menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlier siroop

Ga naar meest recente reactie

indianrunner

Indianrunner

hallo. heeft er soms nog iemand zelfgemaakte vlier bessensiroop te koop? die in de winkel is toch niet het zelvde. mvg william
dinsdag 12 januari 2010 - 16:54
Portbaba

Portbaba

mijn oma had heerlijke vlierbessensiroop. Ik zoek het recept op en laat je iets weten hier
maandag 19 april 2010 - 20:48
nmbs2010
maandag 19 april 2010 - 20:48
vaneske

Vaneske

Dag William,

Mijn vlieren staan nu in bloei, van zodra de bessen rijp zijn ga ik ze plukken en dan eens proberen om vlierbessensiroop te maken. Ik hou je op de hoogte !
zondag 6 juni 2010 - 17:43
indianrunner

Indianrunner

dag vaneske. dat zou vriendelijk zijn groetjes william.
zondag 6 juni 2010 - 19:23
berenice

Berenice

Hallo


heeft er al iemand VLIERBLOESEM SIROOP gemaaakt

grts berenice

dinsdag 8 juni 2010 - 19:41
Eve

Eve

Ge bedoelt om door een glas water te mengen? In de komende weken, de bloesems komen nu uit. 't Wordt mijnen eerste keer, dus we zien wel.

Eve
dinsdag 8 juni 2010 - 23:28
indianrunner

Indianrunner

ja voor te mengen met water. lekker voor te drinken dank jullie vriendelijk.
woensdag 9 juni 2010 - 05:42
Eve

Eve

Ik heb denk ik een paar recepten, ik zoek ze dit weekend op,

Eve
donderdag 10 juni 2010 - 21:55
indianrunner

Indianrunner

das tof .dank u vriendelijk.
vrijdag 11 juni 2010 - 05:22
evadepeva

Evadepeva

Ik vind de vlierbessen siroop van de Ikea best lekker, niet zo lekker als wanneer mam het maakt, maar toch..
zaterdag 12 juni 2010 - 19:59
indianrunner

Indianrunner

dank u voor de inlichting
maandag 14 juni 2010 - 05:28
Eve

Eve

Hier is het, ik heb er wat in het Vlaams tussengezet indien nodig:

To sterilise glass bottles, wash them in warm soapy water, rinse in boiling water, then dry in a preheated oven at 190C/gas 5 for about 15 minutes. Leave to cool.

Preparation time : 20 minutes, plus 24 hours steeping (laten trekken)
Total time : 20 minutes, plus 24 hours steeping


Ingredients
25 Large elderflower blossom heads
3 Unwaxed lemons, zest pared in strips, sliced (Citroenen zonder was op de schil, de schil in stripjes, de citroenen in schijfkes gesneden)
2 kg Granulated sugar (Gewone witte suiker)
75g Citric or tartaric acid (available from chemists) (Citroenzuur neem ik aan, als ge het niet kunt vinden zoek ik hier wel eens)


Method
Shake the elderflower heads to remove any errant bugs and the like (beestjes afschudden), and place in a very large, heatproof bowl with the lemon slices. In a large saucepan set over a low heat, dissolve (laat oplossen) the sugar in 1.1 litres cold water. Stir until the liquid is completely clear. Increase the heat and bring the syrup to the boil, then stir in the citric acid and pared lemon zest and pour the mixture over the elderflower blossoms and lemon slices. Cover with clingfilm (plastiekfolie) and set aside in a cool place to steep (laten trekken) for about 24 hours.
Strain (door een zeef gieten) into a jug, through a muslin-lined sieve (door een zeef waar een dunne doek in ligt zoals bij jelly, of zelfs gewoon een keukenhanddoek), and divide between scrupulously sterilised jars or bottles. Seal tightly with screw tops (draaideksels) and keep in a cool, dark place. Use within 2 months. Once each jar or bottle is opened, keep in the fridge and consume within a month.

Ik heb nog een tweede gerecht, waarin bij staat dat de bloemen op een zonnige dag geplukt moeten worden maar voor het heet wordt, en ze direct moeten gebruikt worden en helemaal wit en vers moeten zijn. De ingredienten in dat tweede recept zijn 2.5kg suiker, 2 citroenen zonder was, 20 flowerheads en 85g citric acid, en die suiker in 1.5l water doen, en de cordial (zoals die siroop noemt) kan ook in de diepvries. De werkwijze is helemaal 't zelfde.

And then finally, dit staat er op de flessen gekochte cordial als ingredienten:
Op bottle green: sugar, spring water, elderflowers, citric acid, preservative: sulphur dioxide
Op Belvoir fruit farms Organic Elderflower Cordial: sugar, fresh elderflowers, 8% fresh lemon, citric acid.

Voila - ik ga het deze week proberen, en ga voor het bovenste gerecht gaan. Veel plezier ermee!

Eve
maandag 14 juni 2010 - 20:31
indianrunner

Indianrunner

dag.eve dank u vriendelijk voor het recept .groetjes william
dinsdag 15 juni 2010 - 05:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon