menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Knolvoet

Ga naar meest recente reactie

chris

Chris

Alle bloemkolen en savooien ( spruiten minder ) zijn aangetast door knolvoet.Ik heb ze allemaal verwijderd en naar het containerpark gebracht.Wat kan ik nu ( augustus ) op deze grond planten of zaaien? En wat voor volgend jaar? Welke gewassen kan ik , zonder risico voor opnnieuw knolvoet , dan kweken ? Wat kan ik preventief momenteel doen?
Dank voor info
maandag 6 augustus 2007 - 10:23
Helianthus

Helianthus

Hallo Chris,

Jammer van je koolplanten hé ...
Eén ding heb je alvast prima gedaan, dat is de plantresten niét op de composthoop gegooid, want dan zou je die knolvoet alleen maar in stand houden en via je compost nadien verder verspreiden over je hele tuin en da's wellicht het laatste wat je wilde hé ...
Oké, wat nu dus...
Wat dit jaar betreft zou ikzelf opteren om een groenbemester in te zaaien.
Zodoende blijft je perceel alvast bedekt zodat er geen uitdroging of uitspoeling kan plaatsvinden bij te warm of te nat weer de komende maanden.
Ook hou je op die manier het onkruid onder controle en stimuleer je het bodemleven waardoor ook die knolvoetbacterie sneller zal verdwijnen dan in onbedekte grond.
Phacelia of vinasse zouden twee goeie opties zijn als groenbemesters.
Ze vriezen allebei tijdens een "normale" winter af zodat je geen schrik hoeft te hebben voor woekeren.
Wat het volgende jaar betreft dan; in de vruchtwisseling die ik toepas (en met mij wellicht vele anderen), komen na de koolgewassen in principe de bladgewassen (slasoorten, prei, selder,spinazie, peterselie, kervel,...).
Eventueel zou je ook kunnen kiezen om nog dit seizoen een bladgewas als nateelt na je kolen op dat perceel te telen.
Winterpostelein zou dan een goede keuze kunnen zijn.
Het behoort ook tot de bladgewassen, al is het minder bekend dan sla bijvoorbeeld.
Deze familie heeft niet te lijden aan de knolvoetziekte.
Maar pas op, de knolvoetbacterie blijft wel nog langer dan dit seizoen in de bodem.
Best is om meerdere jaren te wachten vooraleer je weer kolen teelt op datzelfde perceel.
Het absolute minimum is 4 jaar, beter nog is 6 jaar of langer te wachten.
Zelf schakel ik vanaf volgend jaar over van 6 percelen naar 10, speciaal om voldoende vruchtwisseling te kunnen toepassen en ziekten en plagen een stap voor te blijven.
Hopelijk heb je hier alvast wat aan.

Groetjes, Gert.
maandag 6 augustus 2007 - 11:25
chris

Chris

Heel oprecht bedankt voor de nuttige info
mvg
chris
maandag 6 augustus 2007 - 12:37
Helianthus

Helianthus

Met alle plezier !

Groetjes, Gert
maandag 6 augustus 2007 - 15:25
kuiperke

Kuiperke


hallo chris je kunt nog eens proberen met een dike lepel zeewier kalk in de putjes te doen ,of grote bloem potten of emmers met gezonde grond ingraven, en daar je kolen in te zetten, en niet vergeten van kalk te gebruiken houd knolvoet, weg en ook niet vergeten van een insekten gaas of gordijn daarover tedoen,een goede oogst verzekerd !!



Kuiperke
zaterdag 19 januari 2008 - 07:13
JovanDreumel

JovanDreumel

En geen koolplanten zo maar van iemand anders accepteren. Via gekregen boerenkoolplanten heb ik ooit mijn tuin besmet en dan ben je er zomaar niet af. Met genoemde methoden hierboven kun je het wel weer terugdringen.
dinsdag 22 januari 2008 - 17:09
marcco

Marcco

Er zouden knolvoetresistente rassen bestaan. (vb voor bloemkool)
Heeft iemand hierover meer info?
dinsdag 5 februari 2008 - 11:41
printemps

Printemps

is dit wel aan te raden om dit te planten
hou je uw besmetting dan niet in stand
ik bedoel daarmee zo gaat de ziekte niet uit uwe grond
dacht ik zo

mvg
an
woensdag 13 februari 2008 - 16:07
JovanDreumel

JovanDreumel

Na vele jaren strijd en secuur werken zag ik in de stronken van de broccoli nu geen knolvoet meer. Maar ik juig niet te vroeg.
vrijdag 15 februari 2008 - 16:49
marcco

Marcco

Met resistente rassen is knolvoet toch geen probleem meer en zal de virusziekte vanzelf verdwijnen
dinsdag 11 maart 2008 - 17:03
JovanDreumel

JovanDreumel

Het is geen virusziekte, maar een schimmel, die in de grond overblijft. En er zijn nog niet van iedere koolsoort resistente rassen.
dinsdag 11 maart 2008 - 18:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon