menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mini tomaat maxi plant

Pieterke67

Pieterke67

Ik heb zoals elk jaar mini-tomaatjes staan in grote bloempotten. Dat gaat meestal erg goed. De laatste jaren had ik een soort waarbij de de plantjes klein bleven en toch veel tomaatjes gaven. Dit jaar heb ik nieuw zaad gekocht en dit is duidelijk een andere soort... de planten blijven maar groeien en groeien. De meeste zijn al 2m hoog! De onderste 50 cm zijn helemaal kaal, want daar zijn alle bladeren afgevallen. De opbrengst van deze enorme planten is trouwens kleiner dan die van de kleine soort.

Soit, het belangrijkste is dat deze planten totaal niet handig zijn. Het lijkt hier wel een oerwoud op ons terras. Met de vorige kleine soort moest ik hoogstens eens een steunstokje steken, bij deze planten knakken de takken constant door en moet ik allerlei constructies maken met stokken en touw.

Dus nu mijn vraag voor volgend jaar: is er een truc om die planten wat kleiner te houden, zonder veel verlies in opbrengst te hebben?
dinsdag 13 augustus 2013 - 22:21
Victor44

Victor44

Gewoon volgend jaar eens even opzoeken of op het zakje kijken of het een stamtomaat of struiktomaat is. Meestal vind je wel hoe groot ze kan worden.
woensdag 14 augustus 2013 - 22:18
Pieterke67

Pieterke67

Maar als het een stamtomaat is, dan kan je er eigenlijk niks aan doen dat ze zo groot worden? Er valt niks mee aan te vangen hier op het terras...
vrijdag 16 augustus 2013 - 22:24
Victor44

Victor44

jawel, als je er een stokje naast steekt en je bindt de plant hieraan vast tot jij vindt dat ze groot genoeg is ,bv. na 3 of 4 trossen kan je ze daar evengoed opkweken. Dan top je ze gewoon en de rest zal wel verder groeien.
zaterdag 17 augustus 2013 - 12:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon