menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pompoen onder laagstampeer of onder druif?

detuinkabouter

Detuinkabouter

Dag tuinvrienden,

Ik heb op goed geluk pompoenzaad gezaaid, en tegen mijn verwachting heb ik nu een vijftal mooie kleine plantjes in mijn miniserre.
Door het feit dat ik niet op dit succes gerekend had, besef ik nu dat ik weinig plaats heb.
Dus zit ik nu met een paar vragen:
ik heb wel vrije grond onder een leipeer en onder een rij met 10 druivestokken. Heeft iemand ervaring met het telen van pompoen in die situatie?
Als een pompoen over de grond verder ontwikkelt, in een richting die niet gewenst is.
Is het dan mogelijk om hem in de richting te laten groeien die ik wel wens? En zo ja, hoe doe ik dat?

Met vriendelijke groeten,

De tuinkabouter
zondag 3 mei 2020 - 21:40
detuinkabouter

Detuinkabouter

Weldra wil ik mijn pompoenplantje uitplanten.
Dus als iemand me raad kan geven over de volgende vraag?:
Vraag 1: Als een pompoen over de grond groeit, in een richting die niet gewenst is,
is het dan gemakkelijk om hem in de richting te laten groeien die ik wel wens?
En zo ja, hoe doe ik dat?
vraag 2: ik las ergens dat een pompoen bijna altijd in de richting groeit, tegenovergesteld aan het eerste blaadje. Klopt dat?
woensdag 13 mei 2020 - 20:04
MarcelVdm

MarcelVdm

Dag tuinkabouter,
Je kan de tak inderdaad "omleiden", maar je mag hem niet breken: dus voorzichtig aan.
Ik doe dit al jaren wanneer m'n pompoenen het tuinpad verkiezen in plaats van hun eigen bed.
Je mag/moet een pompoen ook snoeien.

1. wanneer de hoofdtak 4 of 5 echte bladeren heeft, snoei je na het tweede blad.
2. Er zullen zich dan bloemloze zijtakken ontwikkelen. Snoei die takken na 5 bladeren wanneer er een stuk of 8, 9 zijn.
3. Vanaf dan wordt het iets ingewikkelder, vooral afhankelijk van de planten die je hebt:
- kastanjepompoen: zorg dat je maximaal 6-8 stuks per plant overhoudt. Dus tel je takken met bloemen en verdeel de vruchten per tak. Snoei dan telkens 2 bladeren na de laatste berekende vrucht.
- grote pompoenen: maximaal 3 stuks per plant, anders worden ze niet echt groot. Wil je echt grote vruchten, bewaar dan slechts 1 vrucht per plant.

Bij alle pompoenen kan je naderhand de nieuwe takken telkens wegsnoeien na het 2e blad.

groetjes,
Marcel
zondag 24 mei 2020 - 11:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon