menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kleigrondoverbemestte grond

Ga naar meest recente reactie

moestuinplezier

Moestuinplezier

Beste

Wij wonen in de streek van Zwevegem/Kortrijk waar er zich een stevige kleigrond bevindt, zeker op ons perceel grond. Hierdoor ondervinden we dan ook problemen bij het tuinieren. Vaak zijn de gekweekte gewassen (bonen, wortelen, radijzen) veel kleiner dan verwacht. Zonet onze eerst radijzen uitgedaan, reuze groene bladeren, maar slecht zeer kleine radijsjes. De bodem wordt telkens losgemaakt voor planten/zaaien maar deze kluwt zeer snel terug aaneen na enkele regenbuien. Iemand tips?

Een ander probleem is dit van overbemesting. Hoogstwaarschijnlijk heeft m'n pa de grond overbemest aangezien ik overal grote klompen koemest blijft terug vinden. Ook al is dit reeds maanden geleden gebeurd. Kan dit zorgen voor een verminderde groei en wat kan hier worden aangedaan? Zelfde probleem met de kleine serre die eveneens overbemest is.

Hopelijk weet iemand meer raad.
Groeten
donderdag 29 mei 2014 - 13:45
deHaan

DeHaan

Meng wat zand door de bovenlaag.
donderdag 29 mei 2014 - 14:54
Woutdr

Woutdr

ik had hetzelfde probleem- kleigrond : elkaar veel compost eronder doen ,na enkele jaren is de al een heel pak beter
donderdag 29 mei 2014 - 18:38
detuinkabouter

Detuinkabouter

Volgens mij is het probleem van de koemest in de blote grond niet erg. Dat is organische mest. Het zou erger zijn moest niet-organische meststoffen zijn die overdadig gestrooid werden. Ik zou dus niet wakker liggen van de koemest in de blote grond, en gewoon zand toevoegen.
Ik heb zelf geen serre, dus kan geen tips geven over het probleem in de serre.

vrijdag 30 mei 2014 - 08:35
Wannus

Wannus

Paardenmest is zeer goed voor klei - en zware gronden te verbeteren .
Als je iemand kent met paarden heb je hem gratis .
Er nu ergens halen en volgend jaar inwerken , hij valt dan open
en de structuur is net als compost . Een beetje geduld hebben .

vrijdag 30 mei 2014 - 21:39
sirius

Sirius

Voor zover mij bekend. Veel groen en kleine vruchten = te veel stikstof in de grond.
vrijdag 30 mei 2014 - 23:04
moestuinplezier

Moestuinplezier

Valt alvast te proberen met paardenmest.
Wat kan worden gedaan met te veel N in de grond ?
zaterdag 31 mei 2014 - 08:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon