menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten ziekte

Gehenna

Gehenna

Gisteren een deel tomaten geoogst. Wel vervelend bij trostomaten dat de ene heel rijp is en de anderen van de tros nog groen.
Maar bij het versnijden van de tomaten was er 1 tomaat bruin-zwart binnenin. De plant ziet er prima uit, de buitenkant van de tomaten ook, nergens geen schimmel of rotheid te bespeuren. Het zijn malse, rijpe egale tomaten.
Nu zegt één van de achterburen dat ik direct mijn planten moet verbranden want dat is 'de tomatrotplaag' en gaat overgaan op zijn tomaten (miezerige plantjes) Dat komt omdat ze in een vochtige serre staan en omdat ik niet gespoten heb. Serre is helemaal niet vochtig en ik heb er wel in gespoten. Namelijk met water op de grond van baby sempervivums om de grond vochtig te maken. (kon hij ni mee lachen)

Nu heb al alle ziektes en plagen afgegaan en een zwart-bruine binnenkant staat nergens bij symptomen van Phytophtora of andere ziektes.
Het is ook 1 tomaat van de 12 die dat heeft. Kan zijn dat er nog zijn maar aan de buitenkant zie je niks. Geen schimmel binnenin, enkel bruin-zwart vruchtvlees in de kern en zaden.
Helaas geen foto van.
Iemand een idee wat dat kan zijn?

donderdag 18 augustus 2011 - 09:52
verbena46

Verbena46

Bij m'n tomaten die ik conserveer komt dit ook wel eens voor.
Snij dan ook de vruchten altijd middendoor en gooi het zwarte plekje van de tomaat weg. Maar verder is de tomaat wel gezond. Ik weet de oorzaak ook niet.
donderdag 18 augustus 2011 - 10:19
Gehenna

Gehenna

Ik heb ze weggegooid maar ze was verder idd heel gezond en rook lekker naar tomaat.
In het vervolg eet ik ze ook op
donderdag 18 augustus 2011 - 10:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon