menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Extra bemesten

Ga naar meest recente reactie

vincent

Vincent

hallo,
ik heb dit jaar in mijn groentetuin een groenbemester gezaaid en die wil ik in het voorjaar onderploegen, maar hij groeit wel maar niet echt heel veel is nu nog maar een 3-tal cm hoog, dus ik denk dat dit teweing mest is voor mijn groententuin dus zou ik er nog wat op willen doen! wat zouden jullie doen? of moet ik hier niets meer aan doen?
alvast bedankt
woensdag 16 november 2011 - 13:28
Patattenriek

Patattenriek

Hallo Vincent,

Elk najaar zaai ik op de stukken die vrij liggen ook een groenbemester met name snijrogge .(schietrogge hier in de voksmond)
Ik weet natuurlijk niet met wat en in welke hoeveelheid je uw groententuin de vorige jaren hebt bemest,
maar als het enkel van de groenbemester moet komen vrees ik dat dit wel iets te weinig zal zijn.
Hier is het meest de bedoeling om onkruid tegen te gaan.

Hier mag ik de opkomst van mijn snijrogge ook niet echt een succes noemen vergeleken met de vorige jaren. De opkomst is ronduit dramatisch, nochtans wordt er altijd rond dezelfde tijd van het jaar gezaaid. Mijn oom bestelt altijd het zaaigoed die we dan in verhouding delen en die heeft net hetzelfde. Dus zal wel aan het zaaigoed liggen dan.

Vincent,
Was ik van u ik zou nu nog wat organisch bijmesten -compost, stalmest,...-indien je daar kan over beschikken. en het goedje onderploegen na de winter.
woensdag 16 november 2011 - 15:28
vincent

Vincent

dit is nog maar het 2de jaar dat ik een groentehof ga hebben,...
ik zou van iemand een hele berg grasmaaisel dat al voor een deel gecomposteerd gratis mogen hebben, is dit ook goed ofniet?
bedankt
woensdag 16 november 2011 - 17:50
Pieter2

Pieter2

Hey

Een groenbemester is puur voor organische stof in de bodem te krijgen (dus voor een luchtige, vochtvasthoudende, voedingsvasthoudende bodem te krijgen). Compost heeft dezelfde werking.

Groenten hebben stalmest nodig (paarden-, kippen- of koeienmest, bij voorkeur met stro), maar dat is afhankelijk van welke groenten je gaat telen (bv: koolgewassen eisen veel voeding, wortelgewassen hebben geen voeding nodig). Bemesten doe je best in het voorjaar (maart). Ook een teeltafwisseling is belangrijk, wat wil zeggen dat je elk jaar dezelfde groenten op een ander stukje teelt, om zo ziektes en plagen tegen te gaan. Je stelt dus best een teeltplan op. Als je even vermeld welke groenten je gaat telen en aan welke mest je kan geraken en hoe groot je moestuin is, dan helpen we je even verder.

Ook ik ben nog amateur in groententeelt, als ik iets fout vertel hoor ik wel van iemand?

Even een voorsmaakje op een goede teeltafwisseling op de onderstaande afbeelding. Opgedeeld in 6 jaren.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Meer informatie over ecologisch tuinieren vind je ook op http://www.velt.be
woensdag 16 november 2011 - 20:11
Patattenriek

Patattenriek

Mijn buurman besproeide elk jaar zijn groententuin met de inhoud van zijn beerput.
Hij kreeg een beetje te veel klachten van één van de andere geburen en is er gelukkig al een tijdje mee gestopt. Hij was wel zo lief om dat op een regenachtige dag te doen.


Is dat eigenlijk wel goed voor de groententuin? Kan dat m.a.w. wedijveren met stalmest?
Boeren bemesten hun landen ook met vloeibare mest weliswaar op wettelijk bepaalde periodes.
woensdag 16 november 2011 - 20:28
vincent

Vincent

hallo,
allemaal bedankt voor de antwoorden, aan vruchtafwiseling doe ik al!
maar hoeveel stalmest heb ik dan nodig voor 70 vierkante meter?
woensdag 16 november 2011 - 21:19
vincent

Vincent

ik heb iemand gevonden die het gratis wilt komen brengen maar er zit ook vlas tussen, kan dit kwaad?
woensdag 16 november 2011 - 21:37
Pieter2

Pieter2

Menselijk mest gebruiken in een moestuin is niet goed. Denk maar aan de medicijnen en chemische producten die hierin terecht komen. Vermoedelijk zijn er ook menselijk ziektes die hun cyclus kunnen voltooien op die manier, maar dat weet ik niet zeker. Alle uitwerpselen van vleeseters zijn volgens mij slecht. Voor de siertuin kan dit wel.

Een landbouwer gaat naast vloeibare mest uitrijden ook iets doen aan zijn bodemstructuur. Denk maar aan het onderfrezen van gewasresten, groenbemesters, graanstoppels of uitrijden van stalmest.

Hoeveel mest is afhankelijk van het gewassoort, hou dus rekening met je teeltplan. Dus niet 'hoeveel mest per 70m²', maar wel: 'hoeveel mest voor perceel 1: koolgewassen, perceel 2: bladgewassen, perceel 3: enz...'

Je kan richtlijnen vinden via VLM.be op landbouwniveau... Ik zal later eens zoeken. Dat is ook bodemgebonden, maar daar wordt volgens mij ook onderscheid in gemaakt door de VLM. Als je ergens iets vindt op moestuinniveau mag je die gegevens gerust delen.
woensdag 16 november 2011 - 21:38
vincent

Vincent

oke bedankt, ik zal morgen eens zoeken
woensdag 16 november 2011 - 21:47
Pieter2

Pieter2

Vlas is geen probleem. Mengeling van strooisellaag en mest is beter dan enkel mest. Juist voor die goede bemesting en goede structuur te krijgen.
woensdag 16 november 2011 - 21:48
Polplastron

Polplastron

Menselijk mest gebruiken in een moestuin is niet goed. Denk maar aan de medicijnen en chemische producten die hierin terecht komen. Vermoedelijk zijn er ook menselijk ziektes die hun cyclus kunnen voltooien op die manier, maar dat weet ik niet zeker. Alle uitwerpselen van vleeseters zijn volgens mij slecht. Voor de siertuin kan dit wel.


Dat uitwerpselen van vleeseters niet zo goed zijn, heb ik ook al gehoord.
Wat medicijnen en chemische producten betreft: die zitten tegenwoordig ook nogal vaak in stalmest zelfs bij liefhebbers. Om dieren gezond te houden of op te kweken worden tegenwoordig vaak allerlei middelen gebruikt dus ...

Maar de gedachte alleen al dat je eten is opgekweekt met je eigen ... Nee dank je! Nochtans betwijfel ik of het echt kwaad kan.

Groeten,
Pol
donderdag 17 november 2011 - 14:59
Pieter2

Pieter2

In tegenstelling tot stalmest bevat menselijk mest veel meer chemische producten. Denk maar aan wc verfrissers, reinigers, ontstoppers, ... Dat wil ik niet 'extra' in de bodem krijgen.

Parodias, vroeger bestonden die producten niet, dat was gewoon een put. Dus dat vindt ik dan ook nog te doen.

Geef mij maar stalmest. Dan heb je alleen nog residu's van de medicijnen.
donderdag 17 november 2011 - 21:50
BOSVROUW

BOSVROUW

Hoi Parodias uit Bommerskonten,
Kan je niet meer dan gelijk geven. Trouwens niemand is verplicht van al dat chemisch spul, in het toilet te gooien. Met soda kan je letterlijk alles poetsen en blijft het biologisch in orde. Ben zelf ook een vleeseter, maar als iedereen wat minder vlees zou eten, zou het de wereld zeker ten goede komen, zelf de beer(aal)put.
vrijdag 18 november 2011 - 10:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon