menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vierkantemeter moestuin slakken

Ga naar meest recente reactie

ErikL

ErikL

Ik heb enkele Growcamp bakken staan. Dat zijn zo van die verhoogde plantenbedden te gebruiken als vierkante meter moestuin.

Nu heb ik dit jaar verschrikkelijk veel last van naaktslakken. Maar ik kan ze niet uit de bakken houden.

Ik heb al kopertape rond de bakken gedaan maar de slakken gaan daar losjes over. Overal lees ik wel dat slakken niet over koper zouden kunnen kruipen, maar ze doen het hier gewoon wel!

Wie heeft goede raad om van deze slakken af te komen? Ze eten alles op...
donderdag 30 april 2015 - 09:25
Gespeel

Gespeel

Slakkenkorrels zijn heel doeltreffend maar dan weer niet ecologisch denk ik en misschien schadelijk voor vogels die slakken eten?
vrijdag 1 mei 2015 - 23:19
ErikL

ErikL

Ik heb het probleem ondertussen volledig kunnen oplossen.
Ik heb 2x kopertape geplakt, onder elkaar. En dan een 9V batterij er op aangesloten.

Ze geraken nu over de eerste tape maar zodra ze de 2de tape aanraken krijgen ze een elektrische schok en keren meestal direct om. Sommigen proberen nog 2 of 3 keer maar ze komen er geen één van allemaal nog over.


vrijdag 1 mei 2015 - 23:36
wilma*15

Wilma*15

Vraagje: heb je alleen de 2de tape op de batterij aangesloten of beide.
Kan je een klein schetsje maken om dit duidelijker te omschrijven?
Alvast bedankt.

Groetjes
zondag 3 mei 2015 - 14:26
ErikL

ErikL

Ik heb dus twee keer een ononderbroken (!) band van kopertape rond de bak gedaan.
Daarbij heb ik een afstand aangehouden van ongeveer een halve centimeter.
Dus twee banden boven elkaar met een afstand van een halve centimeter.
Daarna heb ik een 9V batterij aangesloten op beide tapes.
Dus de + van de batterij naar 1 band en de - van de batterij naar de andere band. De volgorde maakt niet uit...

Om de 9V batterij aan te sluiten heb ik een 9V batterij clip (Zie https://www.led-tech.de/images/products/resized/LT-362-1264685968.jpg ) gebruikt. Dat kan je dus gewoon op de batterij klikken en dan heb je 2 draden om aan te sluiten.
Die draden heb ik gewoon met de soldeerbout gesoldeerd aan de twee banden. 1 kabel naar de eerste band. De andere kabel naar de 2de band.

De batterij zelf heb ik dan in een klein doosje gestopt zodat deze bij regen droog blijft. Anders zou die 9V batterij clip gaan roesten..


Het resultaat is perfect!

Zodra er een slak wil overkruipen zie ik ze probleemloos over de eerste band kruipen maar zodra ze de 2de band aanraken kruipen ze volledig in elkaar (elektrische schok). Sommigen proberen nog wel een 2de of 3de keer. De meeste gaan echter wel direct weg...
We zijn nu een aantal dagen verder en ik heb geen één slak meer in mijn bak gehad. Ook geen schade meer aan de gewassen.
Dus ik kan wel stellen dat het een effectief middel is

De 9V batterij dood de slakken niet, daar is de spanning blijkbaar niet hoog genoeg voor.

Ik had het eerst met 24V gedaan maar de dag nadien had ik hier een massa dode slakken rond de bak liggen. Dat was ook niet handig, dat ik ze elke dag zou moeten gaan opkuisen. Ik ben daarom naar 9V gegaan en dat werkt hier héél goed.
zondag 3 mei 2015 - 14:37
wilma*15

Wilma*15

Ik moest wel enkele keren het bovenstaand lezen maar nu begrijp ik het volkomen.
De elektrische schok maken ze zelf doordat ze dan op beide tape's tegelijk komen omdat er maar een halve cm ruimte tussen de tape's zit.
Pas dan krijg je een gesloten circuit.

Het ononderbroken effect is dus dat ze niet langs de tape alsnog naar de planten kunnen kruipen.

Ga dit zeker op verschillende plaatsen toepassen oa ook voor mijn hosta's.

Bedankt voor de tip.

Groetjes

zondag 3 mei 2015 - 15:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon