddelen : agavesiroop (geeft geen speciale smaak), rijstsiroop (smaakt wel naar rijst en is daarom niet altijd geschikt).
woensdag 9 juli 2008 - 16:10
hekske

Hekske

Hoi Mariani,

Ik heb een recept voor vijgenkoekjes (gezonde..) maar ik heb het nog niet zelf geprobeerd.
Dus ..... op eigen risico

Gerolde Vijgenkoekjes.
Voor ongeveer 24 koekjes

Deeg:
1 ¼ kop voltarwemeel (T80)
1 ¼ kop voltarwebloem (T60)
¼ tl kaneel
Snuifje zeezout
2/3 kop rijststroop (of ander stroop)
½ kop neutrale olie

Vulling:
200 g gedroogde vijgen, steetjes verwijderd, gevierendeeld en een uur geweekt
¾ kop appelsap
½ tl vanillepoeder
½ tl kaneel
Snuifje kruidnagel
Snuifje zeezout

Deeg:
1.Zeef meel, bloem en kaneel in een kom, meng goed.
2.Meng zout, stroop en olie in een andere kom.
3.Giet het natte bij het droge mengsel en meng.
4.Verdeel het deeg in tweeën, vorm twee platte schijven en wikkel ze in plastiekfolie. Leg die voor 15 minuten in de koelkast.
Vulling:
1.Breng de vijgen, sap, vanille, kaneel, kruidnagel en zout in een pot aan de kook. Laat 5-7 minuten sudderen of tot alles zacht is, giet af, maar hou wel het kookvocht bij.
2.Mix het vijgenmengsel met een mixer of in een keukenmachine om een gladde, smeerbare pasta te verkrijgen, eventueel met wat kookvocht toevoegend.
Assemblage:
1.Rol elke deegschijf tussen 2 stukken bakpapier tot het ongeveer 3 mm dik is. Snij het overtollige deeg weg zodat je stukken van 25x15 cm hebt.
2.Smeer de (deels) afgekoelde vijgenpasta op het gerolde deeg. Rol het deeg zo strak mogelijk op.
3.Verwarm de oven voor op 180 C. Leg het gerolde deeg in de vriezer voor 15-20 minuten tot het nogal solide is.
4.Snij het deeg met een broodmes in rondjes van 3 mm dik. Leg die op bakplaten met bakpapier en bak 15-20 minuten, tot ze lichtbruin zijn.
5.Trek koekjes met bakpapier van de plaat op een koelrek, na 10 minuten kunnen de koekjes gemakkelijk van het bakpapier om verder af te koelen.
woensdag 9 juli 2008 - 16:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon